Gjensidige tilbyr garanti på reparasjoner, men ikke helt slik man får inntrykk av i annonsen deres. Foto: skjermdump
Gjensidige tilbyr garanti på reparasjoner, men ikke helt slik man får inntrykk av i annonsen deres. Foto: skjermdumpVis mer

Gjensidige lokker med garanti på reparasjoner

Men holder de hva de lover i annonsen? Vi har undersøkt hva Gjensidige egentlig garanterer for.

Da en av våre lesere så etter bruktbil på Finn tidligere i januar, dukket det opp en svært forlokkende annonse fra Gjensidige, der de lokker med en forsikring som gir bruktbiler åtte års garanti på reparasjoner.

Dessverre viste deg seg fort at forsikringsselskapet ikke holder det de lover i annonsen.

– Jeg har ved flere anledninger blitt "lovet" at jeg kan kjøpe en åtte-års garanti mot reparasjoner for den bilen jeg kikker på, men når jeg går videre og sjekker, så kan jeg ikke det likevel, forteller vår leser oppgitt til DinSide.

>> Du kan kreve erstatning ved feil info om bruktbilen!

En del av Gjensidiges kaskoforsikring

DinSide har kontaktet Gjensidige, for å få klarhet i hva denne garantien egentlig går ut på.

Christian Haraldsen, informasjonssjef i Gjensidige. Foto: GJENSIDIGE Vis mer


Informasjonssjef Christian Haraldsen kan fortelle at reparasjonsgarantien inngår i alle deres kaskoforsikringer. Og det er ikke en garanti mot reparasjoner på bruktbiler, slik annonsen kan gi inntrykk av.

Derimot er det en garanti om at reparasjoner utført etter en forsikringsskade, skal holde i åtte år.

Men forstår du at de som ser annonsen, kan tro at det er snakk om å kjøpe garanti mot reparasjoner på bruktbilen de vurderer å kjøpe?

– En annonse må være kortfattet, og man får ikke plass til alle poenger. Når det er sagt, må vi vurdere om annonsen er god nok siden den er blitt misforstått.

– I dette konkrete tilfellet har det nok også være litt for vanskelig å finne frem til informasjon om selve produktet, sier Christian Haraldsen, informasjonssjef i Gjensidige til DinSide.

Villedende markedsføring?

Si din mening:

Hva synes du om Gjensidiges annonse? (Avsluttet)
Helt klart villedende(83%) 1567
Helt greit, dette burde folk skjønt(12%) 218
Bryr meg ikke(5%) 98
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ifølge Forbrukerombudet, som uttaler seg på generelt grunnlag, skal markedsføring ikke være villedende, og ha et budskap som er forståelig for en gjennomsnittlig forbruker.

– Er det snakk om en garanti med forbehold, må det komme tydelig frem i annonsen. Hvis ikke vil det som regel være snakk om villedende markedsføring, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til DinSide.

Les også: Disse bilene er varmest om vinteren!

Unyttig garanti?

Også på Gjensidiges nettsider kan de fortelle at de er de eneste i Norge som gir kundene garanti på reparasjoner. Samtidig kan man spørre seg hvor nyttig en slik garanti egentlig er.

Etter en forsikringsskade, gir den altså åtte års garanti på reparasjonen, når den er utført på ett av selskapets avtaleverksteder.

– Hovedmålet med garantien er at kundene skal unngå bryderi med å få reparert skaden på bilen. Vi bruker verksteder vi har gode erfaringer med, og ordner med det praktiske. Målet er at reparasjonen skal holde, og i de tilfellene de ikke gjør det, har kunden altså en åtte års garanti, sier Haraldsen.

Han har ikke tall på hvor vanlig det er å få problemer med denne typen reparasjoner i ettertid.

Les også: Fått forenklet forelegg? Kast giroen