Full pakke om BMW 7-er

BMW viser ny 7-er. Nå har alle motoralternativene turbo og Efficient Dynamics. Nye knapper og funksjoner er på plass.

MÜNCHEN (DinSide Motor): Da den nye 7-eren omsider dukket opp ble vi egentlig litt overrasket. Den store grillen visste vi om. Den har vi sett på spionbilder her på DinSide, men med tanke på forrige syvers utseende, var ikke resten av fronten på langt nær så kontroversiell som fryktet. Den er veldig snill og enkel.

Det kan tyde på at forrige 7-er også er fortrengt av BMW, som faktisk også droppet forrige versjon i en oppstilling av tidligere modeller utenfor hallen hvor nye 7-er ble vist frem. Der var det plassert en rekke utgåtte modeller, men dagens 7-er, både med og uten facelift var gjemt vekk.

Hvor er forrige modell? Foto: Stian Gihle Vis mer
[Ugjyldig objekt (anv)]
Denne altså? Foto: Stian Gihle Vis mer
Foto: Stian Gihle Vis mer
Foto: Stian Gihle Vis mer
Foto: Stian Gihle Vis mer
Foto: Stian Gihle Vis mer

Riktig nok ble vi fraktet rundt i 7-ere, men versjonen før facelift, den rare, den som vi mener ikke ser så bra ut, hvor var den? Selv om BMW aldri vil innrømme det, spekulerer vi i at BMW innerst inne, i den øverste etasjen i hovedkontoret, har bestemt seg for at et slikt utseende skal de ikke ha igjen.


Den nye modellen har også fått en lettfordøyelig design, og det blir ikke ramaskrik og drapstrusler mot designavdelingen til BMW denne gangen.

Tre motorer

Den nye bilen vises først med tre motorer. 750i er den foreløpige toppmodellen. Den har fått den samme motoren som sitter i X6 xDrive 50i, nemlig en V8-er med to turboladere som er plassert inne i V-en. Ytelsene er her 407 hestekrefter og 600 newtonmeter.

750i klarer 0 til 100 på 5,2 sekunder og 750Li bruker en tidel ekstra. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 1,14 liter per mil, noe som resulterer i et Co2 utslipp på 266 gram per kilometer.

Modellen under kalles 740i og er utstyrt med en gammel kjenning. 740i har en rekkesekser med to turboladere, samme som i 335i, men i 7-serie yter den 326 hestekrefter. Dreiemomentet på denne motoren er hele 450 newtonmeter. BMW har valgt å oppdatere til 326 hestekrefter, som er den samme effekten som V12-motoren hadde etter første facelift for to generasjoner siden. Nå trenger man altså ikke mer enn seks sylindere, tre liter slagvolum og et par turboer for oppnå samme effekt som en V12 hadde i 1995 (7-serie med kodenavn E38 for kjennere).

740i klarer 0 til 100 på 5,9 sekunder og har en begrenset toppfart på 250 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 0,99 liter per mil, noe som resulterer i et Co2-utslipp på 232 gram per kilometer.

Norgesmodellen

I den grad det er mulig å snakke om noen volummodell, blir det 730d med dieseldrevet rekkesekser. Dette er singelturbovarianten av treliteren som allerede finne i flere BMW-modeller. Det står i informasjonen at det er en helt nyutviklet motor fra bunnen av, men tekniske eksperter fra BMW innrømmer at her er det jukset en del.

Den har basis fra dagens motor som sitter i en rekke biler, men i 7-er yter den 245 hestekrefter. Dreiemomentet er 540 newtonmeter. Forbruket på denne modellen, som er den eneste motoren som også sitter i dagens 7-serie, er 0,72 liter per mil. I dagens 730d bruker den samme motoren 0,79 liter per mil. Den nye 730d bruker 7,2 sekunder fra 0 til 100, og slipper ikke ut mer enn 192 gram Co2 per kilometer.

Vi var rimelig sikre på at BMW skulle vise 7-er med nye 8-trinns girkasse, men det gjorde de ikke. Alle motorer leveres foreløpig med 6-trinns automatgirkasse som standard utstyr. BMW sier 8-trinnskassa kommer senere.

V12 ser ut i førsteomgang til å forsvinne fra 7-serien, men man vet jo ikke hva som skjer frem i tid. Hvis markedet skriker etter en V12, får de det vel.

Det som imidlertid ble bekreftet av BMWs konsernsjef, Norbert Reithofer, er at 7-serie skal leveres som hybridbil.

Effektivt

Grunnen til det lave forbruket er at BMW har innført full pakke med Efficient Dynamics også på 7-serie. Det betyr at den generer strøm ved bremsing, elektriske flaps i fronten senker luftmotstanden og blant annet utkobling av servoassistanse, klimakompressor og dynamo når tjenester fra disse enhetene ikke er nødvendige.

Lettere

7-serien er 5.072 millimeter lang og i L-versjon blir den ytterligere 140 millimeter lengre, hele 5.212 millimeter. Den ekstra plassen kommer baksetepassasjerene tilgode. Den er dermed større enn dagens modell, men den er opptil 55 kilo lettere takket være bruken av aluminium i stedet for stål.

Nye og oppdaterte dingser

Når BMW lanserer 7-er er det viktig å komme med noe nytt. Nye motorer med lavt forbruk og Efficient Dynamics er det viktigste, men litt elektronikk og nye knapper er også et poeng.

På venstresiden av rattet er det en rekke knapper med oppgraderte funksjoner. Nattkameraet er oppdatert med menneskegjenkjenning. I det bilen oppfatter et menneske blir det ekstra godt markert og varslet med både lyd og symboler i skjermen.

Det finnes også et kamera som leser av fartsgrenseskilt og varsler om du kjører for fort. Opel Insignia har den samme funksjonaliteten.

Vi har testet fremtidens Efficient Dynamics-elementer og da kommer det også et system med fartsgrenser liggende inne i navigasjonen. Det nye kameraet gjør i tillegg denne jobben, og får dessuten med seg forandringer og midlertidige fartsgrenser langs veien.

Nye lys med en rekke funksjoner hører også med til 7-serien. Dynamic Xenon kaller de det, og det består av svingbare bixenon lys. Den bytter mellom nær- og fjernlys av seg selv, svinger rundt svinger, hever og senker seg i forhold til veien foran deg og tilpasser lyskjeglen etter farten til bilen. Det tennes også et ekstra lys i veikryss når du skal til høyre eller venstre.

Integralstyring

Av andre nyheter kommer bilen med noe som heter Integral Active Steering. Dette er styring som også svinger på bakhjulene. I lav hastighet styrer hjulene i motsatt retning og i høyere fart styrer hjulene i samme retning. I lav fart blir dermed snudiameteren noe mindre.

Dynamic Damping Control justerer ikke overraskende dempingen og Dynamic Driving Controll justerer en rekke parameter som tempoet på girskift, styring og antiskrens og eventuelt et anti-krengesystem.

BMW Connected Drive sørger for full internettilgang i bilen.

Dette er det viktigste om nye 7-serie, men dersom du er sulten på mer, trenger du ikke vente lengre enn til slutten av juli. Da er vi på plass med banetest av 750i og egen uttesting av det nye utstyret i 7-eren.

7er (wmv 11 078 kB)


Store bilder fra lanseringen av BMW 7er