Vis mer

General Motors er konkurs

Håpet er at en levedyktig fugl føniks vil stige opp fra asken om bare tre måneder...

Den amerikanske bilgiganten General Motors, som lenge var verdens største industriselskap og enda lenger verdens største bilprodusent, er konkurs.

Fra gjeld til aksjer

Konsernet er altså ute av stand til å betale sin gjeld og har begjært seg selv konkurs under det såkalte kapitel 11 (i amerikansk konkurslovgivning, "Bankrupcy Code"), det vil si at konkursboet er under beskyttelse av amerikansk føderal lov, og at en dommer avgjør hvordan boet skal realiseres. I stor grad vil det dreie seg om at kreditorene vil måtte avfinne seg med at deres utestående blir omgjort til eierandeler i selskapet som eventuelt vil oppstå når konkursforhandlingene er gjennomført.

Statlig men privat...?

President Barack Obama har uttalt at et gammelt GM er dødt men at et nytt GM vil gjenoppstå. Staten går inn i GM med 60 % men Obama benekter at det dreier seg om noen nasjonalisering. Han hevder at et privatrettslig styre skal ha oversynet med selskapet.

Styrt omstrukturering

Underveis vil mange verdier måtte avskrives og mange arbeidsplasser gå tapt, men håpet er at det nye, mer kompakte firmaet vil ha den soliditeten og det grunnlaget som skal til for å vokse og bidra til å skape en helt ny og fremtidsrettet amerikansk bilindustri.

Bye-bye V8?

Bye-Bye Camaro...? Foto: Knut Moberg Vis mer


Det som interesserer DinSide Motor er selvsagt hva slags biler vi kan vente oss fra det "nye General Motors" i fremtiden. Vil vi miste tøffe Camaro - eller vil den bli elbil? Har vi hørt de siste V8-brølene fra Chevies og Caddies?

Kundenes reelle behov og ønsker

Vi regner med at omstruktureringen ikke kan bli så radikal at det ikke tas hensyn til at en stor andel av amerikanske kunder fortsatt ønsker store SUVer og pickups - men også til at andelen ikke er så stor som forvaltningen av industrikapasitet la opp til.

Hvis Chevrolet Volt kommer som lovet og blir så bra som det er blitt hevdet kan vi regne med at lyset i enden av tunnelen er mer enn et glimt.

Hva nye GM angår får uansett Saab og Opel heretter seile sin egen sjø...