Vis mer

Gjerrig Opel er på plass

Opel Insignia kommer nå i Ecoflex versjon. Det betyr i praksis lavt forbruk og lavt CO2-utslipp.

Når vi snakker om eliteserien i CO2-utslipp snakker vi om produsenter som leverer både lavt utslipp og hestekrefter. Fra før kan vi snakke om biler som BMW 520d som på et tidlig tidspunkt var ute med lave CO2-utslipp. 520d sedan med manuell girkasse slipper ut 136 gram CO2 per kilometer. Den har i tillegg 163 hestekrefter i norsk versjon (177 hestekrefter i utlandet).

Nå kommer Opel med en ny versjon av Insignia, og selv om vi ikke nødvendigvis liker spesialmodeller, som Ecoflex i dette tilfellet, men også at alt som heter noe med bio, eco, blue og green, er dette et godt tilskudd i rekken av biler med både lavt forbruk og hestekrefter.

Vårt poeng er at når en produsent har miljøteknologi må det brukes på alle modeller. Ikke bare en spesialmodell som de kan markedsføre spesielt. Alibi-biler er det noen om kaller det, og her er det mange syndere!

Sterk

Vis mer


Insignia er en sterk bil som yter 160 hestekrefter, og har et dreiemoment på 350 newtonmeter fra 1.750 til 2.500 omdreininger i minuttet i utgangspunktet. I opptil 15 sekunder yter den maksimalt 380 newtonmeter.

Motoren skiller seg ikke nevneverdig fra en vanlig toliter, men forbrenningsprosessen skal være forbedret og Opel kaller det for Clean Tech. Ellers har bilen girskiftindikator, et ekstra høyt sjettegir og spesielle dekk.

Saker som bremsegenerering av strøm og start/stop er ikke på plass. Astra Ecoflex kommer til sommeren. Den mangler også start/stop. Start/stop finnes nå på de mest sære biler. Porsche Panamera Turbo for eksempel, har start/stop sammen med automatgirkasse.

Forbruket på Insignia Ecoflex sedan er oppgitt til 0,52 liter per mil, og det tilsvarer et CO2-utslipp på 136 gram per kilometer. Altså det samme som BMW 520d. Går vi til stasjonsvogn skiller det plutselig mye. BMW 520d stiger til 140 gram som stasjonsvogn, mens Insignia Ecoflex med 160 hestekrefter stiger til hele 159 gram.

Insignia Ecoflex med 160 hestekrefter starter på 361.400 kroner som sedan. Stasjonsvogn koster fra 381.400 kroner.

Lansering av Opel Insignia stasjonsvogn.

Lansering av Opel Insignia sedan.

Test av Opel Insignia med firehjulsdrift.

Test av Opel Insignia med 130-hesters dieselmotor.