SPENNENDE SMÅBILER:  Foto: Espen Stensrud
SPENNENDE SMÅBILER: Foto: Espen StensrudVis mer

Gode småkjøp til rundt 200.000,-

Ser du etter en god småbil er disse midt i blinken. Men hvilken er vår favoritt?

Vi skal ikke lenger enn til Danmark før listen over de ti mest solgte bilene stort sett bare inneholder små biler, og gjerne enda mindre enn vi har testet her. Det er en trend du bør merke deg, for dagens småbiler har etterhvert fått storbilfølelse.

I det øvrige Europa selges det langt mer biler i denne klassen enn i Norge, og mye tyder på at småbiler også vil gjøre et større inntog her til lands fremover, i likhet med SUV’ene.

Noe av grunnen til at aksepten for småbiler er økende er at bilene med tiden har fått hjulene plassert enda lenger ut i hjørnene.

Dette gir lenger akselavstand, bredere sporvidde mellom hjulene, og det gjør at designerne får bedre plass til kupéen, noe som igjen gjør bilene mer anvendelige.

I tillegg har bilene generelt sett fått mer utstyr. Det er ikke lenger store sprik mellom utstyrslisten på store og dyre biler, og de små og rimeligere doningene. Dette gjør at produsentenes fantasi i å utvikle nytt og mer salgbart utstyr ingen ende vil ta.

Men hvordan står det til med resten? Det får du vite her.

VW Polo 1,2 TSI

Godt inntrykk

HOLDER KOKEN: Nåværende Polo er ikke nyeste bil i testen, men holder fortsatt koken. Foto: Espen Stensrud Vis mer


VW Polo ble oppgradert i fjor, og bilen gjør gir et veldig godt inntrykk. Bilen fremstår som solid, men dens største ankepunkt er prisen.

Listeprisen på 227.000 kroner er i stiveste laget, men Highline utstyrspakke betyr i det minste at du får en godt utstyrt bil for pengene. Her er det City nødbremsefunksjon, antikollisjonsbrems, tretthetsvarsling, dekktrykkontroll, regnsensor, bakkestartassistent, multifunksjonsratt i skinn, skinntrukket girkule og håndbrems, 6,3-toms berøringsskjerm med DAB+, bluetooth, cruise control, sportseter, hastighetsregulerende elektromekanisk servostyring, parkeringssensorer, oppvarmede speil og oppvarmede vindusspylerdyser. Denne Poloen har altså det meste.

Utstyr utenom dette er en designpakke som inneholder mørke sidevinduer bak, bakvindu og 16-toms lettmetallfelger (3.600 kr), som gir en totalsum på 230.600 kroner.

RYDDIG: Polo har et ryddig interiør med god opplevd kvalitetsfølelse. Foto: Espen Stensrud Vis mer


Motoren er en 1,2 TSI på 90 hk. Det er en særdeles fin motor, med ytelser som føles å komme fra en langt større motor enn det bilen har. Dreiemomentet er på 160 Nm, som er nok til å gjøre bilen seig og relativt sterk i motbakker. 0-100 går unna på 10,8 sekunder.

Innvendig er det hele på et høyt nivå. Selv om ingen av bilene i denne testen akkurat kan kalles for premium, er Poloen den som kommer nærmest. Det er lett å justere og bruke alle funksjoner.

Ute på veien er Poloen en god kjøremaskin, men den når ikke helt opp til førsteplass i så måte. Styringen er litt nummen, og fjæringsoppsettet ikke helt på høyde. Er du opptatt av automat, så har VW en glimrende DSG-kasse, men du får naturligvis manuelt gir om du ønsker det.

  • Bagasjeplassen er på 280 liter, noe som er minst i denne testen.
  • Volkswagen er et forbilde når det gjelder logisk oppbygning av instrumentpanel og dashbord.
  • Polo har prioritert flatt gulv når setene legges ned. Det går på bekostning av bagasjeomsplassen. Under plata er den nemlig god plass.
  • Utseendet er ikke nytt, men den har fått en liten facelift. Designen er som vanlig ytterst forsiktig hos VW for å tekkes alle.
  • Med lange personer i forsetene er det begrenset med plass til bena i baksetene.
Konklusjon:
Bilen som nesten alle små-bilkjøpere velger. Den føles omtrent identisk som konsern-søster Fabia og har kanskje et mer tiltalende utseende, men faller igjennom på pris og plass.

LES MER OM VW POLO 1,2 TSI

Skoda Fabia Style 1,2 TSI

Mest for pengene

SPORTY: Skoda Fabia fremstår som både frisk og sporty, og er rimeligere enn sin slektning Polo. Foto: Espen Stensrud Vis mer


Vil du ha mest mulig bil for pengene, og er glad i VW-produkter, bør alltid Skoda undersøkes. Opp gjennom årene er jeg ofte blitt imponert over gode kjøp av både Octavia og Superb. Det er kanskje ikke så rart, når man tar teknologi og plattform fra VW-produkter, for så å sende de ut på markedet som en Skoda, men med langt hyggeligere prislapp. Fabia får nå smake samme virkemiddel.

SMAKFULLT: Også Fabia har et ryddig interiør som gir et godt kvalitetsinntrykk. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Bilen har samme motor som i Poloen, 1,2 TSI med 90 hk. Prisen starter på 156.500 kroner, men i utstyrsnivå Style, som vår testbil, må du ut med 192.900 kroner. Da får du det meste av utstyret som du finner i Polo Highline, inkludert viktig sikkerhetsutstyr som Front Assist med City Safe nødbrems, tretthetsvarsler og antikollisjonsbrems, samt fartsholder, DAB+, hastighetsavhengig servostyring, regnsensor, parkeringssensor, oppvarmede speil osv.


I tillegg har vår bil 6,5 tommers berøringsskjerm og metallikk lakk, til en totalpris på 199.100 kroner. Det vil si 30.000 kroner billigere enn Poloen.

Det som kan forsvare Poloen er DSG girkassen (Fabiaen har 5-trinns manuell), designet, et litt mer påkostet interiør og den litt høyere statusen som en VW bringer.

Men for den prisbevisste er det vanskelig å forsvare Poloen, og for den som liker manuelt gir best er det penger å spare på å velge Skoda.

Her går 0-100 unna på 10,9 sekunder, mens bagasjerommet er på 330 liter, størst i denne testen.

  • Det er akkurat like trangt i baksetene i Fabia som i Polo. Kanskje ikke så rart. Akselavstanden er identisk.
  • Skoda har prioritert bagasjerom. 5-6 cm lenger enn de andre og i stedet for flatt bagasjerom er det dypt og har knakker til handleposene.
  • Skoda kjører skarpe linjer og Fabia har fått mange likhetstrekk med Octavia og kommende Superb. Denne er utstyrt med såkalt Colour Consept.
Konklusjon:
Kanskje kjedelig, men mest praktisk. Den enkleste betjeningen, de største oppbevaringsrommene, stort bagasjerom og en overraskende kvikk motor.

LES MER OM SKODA FABIA 1,2

Mazda 2 Optimum 1,5

Bilen hvor alt stemmer

FREKK: Mazda 2 har testens frekkeste design. I tillegg kjører den svært bra. Foto: Espen Stensrud Vis mer


Når det gjelder sportslige kvaliteter er alle i testpanelet enige: Etter lanseringen av Mazda 2 var vi full av lovord, og i ettertid er det lett å skjønne hvorfor. Her stemmer det absolutt meste. Designet er knalltøft, en slags bulldog-aktig stil med muskuløse former og litt inntrykt front.

Innvendig ser det også bra ut, og selv om Poloen kanskje ser hakket mer premium ut, kan Mazda 2 tilby utstyr som virkelig er premium, som head-up display, automatisk nedblending og full LED-pakke.

Vår bil har Optimum uttyrspakke, som innebærer og blindsoneovervåking, filskiftvarsler, overvåking av kryssende trafikk ved rygging, automatiske fjernlys, automatisk klimaanlegg, delskinn (offwhite/svart), parkeringssensorer bak, 16” lettmetallfelger, projeksjonsskjerm over dashbord, 7” fargeskjerm, LED-lys, smart key og DAB+. Totalpris er med dette 210.000 kroner.

Brukergrensesnittet er svært bra, og man justerer funksjoner på 7-toms skjermen med et hjul nede på midtkonsollen. Glimrende utført!

LUKSURIØST: Mazda 2 strekker seg også litt lenger enn de fleste på materialer og følelse. Foto: Espen Stensrud Vis mer


Men det er ute på veien man blir virkelig glad i denne bilen. Kjøreegenskapene er nemlig et godt hakk over de tre andre her. Styringen er langt mer direkte og gir bedre tilbakemeldinger om hva som skjer under bilen. Samtidig er fjæringen hakket mer sporty, og kombinert med en 1,5-liters bensinmotor på 90 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og en flott tettsteget 5-trinns manuell girkasse, blir resultatet moro.

Mazda 2 innbyr til mer aktiv kjøring enn det øvrige trekløveret her, og 0-100 går unna på 9,4 sekunder. Ikke bare er bilen raskest, den har også lavest forbruks og utslippstall. Bagasjerommet er riktignok minst i testen (280 liter, det samme som Polo), men ellers er det lite å utsette på Mazda 2. Den er til og med den eneste bilen i testen med gode seter og en virkelig god sittestilling.

  • Mazda er et godt eksempel på at livet kan være luksuriøst for rundt 200.000 kroner.
  • Skinn og smakfullt design er ikke hva man forventer i de minste bilene.
  • Bagasjerommet er ikke blant de største med sine 280 liter.
  • Baksetet er det trangeste i testen og karosseriformen gjør at overkroppen også får trange kår.

Konklusjon:
Sjelden har det vært en så klar vinner. Mazda 2 pulveriserer konkurrentene med sportslig kjøreglede. Legg til masse utstyr og en hyggelig pris og du har en vinner.

LES MER OM MAZDA 2

Hyundai i20 Panorama 1,2

Stor, men slapp

STORBILFØLELSE: Hyundai i20 føles stor, men har ikke maskineri som følger opp. Foto: Espen Stensrud Vis mer


Hyundai har hatt en nedadgående kurve i det norske salget de siste årene, og trenger sårt en del nye produkter. Nye i20 er i så måte ingen dum bil.

Designmessig er i hvert fall bilen vinner av denne stortesten: Den ser bra ut i alle vinkler, og det sorte feltet på C-stolpen gir den et særpreg slike biler ofte mangler.

Innvendig er den også helt på høyde med de andre bilene (Poloen er riktignok et lite hakk over), men du finner ingen lekker berøringsskjerm her. Hyundai har nemlig vurdert det slik at kundene heller vil integrere mobilen. Derfor finner du en mobiltelefonholder med lading på toppen av dashbordet i stedet. Ingen dum idé, da eksempelvis kartverk som oftest er mer oppdatert på mobilfronten enn det bilen har. Det eneste man må passe på er å ha en telefon som er kompatibel.

Denne løsningen betyr også at her får du tradisjonelle knapper, noe vi applauderer. Det er ALLTID mye lettere og hurtigere å justere en aller annen funksjon med en bryter eller knapp, i stedet for å måtte prøve å sikte på et sted på en berøringsskjerm mens man kjører. Varme i ratt er forresten standard.

INGEN STORSKJERM: Interiøret i i20 gir først og fremst en god følgelse på grunn av plassen og storbilfølelsen. Foto: Espen Stensrud Vis mer


Motoren på 1,25 liter har ikke mer enn 85 hk, og man må kjøre den hardt (mye turtall og raske girskift med 5-trinns manuell kasse, som ikke av den mest presise sorten) for at det skal skje noe særlig. Den har heller ikke veldig langbeint utveksling, og du ender raskt høyt opp i turtall, noe som ikke er gunstig for forbruket. 0-100 tar også relativt langsomme 13,1 sekunder, nesten fire sekunder bak Mazdaen.

Langs veien oppfattes i20 som den største bilen. Den virker bredbeint og oppfattes som en noe større bil.

Hyundai i20 starter på 174.500 kroner, mens vår Panorama-utgave koster 209.950 kroner. Da får du masse utstyr som LED-lys, oppvarmet ratt, nøkkelfri start/stopp, parkeringssensorer, filskiftevarsler, blåtann, panorama soltak, mørke ruter og 16 toms lettemetallfelger. DAB+ og ryggekamera vil komme senere i 2015. Det er i grunnen mye utstyr på plass, men i20 når ikke helt opp til Polo når det gjelder sikkerhetsutstyr, motor og andre funksjoner. Bagasjerommet er på relativt solide 326 liter.

  • Varme i rattet og tofargekombinasjon skal få opp luksusfølelsen.
  • På toppen av dashbordet kan man montere en brakett for mobil som gir tilgang til lading og antenne.
  • Med 326 liters bagasjerom, er den blant de romsligere i småbilklassen.
  • Akkurat som de tre andre i testen, er det ikke all verdens plass i baksetet i i20.
  • Hyundai i20 har gode kjøreegenskaper, og føles bredest og mest «nedpå» i testen. Det ødelegges litt med en svært uinspirerende motor.
Konklusjon:
Den er bredest og det merker man på kjøregleden. Friskt og kult design, men svak motor og gammelmodig innredning i forhold til de andre.

LES MER OM HYUNDAI i20

 InteriørEksteriørPå veienMotorØkonomiX-faktorSUM
VW44443423
Skoda53445324
Hyundai44433321
Mazda55544528