Glimt av Golf-SUV

Det kommer en Golf SUV, men kanskje ikke før til neste år. I mellomtiden holder Volkswagen interessen oppe med konseptbiler som Concept A.

Vis mer

Glimt av Golf-SUV

  1. Store bilder!
Vis mer


Concept A inneholder mye av det som vil bli en Golf SUV, og i seg selv er også bilen spennende fordi den viser en retning som flere store produsenter snuser på. Miksen av kupé og SUV kan være en ny nisje, og kanskje Volkswagen sender denne ut på markedet først for på den måten å ta igjen noe av forspranget andre produsenter har fått når det gjelder de små SUVene.

Kommer som regel godt

Ett godt eksempel på at det ikke er nødvendig å være først er den suksessrike fleksibilen Touran. Selv om bilen kom lovlig sent i forhold til markedet har den spist markedsandeler, og på kort tid tatt igjen konkurrentenes forsprang. Det samme kan bli tilfelle også for Golf SUVen, selv om storebror Touareg, også den sent ankommet, har slitt litt med å etablere seg.

Ikke terrengbil

Concept A, som den vil fremstå på Geneve-utstillingen, er ikke en terrengbil, men en sportslig kompaktklassebil med god bakkeklaring og firehjulsdrift. Det har vist seg at kundene ikke legger vekt på terrengegenskaper i denne klassen, og biler som Toyota Rav4 og Honda CR-V er klart innstilt for best mulig egenskaper på asfalt. Det samme vil nok gjelde også for Golf-SUVen.

Concept A har et tilsvarende firehjulsdriftsystem som vanlig Golf, og den har også plass til de fleste motoralternativene som er tilgjengelig for Golf. Utstillingsbilen er utstyrt med en 150-hesters variant av den spennende 1,4-literen til Volkswagen. Denne litt spesielle motoren har både kompressor og turbo, og er tilgjengelig i versjoner helt opp i 170 hestekrefter. Også DSG-girkassen er på plass i konseptbilen.

På pickup-vis

Vis mer
Vis mer


Fraværet av B-stolpe og bakdører hengslet i bakkant som på mange pickuper særpreger konseptbilen, også det store stofftaket gjør at den skiller seg ut. Standard for konseptbiler, men som regel langt fra standard på de serieproduserte etterfølgerne, er enorme dekk tredd på like enorme felger. I dette tilfellet er det 20-tommers felger som er kledd med 295/40-dekk.

Lengden på 435 centimeter er omtrent som gjennomsnittet i den lille SUV-klassen. Akselavstanden er noen centimeter lengre enn på en vanlig Golf, og det er viktig for SUVers fremtoning at hjulparene er så nær hver sin støtfanger som mulig.

Store bilder av Volkswagen Concept C.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder