En designens mester står bak denne kreasjonen. Giugiaro Brivido har en hybrid drivlinje på totalt 408 hestekrefter under panseret, den har plass til fire og et interiør som er enda mer snasent enn eksteriøret. Foto: Per Ervland
En designens mester står bak denne kreasjonen. Giugiaro Brivido har en hybrid drivlinje på totalt 408 hestekrefter under panseret, den har plass til fire og et interiør som er enda mer snasent enn eksteriøret. Foto: Per ErvlandVis mer

Giugiaro Brivido - designbombe

En av tidenes største designere står bak dette spennende produktet - som gjør oss litt perplekse.

Denne bilen ble første gang vist under VW-konsernets store show som innledet årets bilutstilling i Genève.

Ingen drøm?

Vi kaller den en drømmebil, men designeren, Giorgetto Giugiaro, vil ikke kalle den det - ifølge ham skal nemlig ikke denne bilen dømmes til å forbli en uoppnåelig drøm. Men spennende, det er den i hvert fall. Bilens navn er Brivido, et italiensk ord som best kan oversettes med "spenning".

Giugiaro ble kåret til århundredets designer i 1999, og er mannen bak ikoner som første VW Golf, Alfa Romeo Alfasud og Giulia, Lotus Esprit og DeLorean DMC-12, for å nevne noen få.

Ikonet NSX vender tilbake

Spennende interiør

Og inne i bilen er det spennende å være. Særlig det spesielle dashbordet, som er strukturert symmetrisk for både fører og passasjer. Nøkkelinformasjonen vises på to LCD-monitorer i to instrumentpaneler; det ene over rattet og det andre over en iPad-dokkingstasjon.

Foto: Per Ervland
En designens mester står bak denne kreasjonen. Giugiaro Brivido har en hybrid drivlinje på totalt 408 hestekrefter under panseret, den har plass til fire og et interiør som er enda mer snasent enn eksteriøret. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Giugiaro Italdesign


Dermed kan passasjeren dele førerens informasjon og enkelt betjene underholdningssystemene. På hver side av rattet finnes en dedikert skjerm som viser bilder fra utsiden, som tas opp av kameraer på siden av og bak bilen. Flere bilprodusenter leker med flere eller alle disse idéene. Dashbordet i din neste bil - eller kanskje mer sannsynlig en av de etterfølgende - kan dermed komme til å ligne på dette.

Giugiaro laget en gang sin egen versjon av Ford Mustang. Den kan du se nærmere på her!

Stor fireseters GT

For vår del synes vi, tross de spesielle måkevingedørene og de spenstige 21-tomsfelgene, at eksteriøret er mindre spennende enn interiøret. Frontlyktene er riktignok svært spesielle: De er nemlig 260 centimeter - 2,6 meter - lange! Bilen har en fasong som en elegant, men ganske klassisk, stor GT-kupé. Den er nesten fem meter lang - 4,98 centimeter, for å være nøyaktig. Den er bare 129 centimeter høy, men hele 196 centimeter bred; litt av en håndfull å manøvrere i trange bygater vil vi tro.

Eksemplar nummer to i Genève var racingrigget:

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland


Les også: Giugiaro-designet super-BMW til salgs

Hybrid

I tråd med tiden er bilen en hybrid, med en kompressormatet bensinmotor som får drahjelp fra en elmotor. Bensinmotoren er en av VW-konsernets V6-motorer, den har tre liter slagvolum og yter 360 hestekrefter og et dreiemoment på 460 newtonmeter.

Hybridsystemet produserer totalt 408 hestekrefter og 600 newtonmeter. Kraftoverføringen går via en åttetrinns automatgirkasse til bakhjulene.

Bilen er ikke laget for å kjøre fra supersportsbiler på Autobahn eller bane, selv om toppfarten på 275 kilometer i timen er mye mer enn noen trenger. 0 til 100 på 5,8 sekunder er for så vidt raskt nok, men er etterhvert blitt et ganske ordinært tall når man snakker om eksklusive GT-er.

Uansett: Vi følger spent med på fortsettelsen fra Giugiaro.

Se video: