<b>TRYGGERE KJØP:</b> Nissan gir garanti for restverdien dersom du velger deres finansieringsmodell.Foto: JAMIESON POTHECARY/AUTOFIL.NO
TRYGGERE KJØP: Nissan gir garanti for restverdien dersom du velger deres finansieringsmodell.Foto: JAMIESON POTHECARY/AUTOFIL.NOVis mer

Garanterer bruktverdien

Elbilene raser i pris. Dette vil Nissan demme opp for.

I flere omganger har vi beskrevet hvordan elbilene taper seg i verdi, eller som vi har sagt, de raser i pris. Dette er først og fremst et resultat av økt konkurranse, og at prisen for nye elbiler synker raskere enn for andre biler.

Nå ønsker Nissan å demme opp for denne usikkerheten på sin Nissan Leaf ved å tilby en finansieringspakke som inneholder en garantert restverdi etter tre år.

Denne garantien fastsetter et beløp som Nissan garanterer deg, og som de plikter å betale deg for bilen etter tre år. Du bærer med andre ord mindre risiko i et ellers urolig marked.

Det du selv må bære er det faktiske verditapet, driftskostnader, pluss finansierings- og etableringskostnader. Da dukker spørsmålet opp om ikke dette er å anse som leasing?

Her er det komplette utvalget av elbiler

Eie eller leie

-Prinsippene er på mange måter de samme, sier Marius Holm i LeasePlan. Han legger likevel til at det i dag er merverdiavgift på leasingbeløpet for elbiler, noe man slipper med Nissans system.

En ganske avgjørende faktor er at det er merverdiavgift på leasingbeløpet, noe det ikke er på normal finansiering til private. Det var det tidligere i uken stor spenning rundt, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Mange hadde håpet merverdiavgiften ville bli fjernet på leasing av elbil, men endringen glimret med sitt fravær, sammen med alle andre endringer rundt bil.

Et punkt som likevel taler til leasingfirmaenes fordel er at de opererer med mye lavere rentesats enn Nissan. Nissan er nemlig oppe på en effektiv rente på over åtte prosent.

En av fordelene med Nissan sitt tilbud om garanti på restverdi, er at du ikke er bundet til å måtte gå for løsningen den dagen du kommer til avtalens slutt. Du er ikke tvunget til å benytte deg av ordningen, men du kan om du ønsker.

Det avgjørende for hvor god eller dårlig garantien på restverdi er, finner vi i totalregnestykket.

Hva bør du kjøpe: Elbil eller vanlig?

Leasingselskapene er usikre

Å leie eller lease ut biler handler om å kjenne markedet, og med bakgrunn i dette sette en restverdi tre år frem i tid som er balansert for både utleier og leietaker.

-Den siste tiden har vi sett at nybilprisene på elbil, med unntak av Tesla, er blitt kuttet. Dessuten er det usikkerhet knyttet til teknologiutvikling samtidig som bruktmarkedet for elbiler fortsatt er umodent, forteller leder i Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen.

Han får støtte av Marius Paus i Leaseplan, som legger til at restverdi på en elbil egentlig styres av bruktprisene i det øvrige Europa. Dette fordi det ikke er avgift på elbilene.

-En brukt Nissan Leaf kan ikke koste mer enn hva det koster å ta inn tilsvarende bil fra utlandet, legger Paus til.

Importere selv? Her er kalkulatoren

En annen form for garanti

Elbiler er med andre ord blitt en liten nøtt for leasingselskapene.

-Når vi skal garantere for en verdi tre år frem i tid, gjør vi dette på den sikre siden. Om det skulle bli et vesentlig bedre utfall enn det vi har lagt til grunn, har vi ulike former for deling av gevinsten, hvor kundene vil få brorparten av for meget avskrevet beløp kreditert, sier Martinsen i Autolease Norge.

Dette bir med andre ord en slags flytende garanti, men som er vanskelig å stadfeste før man står der.

Likevel: Å tro at dette vil gi de store refusjonene er litt som å tro på julenissen.

Konkurransebildet

Autolease oppgir at de er restriktive med restverdier for mer enn tre år på elbiler, ettersom markedet er så urolig.

- Risikoen øker med tiden, og vi ønsker derfor ikke å sette restverdien for 5 år og 75.000 km, forteller Marhinsen i Autolease.

Denne regner ut for deg: Hva er bilen din verdt

Marius Paus fra Leaseplan kjører samme linje, og lener seg på at det er det generelle markedet i Europa som i bunn og grunn setter restverdiene, samt nybilprisene, som bærer preg av å være sterke pådrivere til å presse prisene nedover.

Både Leaseplan og Autolease mener å ha tilbud som er på nivå med Nissans eget, men byr ikke på den samme friheten den dagen perioden er over. Tallene vil riktig nok stå oppført på litt forskjellige plasser i utregningen, men summene vil være tilnærmet identiske.

Her er Nissans eksempel:

Bilpris: 240.690 kroner
Egenkapital: 35 %
Restverdi: 122.849 kroner
Løpetid: 36 måneder
Nom. rente: 5,95 %
Eff. rente: 8,05 %
Etablering/Tinglysing: 4.240 kroner
Mnd. beløp: 1.844 kroner
Kredittkostnad: 32.803 kroner
Kredittkjøpspris: 273.493 kroner