Gjensyn med Audi RS6

Med 0-100 på 4,5 sekunder er Audi RS6 en bil helt utenom det vanlige.

DÜSSELDORF (DinSide Motor): Faste DinSide-lesere vil huske at vi allerede i januar i år hadde gleden av å prøvekjøre stasjonsvognutgaven (Avant) av nye Audi RS6. Den gangen kunne vi rapportere om en bil med fåreklær og uhorvelige krefter. Samtidig kunne vi fortelle at bilen ikke helt levde opp til våre forventninger.

0 til 200 på 14,5 sekunder

I sammenheng med prøvekjøring av den ansiktsløftede Audi A6 og lansering av Audi Q7 V12 TDI, fikk vi noen minutter bak rattet i sedan-utgaven av RS6, som er ventet til Norge i november. Sedan-utgaven er faktisk en tidel raskere enn stasjonsvognen og skal dermed klare 0 til 100 på 4,5 sekunder. 10 sekunder senere er 200-grensen passert (Avant: 14,9). Det betyr at RS6 er blant verdens absolutt raskeste sedaner og at den vil kjøre fra en svært høy prosentandel av verdens sportsbiler.

Herligst lyd ved girskift

Vis mer

Gjensyn med Audi RS6

  1. Store bilder: Audi RS6 sedan
Vis mer


Også denne gangen skulle vi ha ønsket oss enda mer lyd fra motor og eksosanlegg. Brumle-blafringen som skapes av eksosanlegget ved oppgiring ved fullt gasspådrag er det derimot ingenting å si på - denne lydopplevelsen er avhengighetsskapende.

Nærmest ubegrenset kraft

Under RS6-panseret finner vi en 5,0 liter stor V10-motor som ved hjelp av blant annet to turboladere og ladeluftkjølere yter utrolige 580 hestekrefter og voldsomme 650 newtonmeter. Den voldsomme motoren skaper en imponerende akselerasjonsopplevelse og etterlater en følelse av nærmest ubegrenset kraft.

Stor og tung

Vis mer


Opplevelsen hemmes imidlertid noe av det faktum at bilen er stor, stødig, komfortabel, luksuriøs og godt støyisolert. Vi har kjørt mange sportsbiler med langt svakere ytelser som gir like heftige opplevelser av fartsøkning som RS6.

Men disse har ikke muligheten til å frakte fem personer med bagasje på en komfortabel måte, noe den rundt to tonn tunge RS6 kan. RS6 er forøvrig også utrustet med torsen-basert firehjulsdrift og automatgirkasse, noe som selvsagt stjeler sin del av kreftene.

Heftig forbruk

Vis mer


Derfor har også motoren god apetitt. Audi oppgir 1,39 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir utslipp av 331 gram CO2 per kilometer. Når dette forbruket legges til forsikring og avskrivninger blir nok RS6 et relativt dyrt bekjentskap for den som er så heldig å ha råd til bilen i utgangspunktet.

Over 2,0 mill

Importøren har ennå ikke regnet ut prisen for RS6 Limousine, som Audi liker å kalle sedan-utgaven, men litt billigere enn Avanten blir den vel. Avanten koster i skrivende stund 2.149.000 kroner.

RS6 Sedan er altså på plass i Norge i november.


Relaterte artikler:

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder