Vis mer

Gedigen BMW lansert

7er med turbo-V12! Vi nevnte denne da den ble vist i Kina i april. Nå er den Europa-lansert.

Vi har kjørt siste generasjon BMW 7-serie flere ganger og den har imponert oss på mye - om ikke akkurat på plassutnyttelse. For de som trenger godt med plass bak anbefales L-versjonen som har 14 centimeter lengre akselavstand. Men da blir det til gjengjeld rikelig med plass - dette er 7-seriens limousin-versjon (se lenke til test nederst).

Hittil har toppmotoriseringen vært 750i og 750 Li med sin V8 biturbomotor og voksne 407 hestekrefter - som er versjonen vi testet.

I Kina i april ble en V12 turbo-versjon annonsert, og nå er den blitt lansert i Tyskland. Det dreier seg om paret 760i/760Li hvor altså Li er den lange versjonen.

Tvillingturbo

Motoren er en såkalt "Twin Power Turbo" V12 på seks liter som yter såpass som 544 hestekrefter. Dreiemomentet er 750 newtonmeter og gjelder hele veien fra 1.500 til 5.000 omdreininger. Her kan forventes et formidabelt skyv på Autobahn! Kreftene porsjoneres ut via en åttetrinns automatkasse og fartsressursene er upåklagelige. 4,6 sekunder fra 0 til 100 er sportsbilytelse. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. 300 og vel så det ville ellers vært innen rekkevidde.

Tross den kraftige økningen i effekt i forhold til forrige 760i er forbruk og utslipp redusert - i det minste på papiret. Tallene er 1,29 liter per mil / 299 gram per kilometer for 760i og 1,3 l/mil / 303 g/km for 760Li.

Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer
Foto: an.niedermeyer


Rolls-Royce-slektning

BMW nærmer seg med denne bilen Rolls-Royce-territorium når det gjelder luksus og motorkraft. Det er for øvrig ikke rart, da Rolls-Royce tilhører BMW-konsernet. Allikevel: BMW passer på å skille mellom BMW-merket som det mer sportslige og Rolls som det (enda) mer raffinerte og luksuriøse. Nylig ble tallene for kommende Rolls-Royce Ghost offentliggjort - de ligger hakket over 760i. Rollsen får en 6,6-liters versjon av samme motor, 570 hestekrefter og 780 newtonmeter - også her fra 1.500 o/min. Allikevel er ikke den sannsynligvis tyngre og mindre aerodynamiske Rollsen like rask fra 0 til 100 - selv om 4,9 sekunder lar seg høre det også. ..

Les vår test av nye BMW 750Li her!