Gangsterbil får turbomotor

Chrysler PT Cruisers er tøff av utseende, men motorene har til nå ikke levd opp til det barske ytre. Men med Chrysler PT Turbo blir det vei i vellinga.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Chrysler PT Cruiser har blitt en suksess, ikke minst på det amerikanske markedet. Siden introduksjonen i februar 2000 har nærmere 350.000 eksemplarer forlatt Chrysler-fabrikkenes samlebånd. Og det er mye for en bil med et så oppsiktsvekkende og spesielt utseende.

Små motorer

PT Cruisers utseende trekker tankene mot store amerikanske V8-motorer. Men hvis man tar seg en nærmere titt under panseret, finner man ut at PT Cruiser er et får i ulveklær. I dag er bilen bare tilgjengelig med relativt små motorer, nærmere bestemt en 1,6- og en 2,0-liter som yter henholdsvis 115 og 140 hestekrefter.

215 hester

Men nå er det bekreftet - Chrysler PT Cruiser skal endelig få en motor som lever opp til utseendet. Riktignok ikke en V8-motor, men en turboladet 2,4-liter som yter respektable 215 hestekrefter ved 5.000 o/min. Men motoren gjeter ikke bare en stor flokk hester, den er også sterk. Ifølge Chrysler leverer motoren hele 333 Nm ved 3.600 o/min. Hele 300 Nm skal være på plass allerede ved 2.300 o/min.

7,5 sekunder?

Chrysler har dessverre ikke oppgitt tall for verken toppfart eller akselerasjon. Likevel, med denne motoren under panseret blir vi ikke overrasket hvis gangsterbilen klarer øvelsen 0-100 på ned mot 7,5 sekunder.

Bilen, som har fått navnet PT Turbo, vil i utgangspunktet bli levert med en femtrinns manuell girkasse, men vil også bli tilgjengelig med en firetrinns automatgirkasse. Sistnevnte har manuell funksjon, på Chrysler-språket kalt AutoStick.

17-tommere

Dempere og fjærer er selvsagt noe stivere enn de du finner under skjermene til en ordinær PT Cruiser og også bremsene er ifølge Chrysler av det kraftige slaget. PT Turbo vil bli levert med 205/50-dekk på 17-tommers aluminiumsfelger og er selvsagt prydet med enkelte styling-detaljer, blant annet et forkrommet eksosrør.

Ville blitt dyr

Det norske avgiftssystemet ville ha straffet Chrysler PT Turbo hardt. For eksempel ville det kostet over 100.000 kroner bare å bringe de 215 hestekreftene inn i landet. I tillegg måtte man ha punget ut med omlag 65.000 kroner for slagvolumet og omlag 50.000 kroner i vektavgift.

Det er derfor ikke overraskende at den norske Chrysler-importøren har bestemt seg for å droppe PT Turbo. Men hvis du har en snau halvmillion å rutte med og drømmer om en sprek gangsterbil så er det jo alltids mulig å spesialbestille en PT Turbo. Bilen skal i hvert fall lanseres i USA allerede til høsten.

  • Vi har nettopp testet Chrysler PT Cruiser med 1.6-liters motor. Testen finner du her.