Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Fy flate, for en BMW!

GENÈVE (DinSide Motor): BMW har ingen vesentlig nyhet å by på, men det hindrer dem ikke i å vekke oppsikt.

Et forferdelig navn for en bilmodell, men utseendet veier heldigvis opp for det. Vision ConnectedDrive heter den, selv om vi hadde foretrukket Z2, for eksempel.

Roadster

I praksis er det en toseters roadster i god, gammel BMW-tradisjon - konseptet er ganske så retro men bilen er moderne som bare det. Årsaken til navnet er at hele bilen dreier seg like mye om informasjon til føreren som om transport. Derimot er dette ikke - enn så lenge - en BMW i (Les her om BMWs nye miljømerke).

Infosentral

Hele instrumentpanelet er nemlig en gedigen informasjonssentral, hvor det er føreren som bestemmer hvilken informasjon hun/han vil ha. Visjonen her er å optimalisere grensesnittet mellom bilfører og maskin (Interiøret er svært fører-fokusert). Det dreier seg om et tredimensjonalt display som viser veien fremover samt det som er relevant av informasjon langs den. (Det er føreren som bestemmer hva som skal vises). Det kan være bensinstasjoner, hoteller, museer, andre kulturelle severdigheter, interessante utsiktspunkter og lignende.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Ingen motor?

Designmessig har Vision ConnectedDrive en god del til felles med Vision EfficientDynamics - konseptet som vi nå vet skal i produksjon. Når det gjelder motorisering er imidlertid BMW svært diskrete. Så diskrete at vi faktisk ikke vet noenting om hva som skal drive bilen fremover. Ingen motordata eller noe om drivlinjen har vi fått vite, så det kan se ut som om denne bilen er laget for å stå stille. Og selv om den er pen forsvinner jo da mye av vitsen...