Peugeot har hatt enda større fremgang enn Volvo: + 74 % hittil i år. Og avbildede 3008 er (fortjent) storselgeren i år - selv om den slakket av i september. Foto: Knut Moberg
Peugeot har hatt enda større fremgang enn Volvo: + 74 % hittil i år. Og avbildede 3008 er (fortjent) storselgeren i år - selv om den slakket av i september. Foto: Knut MobergVis mer

Full gass for Volvo - Bråbrems for Toyota

I september ble det registrert langt flere Volvo V70 enn av både Avensis, Passat og Mondeo.

Tallene for nye registrerte personbiler her i landet er nå klare i stor detalj. Det er spennende lesning, spesielt for Volvo, som nå har landets tredje mest solgte bil i V70. Toyota derimot, taper terreng mot konkurrentene.

Vi har tatt for oss tallene for september, men kan dermed også i store trekk gjøre opp status etter de tre første kvartalene.

Mitsubishi med braksuksess.

Den store nyheten i september er utvilsomt Mitsubishis braksuksess med nye ASX (les vår test av den her og her). Den attraktive nykommeren greide nesten 500 registreringer bare på en måned, og importøren forteller oss at hadde kapasiteten i nettverket vært større, ville det tallet blitt overskredet med god margin. Det skal være inngått flere enn 2.000 kontrakter på modellen i skrivende stund.

Godt over snittet

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) forteller oss at det i september 2010 ble registrert 11.137 nye personbiler, 16,9 % (+ 1.607 biler) flere enn i september i fjor. I forhold til gjennomsnittet for september måned de ti foregående årene, er årets septembertall 33,9 % høyere (+ 2.823 biler). At tallet er beskjedent i forhold til fremgangen for året som helhet (+ 38,4%), tyder på at vi "når igjen" referansemåneder fra i fjor hvor markedet hadde begynt å ta seg opp.

Interessante tall

De aller største fremgangene så langt i år, er det relativt marginale merker som står for. Men det er interessant å merke seg Alfa Romeo med + 575 % til 317 biler etter at Suzuki/Fiat/Isuzu-importøren RSA overtok agenturet. Porsche har steget med 288 % til 101 biler, hovedsaklig takket være nye Cayenne (Les om vår prøvekjøring her). I september tok Porsche igjen Saab - som riktignok står i startgropen for en helt ny satsning.

Vinnere...

Kia (Her: Mini-fleksibilen Venga), har en formidabel fremgang og fortsatt potensiale. Vis mer


Blant de store/mellomstore aktørene, står følgende merker for de største fremgangene fra i fjor basert på akkumulerte tall for de tre første kvartalene 2010 (plassering på registreringsstatistikken i parentes):

1) Kia (19.plass) med en fremgang på hele 128 %, riktignok fra et svakt 2009.

2) Citroën (14. plass), som omsider får uttelling for en attraktiv produktrekke og bedre kvalitet (+78 %).

3) Peugeot (5.plass), som riktignok gjør det skuffende med 308, men lykkes pent med de utmerkede familiebilene 3008 og 5008, samt 207 i småbilsegmentet. Fremgang: + 74 %. Hakk i hæl kommer ...

4) Mitsubishi (13. plass) med en fremgang på 73,5 % og en knallmåned i september hvor de øker med 150 %. Den nye folke-SUVen ASX har vist seg en suksess fra dag én, og storebror Outlander fosser frem i ansiktsløftet utførelse og med nye motorer.

5) Skoda (7. plass) gjør det også skarpt med + 69,5 %.

Vi minner om at markedet som helhet er opp 38 %.

...og tapere

ATTRAKTIV MAZDA: Mazda 6. Likevel krymper merket i Norge. Foto: Knut Moberg Vis mer


Med motsatt fortegn noterer vi oss følgende, som taper terreng: Opel, som er opp bare 5,8 % (- 8,5 % i september), i et marked som nevnt opp 38 %, og i enda større grad Mazda (- 8,5 % for året; - 17 % i september), og Honda (-24,7 %), taper terreng - i praksis, markedsandeler.

Mazda-importøren har for øvrig vist handlekraft for å gjøre noe med situasjonen og sier opp samtlige forhandlerkontrakter for å få til en ny giv.

Oppsiktsvekkende denne måneden: Renault fikk registrert... 12 biler i september. Og det dreier seg om en av Europas største bilprodusenter! Merkets importør overdro nylig agenturet til Autogruppen (fra før Mitsubishi og Chevrolet), så det blir spennende å følge med fortsettelsen. Det er faktisk lenge siden Renault hadde et så pass attraktivt modellprogram - og de tilbyr fem år nybilgaranti.

Kjempebombe i september: Mitsubishi på annen plass med ASX. Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Generell utvikling

Tilbake til de overordnede betraktningene: Dieselandelen fortsetter å stige tross et stadig mer spennende tilbud av effektive bensinmotoriseringer. Så å si tre av fire nordmenn velger nå dieseldrevne alternativ, og argumentene fra astmatikere og for øvrig bybefolkningen når det gjelder lokalforurensningen har ikke hatt noen effekt - økonomien råder. I september hadde 74,3 % av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. I september 2009 var dieselandelen 70,3 %. Så langt i 2010 er dieselandelen 73,9 %, mens den i samme periode i 2009 var 70,9 %.

