SPLITTER NY: Her er den første nye Saab 9-3 på nesten to år. NEVS har lansert den som 9-3 Aero, og den er utstyrt med en 220-hesters turbomotor med to liter slagvolum. Foto: NEVS
SPLITTER NY: Her er den første nye Saab 9-3 på nesten to år. NEVS har lansert den som 9-3 Aero, og den er utstyrt med en 220-hesters turbomotor med to liter slagvolum. Foto: NEVSVis mer

Gjenoppstår fra de døde

I dag ble det offisielt: Saab 9-3 er igjen i produksjon.

NEVS står for National Electric Vehicle Sweden AB, og er et svensk-kinesisk konsortium ledet av Kai Johan Jiang. Vi har omtalt dem her tidligere i forbindelse med at de overtok konkursboet etter Saab.

Spe start i september

I september fikk vi melding via bloggen Saabsunited.com om at NEVS hadde startet før-produksjon av Saab 9-3 ved anleggene i Trollhättan nær Göteborg. God nyhet for alle SAAB-fans, selvsagt, men vi holdt an litt i påvente av at den egentlige produksjonen faktisk ville starte opp.

Skuffelsene har nemlig vært mange tidligere i Saabs nyere og turbulente historie.

Produksjon offisiell

Men nå har det skjedd, og produksjonen ved NEVS-anlegget er offisielt i gang. 250 personer står for produksjonen, som i startfasen vil foregå langsomt. Modellen som produseres er Saab 9-3 Aero, og den som forventet en ny modell, vil bli skuffet. Bilen er nemlig, ifølge det svenske næringslivstidsskriftet Dagens Industri, bortimot identisk med den 9-3 som var i produksjon da konkursen ble et faktum.

Bensin - og strøm

Bilen er i dag utstyrt med en turboladet 2,0-liters bensinmotor som yter 220 hestekrefter. Til våren kommer den elektriske utgaven. Stasjonsvogn og kabriolet-versjoner kommer etter hvert. Det er Kina som er fokus-markedet i starten, selv om svenske kunder blir tilgodesett med muligheten for å kjøpe biler på internett.

Prisen i Sverige er 279.000 svenske kroner.

Bilder fra da NEVS' aller første Saab 9-3 rullet av samlebåndet (Alle foto: Saabsunited.com):

Foto: SaabsUnited
IKKE LENGER SAAB: Å miste retten til merkenavnet Saab er uheldig for NEVS. Foto: SAABSUNITED
Foto: SaabsUnited
Foto: SaabsUnited
Foto: Saabsunited
Foto: SaabsUnited
Foto: SaabsUnited


LES OGSÅ: Siste sjanse til å kjøpe Saab-SUV!

Grønn elektrisitet

NEVS har som strategi å utvide produksjonen basert på elektriske biler, og ambisjonen er at de skal gå på "grønn strøm". Det tolker vi dithen at det skal produseres strøm basert på fornybar energi i takt med at produksjonen øker, eller for å forsyne ladestasjoner med strøm.

Det er uansett noe det blir spennende å følge med på.

Turbulent sluttfase

I løpet av Saabs siste driftsår før konkursen vekslet nyhetene mellom ganske gode og temmelig dårlige. De følgende lenkene - alle fra 2011 - gir hovedpunktene i den turbulente veien mot slutten for den opprinnelig ganske så originale svenske bilprodusenten.

I januar: Saabs nye kjempestasjonsvogn

I februar: Saab reddet - med Mini &Co i sikte

Saab opp fra asken - med PhoeniX.

I juli: Overlever Saab?

Og til slutt, som vi i slutten av oktober trodde: Saab blir kinesisk.