Gærningene slår til igjen!

Frank M. Rinderknecht gir seg ikke! Her går bil, nytenkning og underholdning hånd i hånd inn i det nye året...

Dere som følger med på våre sider vil huske Rinspeeds fantastiske undervannsbil, sQuba, fra i fjor. Mange lesere nektet å tro det var sant, men bilen har faktisk vist seg navigeringsdyktig under vann.

Nytt tenkt. Alltid

Innovasjon, som det heter på neo-norsk, er et av stikkordene for å forstå Rinderknechts verden. Det som kan synes på overflaten som fjas og bajasseri er i virkeligheten noe av det som utgjør håpet for bilindustriens fremtid, nemlig fremsynt tenkning med utstillingsvindu. Det spektakulære går hos Rinspeed hånd i hånd med det (muligvis) nyttige. Det er ikke det at bilene kan kjøre både på og under vannet, eller at de kan kjøres fantastisk fort, som er hovedsaken. Det er hvordan det gjøres.

IChange

I tråd med tidsånden kommer Rinspeed til å presentere en el-drevet sportsbil på bilutstillingen i Genève i mars. Bilens navn er iChange og karosseriet endrer fasong etter hvor mange passasjerer man skal ha ombord. Bilen skal være drevet av en 177-hesters elektromotor.

Vis mer

Gærningene slår til igjen!


    Akkurat den bilen kommer vi tilbake til når det blir mulig å se den som noe mer enn en datagenerert skisse som den vi ser her. For øvrig er det noe skuffende fra Rinspeeds side å bare vise slike skisser - vi var blitt vant til mer konkrete prototyper. La oss håpe at ikke finansverdenens viderverdigheter har gjort livsvilkårene trangere også for herr Rinderknecht...

    Rinspeed - et av bilindustriens store navn!

    I mellomtiden tilbyr vi dem av dere som ikke har fått med dere våre forrige "bildespesialer" å se nærmere på hva den geniale sveitseren Rinderknecht har vartet opp med gjennom årene. Noe av det mest geniale er for øvrig at han har visst å posisjonere seg ved alltid å annonsere en spektakulær nyhet til den svært jippo-befengte bilutstillingen i Genève som finner sted tidlig i mars hvert år.

    Se bildene av Rinspeed-kreasjonene her!

    Sped start

    Rinspeed sQuba. under vann, på vann, på land. og ja, det er en åpen bil, i slekt med Lotus Elise og Tesla Roadster... Vis mer


    Rinspeed, et sveitsisk firma basert i nærheten av Zürich, startet opp i 1977 og drev i begynnelsen med soltak importert fra USA og spesialtilpassede biler for funksjonshemmede. I 1979 dukket de opp for første gang på bilutstillingen i Genève med en VW Golf Turbo med firkantede frontlykter. I 1981 kom den første "offisielle" Rinspeed-modellen, Aliporta, som var en Golf med måkevingedører.

    Mye Porsche

    Rinspeed var blitt etablert som seriøst firma i Sveits og hadde agentur for AMG og drev med Porsche-trimming. I 1983 viste de Rinspeed Porsche 939 Targa i Genève, og i 1985 den Ferrari Testarossa-inspirerte Rinspeed R69 Turbo, basert på Porsche 911 Turbo. Frem til 90-tallet var det, i tillegg til AC Scnitzer-agentur, hovedsaklig Porsche-tuning som var Rinspeeds aktivitet.

    Sprøere og sprøere

    Yello Talbo fra 1996. Inspirert av en klassisk Talbot Lago. Senere tok det virkelig av... Vis mer


    Fra 1992 tok det helt av med Rinspeeds egne kreasjoner. Nissan SpeedArt, en 300 ZX med 420 hester - både i motoren og på karosseriet - viste hvilken retning det bar fra nå av. Året etter kom Viper Veleno, etterfulgt av en uhyrlig Bugatti i 1994 - Rinspeed Bugatti "Cyan". Denne vakte oppsikt i Genève. Så begynte Rinspeed, regelmessig i Genève, å vise helt egne modeller, som Roadster R og SC-R , i 1995, og Yello Talbo, i 1996. Mono Ego, E-Go, X-Dream og Tatooo.com gjorde unna slutten på forrige århundre. Så langt i det 21. århundre har Rinspeed forsøkt å være både underholdende og miljøvennlig. Samarbeidspartnere og sponsorer er både sportsbilprodusenter og produsenter av fremtidsrettede kjemiske komponenter. Disse er blitt vist kombinert på besnærende måte i konseptene eXasis, zaZen, Senso, Splash, Bedouin, Presto og Advantige R1, for ikke å glemme fjorårets sQuba- selveste undervannsbilen!

    Her er bildene!