Vis mer

Gigantmotor i ny Rolls

Da 200EX ble vist i Geneve ble det kun opplyst at den blir ustyrt med V12-motor. Her er detaljene.

Noen har sikkert lagt merke til at det er to navn som går om hverandre her. For eksempel på bildene står det 200EX på bilen og videre i teksten vil vi omtale den som RR4. 200EX ble vist på messa i Geneve i begynnelsen av mars og RR4 er produksjonsmodellen som lanseres senere i år. Rolls-Royce sier at 200EX, som står for Experimental Car, skal gi en design-idé om hvordan RR4 vil se ut. Antageligvis blir RR4 ganske lik når den kommer på markedet til høsten.

Motor

Når bilen ble vist for første gang ble det kun opplyst at den skulle bli utstyrt med V12-motor. Nå letter man mer på sløret og slipper noe mer motordata. Motoren får et slagvolum på 6,6 liter og blir turboladet. Effekten er 507 hestekrefter, ett tall som er helt likt M5/M6, modeller som kommer fra Rolls-Royces morselskap, BMW.

Det blir ikke oppgitt noen tall for dreiemoment i denne omgang, men det vi kan regne med at det blir mye, 800-900 newtonmeter kanskje?

Effekten skal går via en 8-trinns automatkasse som er utviklet av ZF.

Kanskje denne motoren er aktuell i BMW også?

Rolls-Royce lover at bilen skal leve opp til det kunder hos Rolls-Royce forventer, nemlig ekstrem komfort og kvalitet, men at den skal bli mye mer inkluderende for de som liker å kjøre selv.

Den nye motoren skal også redusere forbruket og CO2-utslippet. Vi regner med at det er i forhold til om man hadde valgt å bruke den gamle uladete 6,75-literen i stedet. I så fall er ikke prestasjonen så voldsomt stor.

Phantom-modellene blir fortstt motorisert av denne motoren. En 6,75-liters V12-er med 460 hestekrefter og 720 newtonmeter i dreiemoment.


Stor

RR4 blir en stor bil. Konseptbilen er 5,4 meter lang og 1,95 meter bred og har en akselavstand på 3,3 meter.

RR4 skal lanseres til høsten i år.