<b>HJELPEMIDDEL:</b> Nå skal det bli lettere å kjøre med henger, uten at den begrenser sikten.  Foto: LAND ROVER
HJELPEMIDDEL: Nå skal det bli lettere å kjøre med henger, uten at den begrenser sikten. Foto: LAND ROVERVis mer

Gjør tilhengeren gjennomsiktig

Med kameraer og virtuelle løsninger skal det bli tryggere å kjøre med tilhenger.

Jaguar og Land Rover er i støtet for tiden, og det ser ut til at de har funnet en nisje innen en spesiell teknologi.

Et eksempel på dette fikk vi da selskapet lanserte det gjennomsiktige panseret.

Dette lot seg gjøre ved at kameraer fanger opp terrenget under bilen.

Bildet projiseres deretter i en korrigert versjon opp på frontruten, og føreren kan tilsynelatende se hva som befinner seg under panseret og motoren.

Det samme har de gjort gjennom A-stolpene på hver side av frontruten. Kameraer på utsiden fanger opp det de som sitter inne i bilene ikke ser, og viser så bildet til en skjermduk som ligger på A-stolpen.

Det toppet seg, trodde vi, da samme selskap lanserte en frontrute hvor de sender ut informasjon til ruten som en skjerm.

Kamerabasert

HJELPEMIDDEL: Nå skal det bli lettere å kjøre med henger, uten at den begrenser sikten. Foto: LAND ROVER Vis mer


Nå er det tilhengeren som skal til pers, og Land Rover jobber med et kamerasystem som skal gjøre noe tilsvarende.

På nyere Range Rover og Land Rover finnes det allerede en rekke kameraer, ettersom bilene kan utstyres med 360-graders visning av hva som er rundt bilen. Bilene har blant annet standard ryggekamera, de har et kamera under hvert utvendige speilhus, og de har kamera i fronten. Sistnevnte vil naturlig nok ikke være med å bidra i denne funksjonen.

Funksjonen vil i tillegg til de faste kameraene også være avhengig av et løst kamera som monteres bak på tilhengeren.

Nissan viser safety-shield

Gjennomsiktig tilhenger

Poenget med funksjonene er å til enhver tid vise deg hva som befinner seg bakenfor bilen og tilhengeren. Kameraene samler sammen en rekke bilder, og kan vise forskjellige bilder, avhengig av hvor du ser.

Ser du i speilet på venstre side, så vil mye av sikten være begrenset av en tilhenger.

Med en skjerm i speilet kan denne heller vise en kombinasjon av det kameraet fanger, og det speilet normalt ville fanget.

Ved rygging kan du også se bildet fra kameraet som er satt bak på hengeren, tilsvarende det et vanlig ryggekamera på en bil vil gjøre, i tillegg til de nye bildene i speilene.

Speilet som tenker nytt

Overvåker lasten

APP PÅ TELEFONEN: Med hjelp av en applikasjon på telefonen kan du følge med på lasten, selv når du ikke er ved tilhengeren. Foto: LAND ROVER Vis mer


Samtidig skal Land Rover vise en matte som legges i bunnen av tilhengeren. Denne sladrer til sjåføren dersom lasten ikke ligger rolig. Det gjør den gjennom sensorer i matten som sender informasjon inn i bilen og til føreren.

Med en app på mobiltelefonen kan du overvåke lasten, selv når du ikke er i bilen. Da kan du få beskjed dersom temperaturen i hestehengeren blir for høy, eller dersom den er utsatt for innbruddsforsøk.

Men når kommer systemet? Det sier selskapet ingen ting om, men vi regner med å få se det i bruk under den kommende bilmessen i Frankfurt.