Vis mer

Gigantisk stasjonsvogn testkjørt

Milano (DinSide Motor): Dette blir en vinner: Superb er stor og komfortabel og kommer i mange "riktige" versjoner.

Vi er på farten for å prøvekjøre den nye Superb stasjonsvogn som svært mange av dere har ventet på. Den er på plass i Norge fra februar, og her er det mye å glede seg til.

I fronten skiller ikke stasjonsvognen seg fra dagens versjon som heter Twindoor. Det er fra B-stolpen og bakover at de store forskjellene er lett gjenkjennelige. Bedre plass i baksetet og ikke minst i bagasjerommet er det viktigste. Det er flere forbedringer som er innført på stasjonsvognen, og livet som småbarnsfamilie burde i hvert fall bilmessig bli levelig med denne vogna på tunet.

Totalt bagasjeromsvolum er 633 liter og det bekreftes av det visuelle inntrykket. Her er det romslig. Dette er 38 liter større en Twindoor.

Les også: Test av Skodas nye flaggskip

Gigantisk baksete

I tillegg lover Skoda at stasjonsvognen skal ha bedre takhøyde i baksetet, den kan få elektrisk åpning og lukking av bakluka, den kan få panoramatak, nye skinner for bagasjesikring og opptil to tonn tilhengervekt.

To tonn gjelder 170 hesters TDI 4x4, mens 170 TDI og 140 TDI med forhjulstrekk klarer 1.800 kilo på kroken.

Superb stasjonsvogn er en stor bil, og måler hele 4,84 meter i total lengde. Uansett om du setter deg inn foran, bak, eller forsøker å dytte store gjenstander inn i bagasjerommet går det fint. Undertegnende som ruver godt i terrenget på flere måter, sitter her svært bra overalt. Dette baksetet er rett og slett gedigent

Her er motorene:

Motorer på Superb til nå
ModellEffektGirkasseCO2ForbrukDreiemoment
1,4 TSI125 Hk6 trinn manuell1590,69200/1500-4000
1,8 TSI160 Hk6 trinn manuell1710,73250/1500-4500
1,8 TSI160 Hk7 trinn DSG aut1700,73250/1500-4500
1,8 TSI160 Hk 4X46 trinn manuell1910,82250/1500-4500
3,6 FSI260 Hk 4x46 trinn DSG aut2371,02350/2500-5000
2,0 TDIPD 140 Hk6 trinn manuell1600,61320/1800-2500
2,0 TDIPD 140 Hk6 trinn DSG aut1790,68320/1800-2500
2,0 TDICR 170 Hk6 trinn manuell1550,59350/1750-2500
2,0 TDICR 170 Hk6 trinn DSG aut1630,62350/1750-2500
2,0 TDICR 170 Hk 4X46 trinn manuell1690,65350/1750-2500


Les også: Superb og Octavia med imponerende firehjulsdrift

Firehjulstrekk

Skal man ha firehjulsdrift skreller man kjapt bort mange konkurrenter. Volkswagen Passat, Subaru Legacy og Superb er en eksklusiv gjeng som tilbyr firehjulsdrift i en fornuftig prisklasse. Superb kommer med firehjulsdrift i hovedsak med to motorer. Det er bensinmotoren med turbo som yter 160 hestekrefter og dieselmotoren med 170 hestekrefter. I tillegg leveres det 4x4 sammen med V6 bensin med 260 hestekrefter, men det anser vi som ren kuriosa på grunn av den bilens pris.

En av bilene vi har kjørt til nå er 170-hesters TDI med firehjulsdrift. Det er en rask og herlig vogn med litt kraftoverskudd. Den har rimelig godt drag, skarp styring og trygge og komfortable kjøreegenskaper.

En annen versjon vi har kjørt er 160-hesters bensinmotor. Det er også et ypperlig valg, og med tanke på at den er billigere enn 170-hesters diesel bør også den vurderes. Den går bra, har et nydelig bredt register og trekker jevnt og pent gjennom hele turtallsregisteret. Dette er også en motor som fremstår som mer sportslig og morsom kontra diesel-versjonen.


4x4 og et bra fremkomstmiddel

Haldex 4 som det heter her, har 96 prosent av kreftene foran og 4 prosent bak. Dette er i utgangspunktet, men inntil 50 prosent kan sendes bakover. Hvis Skoda skulle tenke på å menge seg med BMW i kjøreegenskaper, kunne de bare snu dette systemet bak fram, men det ser ikke ut som det vil skje. Haldex 4 er greit og bra nok til hverdags, men ikke til fest. Superb er et bra fremkomstmiddel, men ikke en kjøremaskin.

Les også: Drømme-stasjonsvogn avduket og priset

Ulik bakkeklaring

Noen skarpsynte av dere lesere har lagt merke til at Superb med firehjulsdrift på noen bilder ser høyere ut en forhjulstrekkerne. Det er riktig! I utgangspunktet leveres den med 13,9 centimeter bakkeklaring, men kan bestilles med 15,8 centimeter bakkeklaring sammen med "bad road pakke".

Superb stasjonsvogn kommer også med den såkalte DSG-girkassen som er en automatkasse av dobbelkløtsjtypen. Dette er en rask og effektiv girkasse som i hovedsak oppleves som en tradisjonell automatgirkasse. Superb starter på pluss/minus 375.000 kroner for denne kassen. Det er bensinbilen med 160-hesters turbo og 140 hesters TDI som blir de billigste med denne girkassen.

Her er prisene:

Priser på Superb stasjonsvogn
ModellEffektGirkasseComfortAmbitionElegance
1,4 TSI125 Hk6 trinn manuell305.500324.000344.000
1,8 TSI160 Hk6 trinn manuell359.800378.200398.200
1,8 TSI160 Hk7 trinn DSG aut374.700393.200413.200
1,8 TSI160 Hk 4X46 trinn manuell*414.700434.700
3,6 FSI260 Hk 4x46 trinn DSG aut***
2,0 TDIPD 140 Hk6 trinn manuell346.300364.800384.800
2,0 TDIPD 140 Hk6 trinn DSG aut377.800396.300416.300
2,0 TDICR 170 Hk6 trinn manuell*400.300420.300
2,0 TDICR 170 Hk6 trinn DSG aut*428.800448.800
2,0 TDICR 170 Hk 4X46 trinn manuell*450.300460.300
Vi har strengt tatt ikke fått prisliste, men har hentet ut at på Comfort er stasjonsvogntillegget 13.500 og på Ambition og Elegance er det 15.000 kroner.


Roligere gange til sommeren

Billigste modell blir en bensinturbo med 1,4 liters slagvolum. Ikke noe råskinn, men svært mye bil for pengene hvis man tenker størrelser kontra kroner. En annen rimelig innstegsmodell blir 1,6 diesel med 105 hestekrefter. Denne vil bli levert som Greenline (lavt forbruk), men kommer litt senere enn de andre. Derfor er ikke den med i prislisten nå.

En annen godbit er diesel, 4x4 og DSG automatkasse. Den kommer enda senere og ikke før mot slutten av 2010. Prisen på den har vi gjettet oss frem til å bli cirka 500.000 for høyeste utstyrsnivå, men denne prisen er basert på det vi sier: nemlig gjetting. Forhåpentligvis av den kvalifiserte typen.

I prislisten ser dere at noen dieselmotorer er merket med PD og noen CR. PD-motorene er den gamle pumpedyse-motoren som Volkswagen har gått bort fra. Disse blir byttet ut med CR-motor til sommeren. CR betyr common-rail. I praksis vil det si at du får en roligere gange og mindre vibrasjoner.

Tre utstyrsnivåer

Comfort er laveste utstyrsnivå og etterfølges av Ambition og Elegance. Elegance-pakken omfatter blant annet godbiter som svingbare bixenon-lykter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, ryggesensorer, fartsholder, automatisk nedblendbare inn- og utvendige speil, dekktrykksensor og 17-toms alufelger.

En rekke konkurrenter

Superb har en rekke konkurrenter, men vi rangerer denne bilen høyt. Toyota og Ford har dessverre ikke firehjulsdrift på henholdsvis Avensis og Mondeo, og det er synd for dem. Volkswagen Passat og Subaru Legacy har firehjulsdrift og ligger nær på alle måter.