ELBIL I FARTA: Denne modellen - Tesla Model X - ble i september nest mest registrerte bilmodell etter VW Golf, og toppet elbilstatistikken. Foto: Knut Moberg
ELBIL I FARTA: Denne modellen - Tesla Model X - ble i september nest mest registrerte bilmodell etter VW Golf, og toppet elbilstatistikken. Foto: Knut MobergVis mer

Bilsalget september 2016

Full fart forover!

Bilsalget øker markant, og elbilene gjør et byks igjen. Men hybridbilene øker mer - og SUV-ene er nå klart største markedssegment.

September var en svært god måned for bilsalget generelt, og elbilene spesielt, etter en lengre periode med nedgang i elbil-andelen. Det går frem av statistikken levert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Nå skal vi være forsiktige med å trekke bastante konklusjoner av dette, da den oppdemmede etterspørselen etter Tesla Model X (som vi testkjørte i juni), samt BMW i3 med forlenget rekkevidde, som vi også har testkjørt, forklarer det meste av disse tallene.

Rekord-september

I september ble det registrert hele 13.854 nye personbiler. Det er 11,5 prosent flere enn i september 2015, som hadde like mange virkedager.

Sammenligner vi med gjennomsnittet for september måned de 10 foregående årene, ligger tallet 30,3 prosent høyere - 3.219 flere biler.

I årets tre første kvartaler er det dermed registrert 115.875 nye personbiler, og holder tendensen seg vil 2016 bli enda bedre enn 2015, som var det beste bil-året siden 1986.

Roligere på bruktmarkedet

PÅ IMPORT-TOPPEN: Kia Soul Electric er adskillig mer etterspurt enn nybilstatistikken tyder på: Det bruktimporteres dobbelt så mange som det registreres nye - for en stor del av importøren selv. Foto: Knut Moberg Vis mer

Men det skal sies at bruktimporten (parallellimporten), fortsatte å ligge på et merkbart lavere nivå enn i fjor - 19,6 prosent lavere i september enn i september 2015 og 27,1 prosent lavere hittil i år enn i samme periode i 2015. Bruktimporten domineres av modeller det er leveringsproblemer på - som Kia Soul Electric, suverent på topp, Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid og Nissan Leaf.

La oss huske at nordmenn fortsatt overveiende kjøper bruktbil og ikke ny bil. Bruktbilsalget innenlands har vært noe svakere enn det var i fjor, men tross alt har 350.000 biler skiftet eier i løpet av året - en snau prosent mindre enn i fjor.

Igjen høy elbilandel, men...

ÉN HYDROGENBIL: Som eneste "nullutslipps"-bil med brenselcelledrift i september, ble årets fjerde Toyota Mirai registrert denne måneden. Foto: Knut Moberg Vis mer

2.629 nye elbiler i september betyr en markedsandel på 19 prosent. Det er en økning på 23,4 prosent i antall registreringer, fra september 2015. Da var markedsandelen 17,1 prosent. Bare én av dem var en hydrogenbil - Toyota Mirai nummer fire så langt i år. (Vi regner disse blant elbilene da de drives av en elektrisk motor). Vi konstaterer likevel fortsatt en merkbar nedgang i antall registreringer av elbiler fra 2015. Hittil i år er det registrert 17.498 , ned 11,3 prosent i forhold til samme periode i 2015.

Det ble i tillegg bruktimportert 517 elbiler i september. Det er 9,3 prosent ned fra september 2015, men hittil i år er økningen i bruktimporterte elbiler på 22,8 prosent.

Det ble altså totalt førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3.446 elbiler i september, mot 2.700 i september 2015. Hittil i år er tallet 21.430 - 1.497 færre enn i samme periode i fjor.

Elbil-registreringene i september 2016:

Kilde: OFV AS Registrert
1. Tesla Model X601
2. BMW i3520
3. Volkswagen e-Golf392
4. Tesla Model S247
5. Mercedes-Benz B 250 e222
6. Nissan Leaf199
8. Renault Zoe158
9. Kia Soul102
10. Mitsubishi I-MiEV45
11. Peugeot iOn41
12. Volkswagen e-up!36
10. Nissan NV20031
13. Citroen C-Zero18
14. Ford Focus Electric15
16. Hyundai Ioniq1
TOTALT2 628

Hybrider er vinnerne

Det ble registrert 3.991 nye personbiler med hybriddrift i september, opp 155 prosent fra september 2015. Det gir en markedsandel på 28,8 prosent i september i år, mens markedsandelen i september 2015 var 12,6 prosent, og hittil i år har hybridene 25,0 prosent markedsandel. I samme periode i fjor var den 11,9. I september var cirka halvparten av de registrerte hybridene ladbare.

Ladbare hybrider - topp-ti i september:

Modell Antall
1. Mitsubishi Outlander427
2. Volkswagen Golf358
3. Volkswagen Passat202
4. BMW 2-serie166
5. Mercedes-Benz C-klasse140
6. Audi A3134
7. Audi Q7123
8. Volvo XC90101
9. BMW X595
10. Mercedes-Benz GLC68

88 gram CO2

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i september var 88 gram per kilometer - hele 12 gram lavere enn i september 2015. Dette henger naturligvis sammen med at nesten én av to registrerte biler hadde elmotor - enten i tillegg til forbrenningsmotor eller alene.

Det var altså bare litt over 50 prosent av de registrerte bilene i september som hadde bare forbrenningsmotor. Diesel-andelen fortsetter å synke. Ser vi bort fra diesel-hybrider, var andelen 26,4 prosent av totalmarkedet. I fjor på samme tid var andelen 39,9 prosent. Bensin-andelen unntatt hybrider faller også - den var 25,8 prosent i september, mot 31 prosent et år tidligere.

Les også:

Bilmerkenes topp 20 i september:

Kilde: OFV AS Reg. Andel Endring
i sept.i %fra sept. -15
TOTALT13854100+ 11,5 %
1Volkswagen208415+ 17,9 %
2Toyota182313,2+ 19,4 %
3BMW11938,6+ 53,5 %
4Mercedes-Benz8916,4+ 31,6 %
5Tesla8486,1+ 568 %
6Volvo7635,5-7,7 %
7Ford6975+ 7,6 %
8Audi6885+ 39,3 %
9Skoda6534,7+ 19,2 %
10Mitsubishi5624,1+ 28,6 %
11Mazda5494-19,1 %
12Nissan4603,3-52,9 %
13Kia4183+ 8,9 %
14Peugeot3542,6-19,4 %
15Renault2561,8+ 6,7 %
16Opel2491,8-3,9 %
17Suzuki2411,7-22,5 %
18Subaru2271,6-24,6 %
19Hyundai2271,6-24,3 %
20Citroen1491,1-