Nye Focus stasjonsvogn i Genève, i fargen "candy red". Potensielle kunder må smøre seg med tålmodighet... Foto: Stian Gihle
Nye Focus stasjonsvogn i Genève, i fargen "candy red". Potensielle kunder må smøre seg med tålmodighet... Foto: Stian GihleVis mer

GENEVE: Ny Ford-stasjonsvogn

Nye Focus stasjonsvogn og kombi står på Ford-standen og imponerer med friske linjer.

GENÈVE (DinSide Motor): Ford legger ikke skjul på at de har enorme ambisjoner med nye Focus, som debuterer i Europa i disse dager. Den ble første gang vist i Detroit i januar, men dette var første gang vi kunne se den med selvsyn - og med europeiske spesifikasjoner.

Siste "kinetiske"

Den nye modellen kompletterer samtidig den moderne Ford-familien med Kinetic Design, den energiske linjeføringen som ble introdusert, først med konseptet Iosis og videre med fleksibilen S-Max (vi kommer snart med prøvekjøring av den nye utgaven av S-Max), og mellomklassebilen Mondeo. Videre har småbilen Fiesta og minibilen Ka fulgt på, så dermed gjensto kompakt ("Golf"-)klassen. Dermed gir nye Focus et mer atletisk og sammenkrøpet inntrykk - bilen er for øvrig senket med 2,5 centimeter i forhold til modeller den skal erstatte.

Tålmodighet...

Her i landet har Focus hatt en vellykket, om enn diskré, karrière og lå fortsatt på topp-ti-listen over mest solgte biler i Norge i 2009, selv om den tapte noe markedsandel. En hake ved presentasjonen av nye Focus ville vi tro vil være at flere kunder vil droppe å kjøpe den utgående modellen for å vente på den nye. Og ventetiden blir, dessverre for dem, temmelig lang. (Se nederst).

Nye Focus stasjonsvogn i Genève, i fargen "candy red". Potensielle kunder må smøre seg med tålmodighet... Foto: Stian Gihle
Foto: Knut Moberg
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


Den globale Forden

Som vi nevnte er ambisjonsnivået høyt og Ford vender tilbake til en av sine kjepphester, nemlig "verdensbilen", selv om de vokter seg vel for å bruke begrepet denne gangen.

I stedet fremhever de at nye Focus i sine forskjellige varianter er basert på en "global C-segment-plattform" som skal være basis for 10 forskjellige modellvarianter. Focus-familien skal distribueres i 122 land verden over. Blant de forskjellige versjonene finner vi Focus som stasjonsvogn og kombi, en sedanversjon, nye C-Max og den nye familiefrakter-utfordreren Grand C-Max (som også sto på standen i Genève - mer om den her). Sistnevnte har nå fått betegnelsen MAV (for Multi-Activity Vehicle). Vi fortsetter å kalle dem fleksibiler - kompakte utgaver av de store flerbruksbilene (MPV).

ALTERNATIVET: Grand C-Max Foto: Knut Moberg Vis mer


Helt nye bensinmotorer

Den store nyheten på bensinsiden heter Ecoboost, som er mer moderne, kultiverte og økonomiske enn sine forgjengere. Ecoboost-motorene kommer i 1.6-versjoner på ca 150 til 180 hestekrefter og i 2.0-variant med 203 hestekrefter. (Vi har nylig fått et godt inntrykk av denne under prøvekjøringen av oppgradert S-Max, som vi snart skal komme tilbake til.)

Også oppgradert diesel

Også når det gjelder diesel er moderniseringen, som hos samarbeidspartneren Peugeot-Citroën på gang - i hvertfall presenteres TDCi-motorene som nye. 2.0 TDCi skal komme med effekttall på cirka 135 og 160 hester. Den mest økonomiske utgaven vil ha en 1,6-litersmotor.

Nye Ford Focus kommer ikke i produksjon før mot slutten av året, og salget starter først tidlig i 2011.

Ford Focus kombi (Europa-première):

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg