VEKKER OPPSIKT: En stor SUV med coupé-fasong er omtrent så unødvendig man kan få det. Men overraskende mange blir henrykt over den litt provoserende vogna. Foto: Rune M. Nesheim
VEKKER OPPSIKT: En stor SUV med coupé-fasong er omtrent så unødvendig man kan få det. Men overraskende mange blir henrykt over den litt provoserende vogna. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Test: Mercedes-Benz GLE400

Full luksus for deg som ikke er opptatt av å tenke praktisk og fornuftig

Men bensinmotor er ingen god idé...

En stor SUV med bensinmotor har vært en svært sjelden kombinasjon i Europa de 20 siste årene. Av helt naturlige årsaker. Karakteristikken til en dieselmotor kler en stor SUV. En lun diesellyd, et herlig dreiemoment og ikke minst et behagelig forbruk. Vi har tidligere testet dieselversjonen GLE 350d, som vi mener er et bedre alternativ.

Nå er det andre tider. Miljøtider. Plutselig er dieselen, som var klimaets frelser i 2007, en miljøversting som trues med eksil fra bykjernene. Så hva gjør bilprodusentene? Begynner å selge SUV-er med bensinmotorer isteden.

Ikke at det er veldig vanskelig. Det selges knapt noe annet i resten av verden, så de spyttes ut av fabrikkene i fullt monn allerede.

Denne ukas testbil er en GLE Coupé med treliters bensin på 333 hk hester. Den kjører direkte i hjulsporene til pioneren i denne nisjen, BMW X6, og er i likhet med den intet mindre enn en selvmotsigelse av en bil.

VOKSEN: Med sine to meter i bredde og 170 cm høyde, ruver vogna i terrenget. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du viser at du har råd til å la være å tenke praktisk og fornuftig, men sett i forhold til hovedkonkurrenten BMW X6 har Mercedes GLE Coupé likevel en langt mer spiselig design. Mens BMW-en er av typen «enten misliker du det sterkt, eller så digger du det», har Mercedes vært langt mer heldig med sin utforming. Fronten har en noe mykere framtoning selv om dette også er svært og rappkjefta.

Hekken er høy, glatt og faktisk nokså elegant. Bilens høyde på 170 cm gjør at du lett føler deg liten når du står på utsiden.

Maksimal komfort

Vi hopper for sikkerhets skyld rett over fra AMG GT R som vi hadde på test uken før. Forskjellen er så enorm at den er latterlig. Fra å måtte dytte seg ned i en lav og trang arbeidsplass med knallharde seter høyt støynivå, glir man litt opp inn i en behagelig skinnstol og vrir om nøkkelen.

GAMMELT: Interiøret er gammelt nytt for Mercedes-eiere og er i stor grad det man fant i gamle ML. Skjermen er imidlertid separert og ventilasjonen annerledes. Rattet også. Foto: Rune M. Nesheim
STORT: Selv om den har fått en fallende taklinje, er det bra plass på bakbenken. Foto: Rune M. Nesheim
STORT: Bagasjerommet er stor nok, men du må løfte langt over meteren for å få ting inn. Skikkelig dørstokk er det også. Foto: Rune M. Nesheim
ANALOGT: Det er her man merker at denne drar på åra. I denne luksusen forventes også flere skjermer, sånn som S- og E-klasse har. Foto: Rune M. Nesheim
NYTT RATT: Med endringer kom også nytt ratt med ny design på knappene.
COMFORT: Man har flere sinnsstemninger å velge mellom, men bilen kler best å være komfortabel. Foto: Rune M. Nesheim
SOM FØR: Mens de lave Mercedesene har fått moderne dashbord, har GLE fortsatt det gamle. Foro: Rune M. Nesheim

Man hører ingen ting. Ikke en vibrasjon. Men treliteren går. Likevel: Total stillhet. Girhendelen settes i Drive og vi flyter av gårde. Det blir mye motorvei på denne testen. Dekkstøyen fra de enorme hjulene (285 mm brede foran og 325 mm brede bak) er nærmest ikke-eksisterende.

Vindsus er det lite av. Det er intet mindre enn imponerende. Ikke fordi det ikke finnes stillere biler, men GLE har svære hjulhus og mye masse som vinden kan ta tak i og lage lyd av.

Man blir omhyllet i skinn, riktignok kunstskinn noe av det, men du finner sømmer på dash og dørsider. AMG-interiøret innebærer også sort tak. Merkelig nok finner vi hverken kjøling eller massasje i bilen til over 1,4 millioner, heller ikke varme i rattet eller vellydende Burmester-anlegg. Til tross for en upraktisk fasong som krever skikkelige løft av bæreposer for å få dem inn i det enorme bagasjerommet, er det god plass til voksne i baksetet under den lutende taklinja.

Og du finner fem seler. Det gjør du ikke i konkurrenten X6. Selv om designen er avslepent, er det nok fortsatt mange som vil slite litt med det visuelle med den høye bakkeklaringen i kombinasjon med lav profil på dekkene og coupéfasong. Spesielt bakfra. Men flertallet bli mo i knærne av å se den.

