Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian GihleVis mer

GENÈVE: Stjernen som forsvant

Den gjenoppståtte produsenten basert i Frankrike har vist "verdens mest elegante og luksuriøse bil".

Genève (DinSide Motor): Den gjenoppståtte produsenten basert i Frankrike har vist "verdens mest elegante og luksuriøse bil".

Vi fikk se den kvelden før Genève-utstillingen åpnet. Dagen etter var den borte vekk!

Det er tradisjon at Volkswagen-konsernet foretar en gedigen maktdemonstrasjon i forkant av enkelte bilmesser. Kvelden før årets Genève-utstilling var intet unntak og her ble biler i alle kategorier kjørt frem: Flerbruksbilen Sharan i helt ny utførelse, en spenstig konseptbil fra Seat, den oppsiktsvekkende Porsche 918, som vi skal komme tilbake til - og ditto Bentley Continental Supersports Convertible, i tillegg til en grønn Superleggera fra Lamborghini ved siden av den litt mørkere grønne Skoda Fabia RS - med mere...

Og så denne.

16C Galibier

Bugatti 16C Galibier heter vidunderet / monsteret - etter som man ser det. Den ble her vist offentlig, eller i hvertfall for den generelle pressen, for første gang. Noen få utvalgte - Bugatti-kunder - hadde kunnet beskue den allerede i september i fjor i anledning en jubileumsfeiring i Molsheim i Alsace, der merket hører hjemme. Men den så litt annerledes ut.

Vår omtale av den spesielle begivenheten kan du lese her. Da får du også vite mer om historikken og se bilen fra 30-tallet som visstnok har inspirert markedsførerne av denne.

Skal i produksjon

Den gangen var hensikten visstnok å registrere det eksklusive publikumets reaksjoner og finne ut om det potensielle markedet for denne typen bil, som skal være inspirert av den opprinnelige Type 57, er tilstrekkelig til å rettferdiggjøre en bil som, passe megalomanisk, presenteres som verdens kraftigste, mest elegante og ekslusive firedørs bil.

Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Stian Gihle
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Foto: Bugatti
Foto: Bugatti
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg
Her vises Bugatti Galibier i Genève i 2010. Foto: Knut Moberg
Bugatti Galibier i Genève Foto: Knut Moberg


Hva synes du?

Bugatti 16C Galibier er... (Avsluttet)
...vakker. En fremtidig klassiker(65%) 306
...ikke vakker, men noe nytt og spennende(16%) 73
...gyselig og vulgær(11%) 53
...bare rar(8%) 38
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Enorme krefter

I hvertfall når det gjelder kreftene tror vi på dem. Det er nemlig en tilpasset versjon av den temmelig ekstreme åtteliters sekstensylindrede motoren fra hypersportsbilen Veyron som i dette tilfellet har funnet veien under et langstrakt panser. Det er uvisst hva effekten kommer til å være når bilen går i produksjon, men Bugatti opplyser at motoren har "two stage supercharging", et noe upresist begrep som vi tolker som at motoren er utstyrt med to kompressorer istedet for Veyrons fire turboladere. 800 hestekrefter og et dreiemoment på 1.000 newtonmeter er tall som går igjen i de kvalifiserte spekulasjonene.

Eksklusiv nok? Vel, ihvertfall uvanlig eksklusiv. Den eksepsjonelt sære sedanen glimret som nevnt med sitt fravær på Bugatti-standen på bilutstillingen i Genève...