<b>STOR KLASSE:</b> Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé med AMG-sort interiør holdt i skinn, AMG karbonfiber og sort pianolakk.  Foto: DAIMLER
STOR KLASSE: Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé med AMG-sort interiør holdt i skinn, AMG karbonfiber og sort pianolakk. Foto: DAIMLERVis mer

Gedigent: Mercedes S 63 AMG Coupé

Vi er blant de som finner nye S-klasse Coupé vakker. Og Mercedes har våget å endre design.

Plutselig er det ikke lenger Mercedes som fremstår som konservativ og litt satt i premiumklassen - i forhold til BMW og Audi virker de nå både mer ungdommelige og mer dynamiske på designfronten.

Det begynte med A-klassen i den andre enden av produktspekteret, og ble fulgt opp med den snertne CLA og likeledes med kompakt-SUV-en GLA, som vi nettopp har prøvekjørt.

Konkurrenter...?

2-dørsversjonen av nye S-klasse er for egen modell å regne og nå er toppmodellen S 63 AMG Coupé på plass.

Når vi sier at Mercedes løper fra konkurrentene, er det ingen overdrivelse – her har verken BMW eller Audi noe å stille opp med. Og Bentley Continental GT – som i grunnen er det nærmeste man kommer - er ikke en så avansert og moderne bil som dette.

Og dette blir altså kjent ikke så lenge etter at vi kunne annonsere den gode nyheten for norske kunder at Mercedes kommer med en rimeligere versjon av S-klasse.

Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER


Spreke felger

Utvendig skiller S 63 AMG Coupé seg i første rekke ut fra de øvrige versjonene ved noen aerodynamiske detaljer og selvsagt de heftige felgene.

19-tommers ekstra-lette og spesielt utviklede felger er standard hjulutrustning på denne bilen.

Dimensjonene er 255/45 -19 foran og 285/40 -19 bak. Den kan også leveres med 20-tommere som tilvalg.

Voldsomt kraftig

HÅNDBYGGET OG SIGNERT: AMG 5,5-Liter-V8-Biturbomotormed 585 hestekrefter, 900 newtonmeter. Foto: DAIMLER Vis mer


S 63 AMG Coupé er utstyrt med en etterhvert kjent motor; det er en bi-turbo V8-maskin med et slagvolum på 5.461 kubikkcentimeter.

Maksimal effekt er 585 hestekrefter og bilen har et massivt dreiemoment på 900 Newtonmeter – hele veien fra 2.250 til 3.750 omdreininger.

Hver motor er håndbygget ved AMG-anlegget i Affalterbach. På motoren finner man signaturen til den ansvarlige for konstruksjonen av nettopp den motoren.

Til tross for en masse på over to tonn, gjør bilen null til hundre på 4,3 sekunder.

Som vanlig er toppfarten elektronisk sperret ved 250 kilometer i timen.

Bilen skal greie seg med en liter bensin per mil og derav følgende CO2 - utslipp på 237 gram per kilometer.

Fra CL til S

Forgjengeren til S-klasse Coupé var CL-klassen. Og CL 63 AMG er altså forgjengeren til denne.

Som seg hør og bør er nykommeren vesentlig lettere, blant annet fordi hele karosseriet er i aluminium. Og selvsagt har forbruk og utslipp gått ned, selv om den varter opp med både mer effekt og dreiemoment.

Girkassen er en en relativt nylig utviklet 7-trinns AMG Speedshift som kan brukes automatisk eller manuelt, med hendler på rattet.

Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
STOR KLASSE: Mercedes-Benz S 63 AMG Coupé med AMG-sort interiør holdt i skinn, AMG karbonfiber og sort pianolakk. Foto: DAIMLER
HÅNDBYGGET OG SIGNERT: AMG 5,5-Liter-V8-Biturbomotormed 585 hestekrefter, 900 newtonmeter. Foto: DAIMLER


Heller innover

Sportschassiet på S 63 AMG Coupé har det Mercedes kaller Magic Body Control. Det innebærer blant annet at bilen heller i motsatt retning av tyngdekraften i kurvene – altså innover, noe som skal forsterke opplevelsen av kjørekomfort, særlig i høyere hastigheter.

Mercedes S 63 AMG Coupé skal ha première for publikum på bilutstillingen i New York i påsken, men kommer ikke i salg før nærmere slutten på året.