FLAGGSKIPET: Her er konseptversjonen av BMW X7. Foto: BMW
FLAGGSKIPET: Her er konseptversjonen av BMW X7. Foto: BMWVis mer

BMW X7 Concept:

Gedigen SUV fra BMW

16 år etter X-seriens fødsel kommer BMW med konseptversjon av en helt ny modell. Her er X7 Concept.

Det hele startet med X5, fortsatte med X3 og deretter X1. For et år siden viste BMW en konseptversjon av BMW X2, og nå gjør de det igjen med X7. BMW X7 blir selve flaggskipet i SUV-rekken, og blir faktisk presentert med den fulle og hele betegnelsen X7 iPerformance.

Det betyr at doningen får elektrisk drift i kombinasjon med en twin-turbo bensinmotor, og er dermed en ladbar hybrid.

Denne pakken er satt sammen på en måte som gjør at du kan kjøre utslippsfritt i bymiljøer eller andre steder hvor det er påkrevd.

Kommer i 2018

BMW er åpne om at dette er utsiktene av en bil som kommer på markedet en gang i 2018, og navnet på produksjonsmodellen blir også X7. Ved å utvide modellspekteret har de ytterligere et verktøy å bruke i kampen om salget.

Det har gått sport i å gi bilene egne konseptuelle navn, og BMW kaller ikke X7 for SUV, men SAV - Sport Activity Vehicle.

Konkurrentene er egentlig ikke så mange, men Mercedes-Benz GLS er en av dem. Audi har foreløpig Q7 som sin største SUV, en bil som først og fremst konkurrerer med BMW X5.

Gedigen: Med tre fullverdige seterader er X7 en fullvoksen bil. Foto: BMW Vis mer

Nytt indre

BMW har klint til med nye tanker rundt interiøret. De bruker anledningen til å utforske nye materialtyper, farger og kombinasjoner. Plassløsninger er også under lupen, og selv i en så stor bil som X7 har de likevel valgt å bare sette inn seks seter.

Da betyr at ingen skulle ha behov for å klage på plassen underveis.

BMW mener fortsatt at det er føreren som skal være i fokus, og har derfor vinklet det meste rundt førerplassen. Setene er satt ganske høyt for å gi storbilfølelse med god oversikt, og designspråket på dashbordet vil bli videreført i andre modeller etter hvert.

Men ikke forvent at alt blir like «spacet» som denne konseptbilen.

Nye takter: Interiøret får nytt utseende, og vil ha en 12,3 toms skjerm. Foto: BMW Vis mer

Nytt designspråk

Vi har diskutert innad i redaksjonen om det finnes noe annet bilmerke som har en så sterk signatur i grillen som BMW, men vi finner ingen – bortsett fra Rolls Royce - muligens. Ikke bare viderefører BMW nyregrillen på X7, men de forsterker den faktisk.

Nå er hver av nyrene på størrelse med grillen fra hvilken som helst annen bil.

Det gjør fronten på bilen enormt massiv, og de store luftinntakene på hver side er mer et designelement enn det har en nytteverdi. Designspråket videre er også nytt, som hekken med de smale liggende baklyktene.

Endringene er antagelig strengt tatt nødvendig. BMW har de senere årene kun justert og justert og justert for å komme dit de er i dag. Her tar de en skikkelig rundvelt, og vi velger derfor å tro at dette er ganske nærliggende det endelige produktet som kommer på markedet neste år.

Ren elbil? Tvilsomt.

>> Flere saker fra Frankfurt-messen