<b>VÆR NØYE:</B> Pass på at dekkene holder samme temperatur som uteomgivelsene når du fyller. Det betyr at de skal være kalde. Hvis ikke blir målingen misvisende.  Foto: JENS SØLVBERG/SCANPIX
VÆR NØYE: Pass på at dekkene holder samme temperatur som uteomgivelsene når du fyller. Det betyr at de skal være kalde. Hvis ikke blir målingen misvisende. Foto: JENS SØLVBERG/SCANPIXVis mer

Glemmer å sjekke lufttrykket etter dekkskift

Lavt lufttrykk sliter mer på dekkene dine og kan i verste fall utgjøre en livsfare. Her er det du må passe på!

Det holder ikke å sjekke lufttrykket bare en gang etter at sommerdekkene er satt på. Sjåføren bør sjekke trykket og justere det underveis i sesongen.

Dekkprodusenten Bridgestone har tidligere utført dekktester på 38.000 personbiler i ni land. Da viste det seg at hele sju av ti biler hadde for lavt lufttrykk i dekkene. Produsenten konkluderte også med at én av 14 kjører med så lavt trykk at de utgjør en fare for seg selv og andre på veien.

MINIKURS: Alt du trenger å vite om lufttrykk

Ikke nok å sjekke når du skifter

Flere dekkeksperter råder deg til å sjekke en gang i måneden, mens NAF anbefaler å sjekke hver gang du fyller drivstoff. Gjør det så ofte som mulig, råder DinSides motoreksperter.

LES OGSÅ: Her er årets beste sommerdekk

En undersøkelse Goodyear gjennomførte blant 5.600 europeiske bilister, viste at en av tre tvilte på at de har tenkt å sjekke lufttrykket.

I ferier er det spesielt viktig å justere trykket. En bil lastet med kofferter, hunder og sykler må ha høyere trykk i dekkene enn ved ordinær «matpakkekjøring».

Anbefalt dekktrykk finner du i bilens instruksjonsbok. Ved tung last skal trykket økes - gjerne med 0,2 bar.

Kjører du fortsatt med skiboks? Et bensinsluk!

Du kan spare fire prosent

NAF opplyser at for lite luft i dekkene gir økt rullemotstand. Da øker også drivstofforbruket. Et for lavt trykk, 0,6 – 1,0 bar, innebærer at det brukes over fire prosent mer drivstoff enn ved optimalt lufttrykk.

LES OGSÅ: Farten er utslippets verste fiende

Slik fyller du korrekt

SIKKERHETSSJEKK: Bruk gjerne en digital luftmengdemåler som måler lufttrykk i dekk. Foto: SCANPIX Vis mer


Kalde dekk og hyppig sjekk er altså viktig. Har dekkene feil trykk, endres også dekkets egenskaper. Både bremselengde og styreegenskapene blir påvirket av dekktrykket.

  1. Dekk skal være «kalde» når de fylles. Det vil si at de skal holde samme temperatur som uteomgivelsene. Årsaken er at luften påvirkes av temperaturendringer. Hvis lufttemperaturen inne i dekket holder 20 varmegrader når man måler lufttrykket, mens utetemperaturen er 0 grader, vil målingen bli misvisende. Selv om målingen skulle vise de ønskede 250 kPa, vil lufttrykket synke til 230 kPa når bilen parkeres.
  2. LES OGSÅ: Denne app'en sjekker lufttrykket

  3. Kontroller lufttrykket så ofte som mulig. Ekstra viktig er det å kontrollere/etterfylle i sammenheng med lengre kjøreturer, og når du fyller bilen med ekstra mye vekt.

SE TABELL: Her finner du oversikt over måleenhetene