Gammel moro

Til tross for nytt navn, er GLE egentlig en aldrende ML med kraftig sminke. Det er inni man ser det. Riktignok finnes full Command-pakke, men knappestyringen på midtkonsollen er gammel vare. Det fungerer likevel intuitivt og greit.

Mercedes har separert merkevaren ganske betraktelig de siste årene Mercedes-Benz er skal være komfort, mens Mercedes-AMG er de kvikke og tighte. 63-serien er helt rå der man nærmest blir budt opp på juling, men AMG light, altså bilene som kalles 43, er også betydelig sportsligere enn Benz-modellene med omtrent samme motorisering.

Hele motorprogrammeringen og hjuloppsettet gjør at modellene skiller seg markant fra hverandre. Derfor føler man aldri at kreftene i denne bilen er overdådig.

Tankskip

For all del, kreftene er der og den tar nesten litt vel hardt i når man tar i gang fra stillestående eller lav fart. Akkurat nok til at du får en liten ukontrollert nakkesleng, men det meste går dannet for seg. Det man derimot får er et ganske heftig bensinforbruk dersom man ikke kjører pent. Bilen ble blant annet brukt på langtur på motorvei der farten var en smule over hastighetene på skiltene.

Da endte jeg med et forbruk 1,4 liter på mila. Det er mye. Med penkjøring, kommer du under literen. Store SUVer har også ett annet problem. Nemlig store hjul og mye uavfjæret vekt. Det fører veldig ofte til en ørliten vibrasjon i bilen, uansett hvor slett asfalten er, selv om fjæringskomforten ellers er god. Den lavere E-klassen er en behageligere bil, men har selvfølgelig med lavere innsteg.

Som cruiser koser du deg allikevel skikkelig. Den har prestasjoner, men de har du ikke lyst å bruke. Den er bred og tung. Tråkker du klampen i bånn, blir den slitsom. Styringen er for ufølsom, så du blir for sein på avtrekkeren når gammel telehiv herjer. Du er like mye på feil side av stripene som innenfor. Hjulene klarer ikke å fjære fort nok og da går det vibrasjoner gjennom bilen. Sidevinden tar også godt tak i oss.

Toppfarten skal visstnok være 247 km/t. Da blir den en håndfull.

PROFILERT: Det tok en del år før Mercedes fulgte i BMWs fotspor og lagde en coupé-versjon av sin store SUV. GLE Coupé er direktekonkurrenten til BMW X6. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det hjelper ikke på kjøregleden å sette den i Sport Pluss. Kjøreopplevelsen blir bare merkeligere. Den blir stivere, rattet blir hardere, motoren mer kontant men bilen blir bare dårlig samstemt og stressende. Sport kan brukes, men de fleste havner nok i comfortmodus.

Padlene bak rattet kommer du til å glemme ganske raskt. De egner seg til sportslig kjøring eller nedgiring. Sportslig kjøring kommer du ikke til å bedrive og det finnes nesten ikke motorbrems, så man har lite igjen for å gire ned. Når det er sagt, så er giringen passe direkte for en slik bil å være. I automat havner nåla nesten aldri over 2000 omdreininger. I Sport løftes turtallet noe og ved aktiv kjøring i Sport+ er nåla nesten aldri under 3000.

Vår testbil koster drøyt 1,4 millioner kroner. Da er faktisk ryggekamera, antikollisjonssystem og avanserte frontlykter er standard. Derimot skrur AMG interiør og eksteriør, svære 22-tommers hjul, kunstskinn, parkeringspakker, kjøreasistentpakke, panoramatak og luftfjæring prisen opp kraftig. Coupéen blir da uoppnåelig for mange. Men det er også poenget med GLE, er det ikke?

Les også:

Range Rover Velar. Lars Monsen i pendress

Mercedes-Benz GLC: Når du klarer deg med litt mindre

Mercedes-Benz GLS: Når du må ha det største

Testresultat

Mercedes GLE400

Du viser at du har råd til å la være å tenke praktisk og fornuftig.

Høy sittestilling, høy komfort, sikker.

Bensinforbruk, pris, veldig høy lasteterskel, problemer i parkeringshus.

Mercedes GLE400
Motor:V6, 24V, turbo, bensin
Slagvolum:2996 ccm
Effekt - o/min :333 hk / 1600
Dreiemoment - o/min:480 Nm / 1600
0-100 km/t:5,9 sek
Toppfart:247 km/t
Forbruk:0,87 l/mil
CO2-utslipp:199 g/km
Tankvolum:93 liter
L/B/H:490/200/170 cm
Akselavstand:295 cm
Dekkdimensjon:285/40ZR22 - 325/35ZR22
Bagasjerom:300 / 900 liter
Egenvekt:2110 kg
Hengervekt:2850 kg
Pris fra kr:1.036.000 kr
Pris testbil:1.421.394 kr