Samme tendens når det gjelder firehjulsdrift, hvor nå godt over en av fire velger en slik løsning, og tendensen har vært jevnt stigende over lengre tid. Man kunne sett med bekymring på en slik utvikling ut fra et miljøsynspunkt, hadde det ikke vært for at det viser seg at CO2-utslippet, og dermed drivstofforbruket, av de nyregistrerte bilene nå er kommet under 140 gram i snitt. (138 gram i september, 141 gram hittil i år.

Når det gjelder bruktimporten, så økte den i september med 5,3 % og det ble bruktimportert 2.723 personbiler, 137 biler flere enn i september 2009. Altså en reduksjon i markedsandel.

Litt i overkant av 40% av bilregistreringene i Norge er det bedrifter/næringsdrivende som står for. Dette tallet holder seg forholdsvis stabilt over tid. I forhold til mange store europeiske markeder er dette en forholdsvis liten andel.

Merke for merke

På merkestatistikken er det fortsatt Volkswagen og Toyota som ligger i tet, men som vi indikerte fra start, taper Toyota terreng i forhold til erkekonkurrenten. På de neste plassene følger som nr. 3 Ford, nr.4 Volvo, Nr 5 Peugeot, Nr.6 Audi, nr. 7 Skoda, nr. 8 BMW, nr. 9 Nissan og nr. 10. Opel. På de neste plassene finner vi Mercedes, Hyundai, Mitsubishi, Citroën, Subaru, Mazda, Suzuki, Honda, Kia og Fiat.

Volvo S60 (bildet), har såvidt startet opp. 108 registreringer per september. Foto: Knut Moberg Vis mer


Volvo-suksess

Volvos suksess er nå vel etablert, startet for over et år siden - og september er dermed ingen kanonmåned statistisk sett, men fjerdeplassen er solid og markedsandelen 7,7% så langt i år mot 6,4% under samme periode i fjor. Og det er før den nye modellrekken S60/V60 har begynt å gjøre seg bemerket på registreringsstatistikken. Det er stjernemodellen V70 som drar fortsatt, takket være økonomisk interessante versjoner. Det er så langt i år Norges tredje mest solgte bil og om tendensen fortsetter, blir den nest mest solgt i år etter Golf!

Toyota Avensis på andreplass leder nå nemlig kun med 34 biler så langt i år og i september hadde V70 en solid tredjeplass med 463 eksemplarer, bak VW Golf (670) og stjerneskuddet Mitsubishi ASX (494), og foran Toyota Auris på fjerde med 403 biler.

På de neste plassene i september finner man Nissan Qashqai, som bekrefter sin suksess, på femte med 367 registreringer og på sjette Ford Focus, som kommer "ut fra mørket" (15. så langt i år), med 327 eksemplarer.

Toyota: Et kapittel for seg.

La oss, for å avslutte, yte Toyota rettferdighet. Merket bråbremser utvilsomt i september og det kan tas som et varsel, men det er flere faktorer spiller inn for å gi merket en statistisk sett svak posisjon (i september gikk merket tross alt tilbake med 14% i et marked i fremgang med 17%). Det ene er at merket hadde en spesielt sterk posisjon i fjor, og lå på første plass på registreringsstatistikken over personbiler. Da blir fallhøyden desto større når flere svakheter trer inn - en aldrende Yaris mot en frisk og attraktiv VW Polo samt etterdønningene etter den urettferdig opphaussede "gasspedalskandalen".

Det neste er at, om Avensis stagnerer i registreringer og går tilbake i andeler, så gjelder det i september i enda større grad konkurrentene i mellomklassen, Passat og Mondeo. (Vi har sett at dette har sammenheng med Volvos suksess med V70). Men både VW og Ford kan støtte seg til yngre og mer attraktive produkter i andre segmenter.

Hybrid mot hybrid?

Og mens stjernehybriden Prius faller kraftig (- 75 % i september - men fortsatt + 75 % hittil i år - og vi må huske på at september i fjor var eksepsjonell for modellen som da ble Norges mest solgte), stiger Golf-konkurrenten Auris voldsomt og er faktisk på tredjeplass på statistikken i september med 403 registreringer.

I skrivende stund har vi ingen bekreftelse på dette, men mistenker at introduksjonen av Auris som hybrid spiller en temmelig viktig rolle i denne situasjonen. Og noe kannibalisme er uunngåelig i en slik situasjon. (Det betyr at at en modell "stjeler" markedsandeler fra en annen modell av samme merke).

Vi tror, for å avrunde angående Toyota, at resultatene av den negative mediadekningen Toyota fikk tidligere i år først nå gir fullt utslag. Vi må huske på at statistikken viser registrerte biler, og registreringene er ofte resultatene av innkjøpsbeslutninger tatt flere måneder tidligere.

Altså: Toyota ligger fortsatt på en meget solid annenplass på statistikken, ett prosentpoeng bak VW, men fem foran Ford som ligger på tredjeplass. Bråbremsen kan dermed i stor grad være en uheldig statistisk tilfeldighet.

Merkestatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken:

Vis mer


Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken