Gjerrig Mini: 0,39 på mila

Mini tar CO2-trusselen på alvor og kutter forbruk og utslipp betydelig. 0,39 liter per mil er nå fasiten for nye Mini Cooper D.

Nye Mini kan ikke akkurat beskyldes for å være spesielt drikkfeldig. Mini Cooper D har til nå kunnet skilte med et blandet forbruk på imponerende 0,44 liter per mil. Den morsomste varianten, Cooper S, med 175-hesters bensinmotor, bruker 0,69 på tilsvarende måling. Heller ikke det avskrekkende, men nå kuttes tallene for alle motoralternativene betydelige. Mest oppsiktsvekkende er dieselvarianten Cooper D som skal klare seg med 0,39 liter per mil og et tilhørende C02-utslipp på 104 gram per kilometer.

Som Prius

Cooper D Vis mer


Det betyr en reduksjon i utslippene på 11,9 prosent, og ikke minst er tallene imponerende med tanke på at vi snakker om en relativt kraftig motor med 110 hester og opptil 260 newtonmeter. Til sammenligning slipper hybridbilen Toyota Prius ut nøyaktig like mye C02. Bare Volkswagens Polo 1,4 TDI BlueMotion kan på det norske markedet vise til et lavere utslipp med sine 102 gram. Polo BlueMotion er imidlertid en god del svakere og tregere og derfor ikke helt sammenlignbar.

Også bensinmotorene

Men det er ikke bare dieselmotoren som har blitt mindre miljøskadelig. Også bensinmotorene har fått penere forbruks- og utslippstall. Minstemann, Mini One med 95 hestekrefter, klarer seg nå med beskjedne 0,53 liter per mil mot 0,57 tidligere. C02-utslippet er på 128 gram per kilometer.

0,62 for Cooper S

Mini One Vis mer


Også 1,6-literen i Mini Cooper som vi kjenner fra Peugeot 207 (og snart en lang rekke flere biler) utnytter drivstoffet bedre. 0,58 liter per mil har blitt til 0,54. C02-utslippet er 129 gram per kilometer. Den turboladde versjonen av samme motor i Copper S bruker nå 0,62 i stedet for 0,69 liter per mil. C02-utslippet er 149 gram per kilometer.

Blandet taktikk

Hvor har man så spart inn for å oppnå disse reduksjonene? Teknikkene er kjent fra BMW 1-series nylige oppdatering og består hovedsakelig i tre elementer: Regenerering av bremsekraft, automatisk ”stop and go”-system som slår av motoren når man står stille i fri, samt en girvalgindikator i instrumentpanelet.

Bremsene lader batteriet

Førstnevnte system sørger for å lade opp batteriene når bilen bremser, enten på motoren eller direkte via bremseskivene. Tilsvarende frikobles dynamoen når det ikke er behov for mer strøm slik at belastningen på motoren blir lavere. Batteriet står altså ikke for fremdriften av bilen, slik tilfellet er med hybridbiler.

Motoren slår seg av

Cooper S Vis mer


Auto Start-Stop Function, som Mini selv kaller det, gjør at motoren ikke går unødvendig mye på tomgang når man for eksempel venter på grønt i et lyskryss. Systemet fungerer slik at motoren bare slukkes når føreren setter bilen i fri. Idet kløtsjpedalen trykkes inn igjen slik at man kan sette bilen i gir, startes motoren automatisk. Anordningen kan skrus av om ønskelig.

Girhjelp

Girvalgindikatoren er i stor grad selvforklarende, men det kan være verdt å nevne at i motsetning til andre systemer som ved hjelp av lamper forteller deg når det er på tide å skifte gir, gir Minis indikator deg beskjed om nøyaktig hvilken utveksling det er mest økonomisk å til en hver tid benytte.

De oppdaterte utgavene av Mini går i produksjon mot slutten av sommeren og vil være tilgjengelige for kundene kort tid etterpå. Prisene endres ikke mye da C02-reduksjonen kun fører til avgiftsletter mellom cirka 500 og 7.500 kroner. Mine One starter i dag på 217.000 kroner.

  • Store bilder av Mini Cooper D og One.
  • Her finner du mer Mini-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder