Vis mer

Gjerrig V70 prøvekjørt

Volvo jobber på spreng med å innføre CO2-reduksjon i sine biler. Konseptet heter Drive.

«Vi tror ikke påskebagasje og full bil er primæroppgavene denne bilen er laget for.»


Bak på bilene som har fått CO2-reduksjon har det dukket opp en logo hvor det står Drive. Dette uttales elegant drajv-i. Siden dette er umulig å få til i vårt publiseringssystem har Volvo selv valgt å skrive det slik: DRIVé.

Vi snakker her om en stor V70 som har blitt utstyrt med en bitteliten 1,6-liters dieselmotor. Motoren er det ikke noe feil med, den har vist seg brukbar i en rekke biler fra både Peugeot, Citroen, Ford og Volvo. Spørsmålet er mer: Klarer den å trekke med seg en V70 på en akseptabel måte?

Det kommer vel litt an på hvilke forventninger man har, men at en V70 er i meste laget for en slik motor, er det ingen tvil om. Motoren klarer basisoppgavene greit, men her er det ikke noe til overs. Med to mann i bilen og lite bagasje holder vi greit tempo, men vi tror ikke påskebagasje og full bil er primæroppgavene denne bilen er laget for. Vi synes også forbikjøringer gikk litt tungt.

Ellers minner den mye om en vanlig V70. Den har kjøreegenskaper, plass og komfort som V70 ellers.

Lavt forbruk

Nå er vi mer inne på grunntanken bak V70 1.6d. Forbruket er lavt. Det er det ingen tvil om. Du kjører greit på under 0,5 liter per mil. Det er lavt for en stor stasjonsvogn. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,49 liter per mil, noe som igjen utgjør et CO2-utslipp på 129 gram per kilometer. Dette er gode tall. Motoren har altså et slagvolum på 1,6 liter, 109 hestekrefter og 240 newtonmeter.

Ser vi dette i sammenheng med motoreffekt blir det mindre imponerende. Den plasserer seg sammen med Volkswagen Passat Bluemotion med 110 hestekrefter, 250 newtonmeter, toliters slagvolum og 128 gram per kilometer. Altså omtrent likt, men Passat er ett sekund raskere fra 0 til 100.

Volkswagen og Volvo har omtrent kommet like langt her. Ser vi på andre merker, for eksempel Mercedes har de kun 10 gram ekstra på E220 CDI Blueefficiency (Sedan, stv i ny E-klasse finnes ikke før til høsten). Denne bilen har en 2,1-liters turbodiesel (to turboladere), 170 hestekrefter og 400 newtonmeter! Utslipp ved blandet kjøring er 139 gram. BMW ligger på samme nivå som Mercedes. Det er for liten forskjell til at vi kan skryte vilt av Volvo og Volkswagen.

Hvilke tiltak

Volvo har tatt i bruk noen av de samme triksene som de andre. Bilen er senket 20 millimeter foran og 15 millimeter bak. I tillegg er grillen 60 prosent tettet. Motoren har ny software og tredje, fjerde og femte gir har annen utveksling. Det sjette giret mangler. De har også begrenset tilhengervekten til 1.300 kilo, og bilen leveres kun med spesielle dekk i dimensjonen 205/60-16.


For eksempel hvis vi tar dette med grillen, har BMW og Mercedes kommet til at grillen bør ha automatiske flaps som åpner og lukker seg ved behov. Innimellom trenger jo motoren luft. Volkswagen og Volvo tetter igjen og ferdig med det. Dette blir for enkelt. Hva med bremsegenerering av strøm? Kun aktivere generator, klimakompressor og servo ved behov? Her det fortsatt ting å gå på.

Det skal også være girskiftindikator, men testbilene hadde ikke dette aktivert. Vi regner med at vi hadde oppdaget omtrent det samme her som ellers når vi kjører med denne teknologien. Stort sett skal man kjøre på så høyt gir som mulig i tillegg til at man også skal gire fort opp til neste gir i stedet for å trekke motoren opp på høyt turtall.

Pris og konklusjon

Når har vi vært litt strenge angående teknologien her, men når vi kommer til prisingen blir det lettere å slippe bilen igennom. Prisen startert på 342.900 kroner. Da får man rett og slett en veldig fin V70 med et svært lavt forbruk. V70 med toliters dieselmotor koster over 50.000 kroner mer, så det kan være lønnsomt og ikke være så avhengig av fart og kraftresserver.