Mitsubishi introduserer nok en global plattform etter Outlander/Lancer/ASX-plattformen. Denne er en god del mer kompakt og heter Global Small. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi introduserer nok en global plattform etter Outlander/Lancer/ASX-plattformen. Denne er en god del mer kompakt og heter Global Small. Foto: MitsubishiVis mer

Global kompaktbil på vei

Dette er bilen som skal være like relevant i fattige som i rike land.

Dagens Mitsubishi Colt er en liten bil, men tilbyr mye plass og god fleksibilitet. Den begynner også å dra alvorlig på årene (Les om vår prøvekjøring av den her!) og det var derfor interessant å se at Mitsubishi viste en helt ny småbil på bilutstillingen i Genève.

Utmerket?

Riktignok presenterte Mitsubishi denne bilen som et konsept, men den ser temmelig produksjonsklar ut og det ble da heller ikke lagt skjul på at bilen skal i produksjon. Inntil videre heter den imidlertid bare "Concept Global Small". Om den skal erstatte Colt på egen hånd eller om den blir det mindre av to kompakt-alternativer gjenstår å se. I forhold til Colt utmerker denne seg ved... ikke å utmerke seg på noen som helst måte. Den er kort sagt svært konservativ i linjeføringen og det er det en god grunn til.

Global

Denne bilen skal nemlig introdusere Mitsubishis nye globale plattform. Det betyr at bilen skal kunne selge mer eller mindre uten endringer i alle markeder over hele verden. Den skal være en utmerket kombinasjon av liten størrelse og god plass - med minimalt drivstofforbruk - i den tredje verden, og dermed kunne tjene som god bybil i vestlige land takket være de samme egenskapene.

Mitsubishi Global Small i Genève:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Bilen vi ser her har åpenbart en god plassutnyttelse i og med at det er plass til fem voksne - selv om de ikke bør være altfor svære i baksetet. Dimensjonene er typisk småbil i den mindre divisjonen: 374 centimeter i lengden, 168 centimeter i bredden og 149 centimeter i høyden. Ingen revolusjon her med andre ord. Det at den er såpass liten gir rom for en bil i det øvre sjikt av "småbilsegmentet" eller mellom B- og C-segmentet, som ville være utfyllende i forhold til Global Small i forhold til det å erstatte Colt.

Bilen er utviklet i Japan, men den skal produseres i Thailand. Man håper på gode salgstall både i den tredje verden og i Europa. En virkelig global bil, altså.

Bildene fra Mitsubishi:

Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Mitsubishi introduserer nok en global plattform etter Outlander/Lancer/ASX-plattformen. Denne er en god del mer kompakt og heter Global Small. Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi
Foto: Mitsubishi