El-sportsbilen Nissan Esflow gjorde inntrykk da den ble avduket for pressen i Genève iforrige uke. Foto: Knut Moberg
El-sportsbilen Nissan Esflow gjorde inntrykk da den ble avduket for pressen i Genève iforrige uke. Foto: Knut MobergVis mer

Gnistrende fra Nissan

Nissan Esflow er en videreutvikling av Leaf-tankegangen mot sportsbil.

Kombinasjonen miljøbevissthet og fart har så langt hovedsaklig assosiert med høyhastighetstog. Unntaket har lenge vært Tesla og noen unike prototyper og konseptbiler, som har det til felles at de kombinerer strømdrift med imponerende ytelser.

Rask, men drøy

På bilutstillingen i Genève (ja, den er ikke over ennå!), står et nytt, gnistrende eksempel, kjennetegnet ved sin isbré-inspirerte (sic!) livré. Det dreier seg om Nissan Esflow, en sportsbil med pur elektrisk drift, og som skal klare 0-100 på under fem sekunder samt kunne kjøre 240 kilometer på en lading. (De to kan med den største sannsynlighet ikke kombineres...)

Troverdig

Nissans prosjekt har en troverdighet som bunner i at den japanske produsenten, partner i Renault-Nissan-alliansen, allerede har en elbil på markedet og dermed har høstet mye erfaring med denne typen drivkilde. Vi snakker selvfølgelig om den kompakte familiebilen Leaf, som imponerte oss da vi prøvekjørte den.

I tillegg har Nissan opparbeidet seg solid erfaring når det gjelder sportsbiler som, bortsett fra merkenavnet, kan konkurrere mot de ypperste. Dagens eksponenter for denne typen produkt er Porsche-konkurrenten 370Z og superbilen Nissan GT-R, som er presentert med en ny utgave med fantastiske ytelser.

Optimalt

I motsetning til Tesla Roadster, som er basert på en bensindrevet Lotus, eller RUFs 911-baserte elektriske Porsche, er Esflow utviklet med utgangspunkt i at drivlinjen skal være elektrisk, noe som blant muliggjør mer optimal plassering av motor og batteripakke. Sistnevnte, som i Leaf er plassert under gulvet i midtposisjon, består her av to elementer, i posisjon langs hver av akslene. noe som for en sportsbil er viktig da balanse og vektfordeling blir svært gode. Chassiet er i praksis bygget rundt drivlinjen.

Produksjon?

Bilen har bakhjulsdrift, og de to elmotorene, plassert over bakakselen, kontrollerer hvert sitt hjul. Når det gjelder tallmateriale, begrenser dette seg til de to tallene vi nevnte ovenfor, så en del videreutvikling er nok påregnet før en produksjonsmodell vil se dagens lys. Dette er nemlig ikke utelukket og vi gleder oss allerede.

Foto: Knut Moberg
El-sportsbilen Nissan Esflow gjorde inntrykk da den ble avduket for pressen i Genève iforrige uke. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Nissan
Foto: Nissan