Vis mer

Golf 1.4 Turbo: Gunstig og sprek stasjonsvogn

Og selv om motoren er liten i kubikk finnes det en som er enda mindre.

Vi snakker her om turbomotorene til Volkswagen som starter helt nede på 1,2-liters slagvolum. 1,2-literen har 105 hestekrefter og starter på drøyt 260.000 kroner i versjon Comfortline.

Vi har beveget oss ett hakk opp til en 1,4-liter med 122 hestekrefter, som starter på cirka 285.000 kroner. Denne bilen klarer også 0 til 100 på under 10 sekunder og modellen vi har kjørt med dobbelkløtsj automatgirkasse har til og med lavere CO2-utslipp en modellen med manuell girkasse. CO2-utslippet synker faktisk med 7 gram ved overgang til automat - da går det riktig veien.

Volkswagen har en bil til midt i denne gata, og det er Passat stasjonsvogn, også med samme 1,4-liters turbomotor. Den koster omlag 40.000 kroner mer enn denne Golfen. Klarer du deg med litt mindre plass og vil ha en litt mer kompakt bil, er det med andre ord penger å spare. Golf stasjonsvogn er 24 centimeter kortere enn Passat.


Hvorfor ikke diesel?

Vi regner med at det er tid for å ta dette nå. Golf med 1,6 diesel og samme girkasse som testbilen bruker 0,48 kontra 0,6 på testbilen og koster snaut 10.000 mindre i innkjøp. Det er greit, men du betaler i form av dårligere ytelser. Lavere toppfart og dårligere 0 til 100-ytelser blir resultatet. Da kan man velge selv om man vil tyne forbruket ned eller om man vil beholde nogenlunde ytelser.

Golf/Jetta

Hva slags blanding er denne bilen? Forrige versjon av bilen het også Golf stasjonsvogn, men var egentlig en Jetta stasjonsvogn. Bilen delte altså front med Jetta og ikke Golf. På denne bilen er rumpa fortsatt helt lik den gamle, men fronten deles nå med Golf 6 (den nyeste). Nå tror kanskje noen at denne bilen er basert på siste generasjon Golf, men det er den ikke. Dette er med andre ord en Golf 5 med fronten til Golf 6. Alle skjønte dette?

I tillegg til fronten er også interiøret hentet fra Golf 6.

Motor

1,4-literen med turbo passer denne bilen veldig godt. Den yter 122 hestekrefter ved 5.000 omdreininger og dreiemomentet er 200 newtonmeter fra 1.500 til 4.000 omdreininger. Sammen med en syvtrinns dobbelkløtsj automatgirkasse resulterer dette i en lettkjørt og passe sprek bil. Vi har kjørt denne 1,4-literen før, og er overrasket over hvor godt denne motoren fungerer. Selv i Superb stasjonsvogn klar den seg akkurat.

Golfen er en mindre og lettere bil og ytelsene holder til det daglige. God akselerasjon i oppoverbakker kan man ikke regne med, og i kraftkrevende situasjoner må man finne seg i å bruke litt turtall. Dette er ikke en dårlig attest, man skal huske på at dette er en bil som start godt under 300.000 kroner med automatkassse.


0 til 100-tiden er 9,9 sekunder, og siden bilen har automat krever det heller ikke de store kjøreferdighetene å hente ut disse ytelsene. Under 10 sekunder er god akselerasjon for en familiestasjonvogn. Når tiden nærmer seg 12-13 sekunder begynnner det å gå litt tregt.

 Golf 1.4 TSI DSG
MotorFiresylindret
Slagvolum1.390 cm3
Effekt122 hk/5.000/min
Dreiemoment200 nm/1.500-4.000 o/min
Girkasse7-trinns DSG
Vekt1.426 kg
Toppfart210 km/t
Aks 0 til 1009,9 sek
Forbruk blandet0,6 l/m
CO2139 g/km
Lengde4534 mm
Bredde1781 mm
Høyde1504 mm
Bagasjevolum560 liter
Pris285.240 kroner
Pris testbil308.340 kroner


På veien har vi i grunn lite innvendinger. Dette er ingen drømmebil, men en bil som fungerer glimrende jevnt over hele tiden. Den har trygge og forutsigbare kjøreegenskaper og vi regner med at de fleste vil oppfatte denne bilen som svært lettkjørt. Teknikkpakke som i hovedsak inkluderer parkeringssensorer (koster 2.500 kroner ekstra) anbefales sterkt siden det gjør kjøring på trange steder til en bagatell.

Plass og komfort

Golf stasjonsvogn koster 40.000 kroner mindre enn Passat og er 24 centimeter kortere. Til tross for den kortere lengden rommer bagasjerommet hele 560 liter. En visuell bedømning av bagasjerommet bekrefter at dette er romslig.

Foran er det selvsagt bra med plass, og man skal være svært kresen, eller eventuelt ha noen kroppslige skavanker, for å ikke finne riktig sitteposisjon. Baksetet er ikke så stort som i de større bilene, men rommer greit to normalt voksne.

Komforten i bilen er god og bensinmotoren er stillegående. Golf er som vanlig rimelig fast i fisken, men testbilen hadde for en gangs skyld ikke utagerende felger og dekk, og opplevdes derfor som passe rund kantene.

Konklusjon

Denne lille bensinmotoren utfordrer 1,6-diesel på hjemmebane. Den har litt høyere forbruk, men bedre ytelser.

Skoda Octavia med den samme motoren og den samme girkassa gjør den samme nytten. Superb kommer også med den samme motoren. Det samme gjør Passat.

Testbilen koster i utgangspunktet 285.240 kroner med automatgirkasse. Testbilen hadde litt ekstrautstyr og kostet totalt 308.340 kroner. De ekstra tingene består av perlelakk, titansort stoff, lys- og siktpakke, knapper på rattet, oppgradert stereo, teknikkpakke og avtagbart hengerfeste.

Denne anbefales.