Futurisk fra Nissan

Mixim blir NIssans største blikkfang på Frankfurt-utstillingen om kort tid.

Mixim er ikke som biler flest, og det bærer også Nissans fremstilling preg av. Mens de fleste biler er ment å appellere til enten de spesielt bilinteresserte eller de med praktiske behov utover det normale, er Mixim ment å først og fremst tiltale ungdommer med større interesse for datamaskiner enn biler.

Uvanlig

At Mixim ikke er noen ordinær bil, avsløres kjapt ved en liten titt på designen. En grundigere gjennomgang av bilens tekniske løsninger bekrefter førsteinntrykket, selv om teknikk ikke er det Nissan fremhever mest med denne konseptbilen.

El-drevet

Vis mer

Futurisk fra Nissan

  1. Store bilder


Likevel avslører de at bilen er drevet av to el-motorer. En driver fremhjulene og den andre gir kraft til det bakerste hjulparet. Noen nøyaktige ytelser er ikke oppgitt, men Nissan hevder at fartsressursene skal være uvanlig kvikke med en toppfart på rundt 180 kilometer i timen, hvilket er ganske mye for en elbil. Rekkevidden er om lag 250 kilometer ved normal kjøring.

Bilens lengde på 370 centimeter gjør den jevnstor med Mini og egenvekten ligger på godt under tonnet, 950 kilo for å være nøyaktig.

Se selv

Selv om det er morsomt å snakke teknikk, er det nok først og fremst Mixims design som kommer til å gjøre den interessant på Frankfurt-messen. I grunn ligner den ikke noe annet og en ren designbeskrivelse er kanskje mindre nyttig enn å be dere sjekke de store bildene selv.

Underbitt

Vis mer


Hovedelementene skal vi imidlertid koste på oss å nevne og de representeres ved en kraftig underleppe i form av en kurvet og oppblåst støtfanger som drar seg oppover på fremskjermene. Frontlyktene er langstrakte og ligger oppå buen.

Kurvet

Videre bakover langs sidene videreføres de kurvede linjene. Bilen er bredere i nedkant enn oppe ved vinduene og takhøyden er størst foran ved toppen av frontruten. Hekken avsluttes ganske brått med en lav bakrute og noen triangelformede baklykter.

Et billig, men effektivt triks er de sportsbilinspirerte dørene som slår oppover i stedet for utover.

Digitalt

Vis mer


Innvendig er ikke ting mindre oppsiktsvekkende. Rattet ligner det som sitter i F1-biler og instrumentpanelet er gjennomført digitalt. En skjerm foran føreren viser bildene av veien som et kamera i fronten av bilen filmer. Fordelen med dette oppdager vi først og fremst når det blir mørkt. Sidespeilene er også byttet ut med kameraer og innvendige skjermer.

Joystick

Deler av betjeningen foregår via en joystick som er omringet av et stykke plexiglass hvorpå informasjonen projiseres.

3 seter

Vis mer


Seteløsningen er også mindre tradisjonell med føreren plassert i midten med to bakseter skrått bakover. Disse kan for øvrig svinges for å lette innstigningen.

Konsept

Nissan Mixim er foreløpig kun en konseptbil og kommer neppe noen gang i produksjon slik den fremstår i dag. En del av designelementene og de tekniske løsningene kan vi imidlertid vente oss i fremtidige modeller fra Nissan.

Frankfurt-utstillingen åpner 13. september og vil bli behørig dekket her på Dinside Motor.

Kilde: Automotorsport.se

  • Store bilder finner du her
  • Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer