<B>TOG? ELLER BIL?</B> Strengt tatt begge deler. Siemens tenker nytt når det kommer til langtransport.
TOG? ELLER BIL? Strengt tatt begge deler. Siemens tenker nytt når det kommer til langtransport.Vis mer

Gjør klar for e-motorveien

Siemens eksperimenterer med lastebiler som er litt tog, litt trikk og fortsatt ganske mye bil.

El-bilene kommer på et eller annet tidspunkt til å ta over veiene. De er kommet for å bli, selv om bruken i dag er svært begrenset med bensin- og dieseldrevne biler. Så langt likner el-bilene som tråler norske veier mistenkelig mye på alle andre biler, med unntak av størrelsen.

Siemens ser derimot for seg en helt annen el-løsning, ihvertfall for tungtransporten.

Et slags trailertog

Trailere og lastebiler står nemlig for en betydelig andel av utslippene av klimagasser på norske og europeiske veier. Siemens tester i disse dager en slags hybridløsning tilpasset tungtransport, som først og fremst henter inspirasjon og tekniske løsninger fra trikk- og togteknologi.

AV OG PÅ: Strømavtakerne på taket kan heves og senkes manuelt fra førerhuset. Det er også mulig å la dette skje automatisk. Vis mer

Den karakteristiske strømavtakeren, det vil si innretningen som overfører strøm fra strømledningene festet over bakken til kjøretøyet, er flyttet over på en lastebil. Den er bygget
spesielt for testlastebilen, og heves enten automatisk ved hjelp av en scanner som oppdager hvor det finnes strømledninger, eller manuelt via et kontrollpanel styrt av lastebilsjåføren i førerhuset.

Også energien som utløses når vogntog eller liknende bremser resirkuleres, og føres delvis tilbake igjen til kjøretøyet.

Dieselelektrisk motor

Dette såkalte "el-motorvei-prosjektet" ble presentert for første gang ved det årlige el-bil-symposiet i Los Angeles, og så langt har Siemens' testanlegg vist at denne kombinasjonsløsningen kan ha mye for seg. Lastebilen har blant annet kommet seg gjennom testfasen uten problemer i alle typer vær, og den har oppnådd hastigheter på rundt 90 km/t uten vanskeligheter. Utslippene av både karbondioksid og nitrogendioksid er kraftig redusert, og naturlig nok er også støynivået mye lavere på et kjøretøy som dette.

Hybridløsningen innebærer også at lastebilen er blitt utstyrt med såkalt dieselelektrisk motor, som aktiveres idet nettverket med strømledninger tar slutt. Overgangen mellom dieseldrift og elektrisk drift skal skje sømløst, og uten at føreren av bilen merker vekslingen.

Hvorvidt en liknende løsning kan videreutvikles til også å omfatte personbiler bør ikke være en umulig tanke, ikke minst med tanke på at bilene kan frigjøres fra strømnettet, for eksempel ved forbikjøring eller avkjørsel til eiendommer, parkeringsplasser og liknende.