<b>AUTOPILOT VIL REDDE BILISMEN:</b> Det tror flere og flere bilprodusenter - men også andre som har persontransporttjenester som geskjeft. Bildelingstjenester, IKT-selskaper og bilprodusenter har et felles mål og samarbeider derfor stadig tettere. Foto: Rinspeed
AUTOPILOT VIL REDDE BILISMEN: Det tror flere og flere bilprodusenter - men også andre som har persontransporttjenester som geskjeft. Bildelingstjenester, IKT-selskaper og bilprodusenter har et felles mål og samarbeider derfor stadig tettere. Foto: RinspeedVis mer

Gigantisk koalisjon for selvkjørende biler

Ingen vits i å late som om det ikke vil skje: Selvkjørende biler er en del av fremtiden.

Selvkjørende biler vil få ned ulykkestallene. Det vil Volvo, Ford, Uber og Google sammen overbevise myndigheter og publikum om.

Self-Driving Coalition for Safer Streets heter storkoalisjonen de har gått sammen om å danne, og det er særlig de amerikanske myndighetene de tar sikte på å påvirke.

Det er blodig alvor

De store bilprodusentene - og andre teknologiske aktører - har ikke begitt seg inn på utviklingen av autopilot-funksjoner for biler for moro skyld.

Teknologien er for en stor del på plass i dag, som Tesla har vært tidlig ute med å tilgjengeliggjøre for sine kunder, selv om både Volvo og Mercedes-Benz ligger foran i løypa når det gjelder fungerende prototyper - foruten Google, som på sin side opererer med en slags førerløs autopod.

Allerede i mai 2014 opplevde vi Volvo på autopilot i trafikken i Göteborg.

I november samme år tok Mercedes-Benz oss enda litt lenger fremvover i bytrafikk i Silicon Valley, California.

Det som gjenstår for å få det hele på plass, er naturlig nok det vanskeligste av alt, nemlig å få bilindustrien og myndighetene til å samarbeide slik at infrastruktur og det juridiske rammeverket faktisk gjør det mulig å la selvkjørende biler bli solgt til menigmann.

FINNES I DAG: Teknologien som gjør at bilene kan kjøre på egen hånd er på plass allerede. Foto: DAIMLER Vis mer


Overordnet tilpassing

I praksis betyr dette for eksempel at veiene må ha en viss grad av standardisert merking og det må finnes kommunikasjonsmuligheter mellom vei og bil samt fra bil til bil via dertil egnede kommunikasjonssentraler.

Dit gjenstår det en ganske lang vei ennå og flere av aktørene som arbeider for å realisere den selvkjørende virkeligheten har derfor bestemt seg for å slå seg sammen for å drive lobbyvirksomhet i favør av autonom transport - særlig overfor de amerikanske føderale myndighetene i første omgang.

Les også: På vei mot selvkjørende Tesla

Advarer USA

Volvo-sjef Håkan Samuelsson er en av pådriverne og går så langt som til å advare de amerikanske føderale myndighetene om at USA risikerer å gå glipp av lederskapet innen selvkjørende teknologier dersom det ikke kommer på plass et juridisk rammeverk som kan overstyre delstatenes interne bestemmelser.

Med seg på laget har Volvo sin tidligere eier - den amerikanske bilgiganten Ford, IKT-kjempen Google, som lenge har jobbet med autonom mobilitet og dessuten de raskt voksende delingsøkonomi-aktørene som utfordrer den «gammeldagse» taxi-næringen, Uber og Lyft.

TA TIDEN TILBAKE: Volvo og andre har allerede teknologien for selvkjørende biler. Men lover og regler må tilpasses. Foto: VOLVO Vis mer


Uber påpeker at det dør vanvittige 1,3 millioner mennesker i trafikken hvert år - tilsvarende en internasjonal storkrig (!) og sier på vegne av koalisjonen at sikker, autonom teknologi, som bilprodusentene allerede i dag er i stand til å levere, ville redusere dette tallet dramatisk.

Hvis den altså kunne settes lovlig ut i livet.

PÅ TREDJE ÅRET: I dag kjører Volvos prototyper på autopilot i trafikken i Göteborg. De skal kunne anskaffes av kunder allerede til neste år. Foto: VOLVO Vis mer


David Strickland var tidligere ansvarlig for USAs øverste trafikksikkerhetsmyndighet, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som i dag utvikler retningslinjer for fremtidens autonome samferdsel. Strickland er i dag talsmann for den nye storkoalisjonen.

- Det folk ønsker er klare kjøreregler for hva som må på plass for at helt selvkjørende kjøretøyer skal kunne være på veien, sa han nylig i et intervju, mens han understreket viktigheten at det gjøres på en trygg måte:

- Ingen ønsker å ta noen snarveier her!

Les mer om Uber på Dinside her!