<b>KLAR FOR FERIE?:</b> Flere hundre tusen nordmenn planlegger i sommer å reise på bilferie. Sørg for at du er godt sikret om uhellet først er ute.  Foto: JAMIESON POTHECARY
KLAR FOR FERIE?: Flere hundre tusen nordmenn planlegger i sommer å reise på bilferie. Sørg for at du er godt sikret om uhellet først er ute. Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Gjør bilen ferieklar

Sjekk kilometerstanden, pakk riktig og sjekk dekkene før du legger ut på langtur, både mønsterdybden og lufttrykket!

Nesten halvparten av Norges befolkning planlegger i sommer å reise på bilferie. Men er du forberedt på at noe uventet kan skje?

Mye kan gjøres i forkant av bilturen, for å unngå trøbbel underveis. Som å sjekke at dekkene holder mål. Feil trykk i dekkene kan skape trøbbel på veien, det samme gjelder mønsterdybden, som skal være på minimum 1,6 millimeter på sommerdekk.

Forsikring

I forkant av lange kjøreturer er det greit å sjekke hvor langt du har kjørt den gjeldende forsikringsperioden.

Når man tegner eller fornyer forsikring oppgir man forventet kjørelengde. Men en bilferie kan raskt komme i tillegg. Noen har til og med kjørt over gjeldende distanse, uten å være klar over det.

Om du kjører noen kilometer over forventet lengde er det ingen krise, men informasjonsdirektør Øystein Thorsen i Gjensidige forteller at det kan få konsekvenser.

- Det er klart at vi ser en årsakssammenheng mellom mye skader og høy kilometerstand. Har du skader og har kjørt langt mer enn oppgitt kan det få konsekvenser i form av kutt i erstatningsutbetalingen, men det er det relativt få tilfeller av, forteller Thorsen.

Pakk bilen riktig

Selv de letteste objekter kan ende med å veie flere tonn ved en kollisjon eller en bråbrems. Sørg for at løse gjenstander er tilstrekkelig sikret og ikke står i fare for å skade deg som sjåfør eller passasjerer.

En iPad på 0,6 kilo vil veie 18 kilo ved en bråstopp på 50 kilometer i timen, i tillegg til at kantene er skarpe og vonde.

- Ved en ulykke eller bråbrems vil usikrede gjenstander bak eller som er lastet oppå bilen kastes fremover å utgjøre en stor fare for deg og dine passasjerer, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

- Mangelfull og dårlig sikring av last i bil førte til at skadeomfanget er blitt større i om lag 20 av dødsulykkene de siste fem årene, forteller vegdirektøren.

ADVARER: Veterinær Martine Fossem Nygaard advarer mot å la kjæledyrene sitte usikret i bilen. Foto: If skadeforsikring Vis mer


Skal du ha med husdyrene på ferie er det viktig å sikre dem også. De veier som kjent tilstrekkelig mer enn en iPad.

- Man kommer ikke unna at transportbur montert sikkert i bagasjerommet så tett opp mot setene som mulig er å foretrekke, forteller Tori Grytli i Trygg Trafikk.

Sjekk dempere og lufttrykket i dekkene

Så bør du sjekke kanskje det viktigste: Er selve bilen klar for langtur?

Om du til vanlig kjører med for lite eller for mye luft i dekkene er det ikke sikkert du vil merke noe før du kjører en tungt lastet bil i høy fart. Feil trykk i dekkene går ikke bare utover drivstofforbruket, men også kjøreegenskapene til bilen.

Du bør også sjekke at støtdemperne er gode nok.

- Ikke så rent få setter kursen ut i Europa i høy fart utover sommeren. Er støtdemperne da dårlige, kan den første unnamanøveren man må ty til også bli den siste, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Norge, som leverer blant annet støtdempere.

For å sjekke om bilen din har dårlige dempere er det noen enkle knep som kan gi deg en pekepinn.

Om du gynger på bilens fire hjørner eller kjører over en dump og bilen fortsetter å gynge når du har sluppet opp eller passert dumpen, er det et tegn på at du har dårlige dempere.

Er demperne fuktige er det også et tegn på at det kan være oljelekkasje og at demperne trenger litt ekstra ettersyn.

Anbefalt dekktrykk finner du i bilens brukermanual, ved de fleste bensinstasjoner og også i dørkarmen på sjåførsiden på enkelte biler.

Sjekk også at reservehjulet er brukbart, eventuelt om lappesettet er intakt med det du trenger.

Sjekk også mønsterdybden! Om sommeren skal det være minst 1,6 millimeter mønsterdybde. For dårlig mønsterdybde kan koste deg 750 kroner per dekk i forelegg, ifølge abcnyheter.no.

Ta en titt under panseret

Å sjekke godt under panseret før du reiser er ytterst nødvendig. Mange av bilbrannene som oppstår skyldes skitne motorer, ødelagte ledninger eller overoppheting.

Jan Ivar Engebretsen i NAF mener dagens elektronikk ikke krever det samme kaliberet på ledningene, hvilket også gjør dem mer sårbare.

Gå over og fest tennpluggene skikkelig, sørg for at småskader blir isolert med tape og forebygg skader der ledningene gnisser ekstra.

Sjekk også oljen. I motsetning til her hjemme jobber gjerne bilen under mye høyere press når den kjøres i høye hastigheter over lang tid.

I verste fall kan gammel olje føre til at bilen går varm og havarerer, da oljen er med på å smøre motoren, samt frakte varme vekk fra pressede områder.

Til slutt bør du ta en ekstra titt på reiseruten, og finne eventuelle checkpoints hvor du kan søke tilflukt om du skulle trenge hjelp.

LES OGSÅ: Kjører med piggdekk om sommeren
LES OGSÅ: Sjekk lufttrykket i dekkene før turen
LES OGSÅ: Dette bør du ha i bilen