STOR ETTERSPØRSEL: Jaguar kommer med fullelektrisk SUV, og opplever stor etterspørsel. Foto: Jaguar
STOR ETTERSPØRSEL: Jaguar kommer med fullelektrisk SUV, og opplever stor etterspørsel. Foto: JaguarVis mer

Jaguar I-Pace

Full-elektrisk kundekø

Nordmenn skriker etter flere elektrifiserte modeller, og køene for nye biler vokser seg lange. Nå har det dukket opp enda en kø.

Verden skal elektrifiseres, sies det. Eneste land som er på god vei er Norge, hvor markedsandelen for fullelektriske biler i 2016 nærmet seg 20 prosent. I det øvrige Europa sikter de mot 2 prosent markedsandel i 2025. Det sier litt om forskjellene.

En annen ting som sier en del, er at nesten enhver ny elbil som meldes, opplever stor etterspørsel.

Se på på Tesla Model 3, der tusener har betalt depositum for å være tidlig ute. Se også på Opel Ampera-e, der hele 2017 og halve 2018-produksjonen er reservert.

I dag melder Jaguar om nok en bil med stor etterspørsel – på deres nye elektriske SUV, I-Pace.

Før bilen har kommet for salg - og informasjon så vidt er tilgjengelig – har 1.500 kunder sagt de vil kjøpe bilen, og flere hundre utover dette har bedt om informasjon.

Jaguar har derfor opprettet et system hvor man kan betale et depositum på 10.000 kroner for å sikre seg en prioritert plass i køen.

I-Pace er for øvrig den første elbilen fra merket, og de gjør som flere andre nykommere. De satser ovenfra og ned. Derfor er det en SUV de velger å først elektrifisere. Foreløpig har de kun vist frem konseptbilen, for produksjonsversjonen skal først vises senere i år.

NYTT DESIGNSPRÅK: Den elektriske Jaguaren er utviklet fra bunnen av, og skiller seg kraftig fra de øvrige bilene fra produsenten. Foto: Jaguar Vis mer

Bilen blir en fullverdig 5-seter med rekkevidde på rundt 50 mil etter NEDC-standarden. Den er utviklet som elbil fra bunnen av, og med fravær av mer konvensjonelle drivlinjer har bilen i følge Jaguar større innvendig plass enn en ordinære biler i samme størrelse.

Elmotoren skal levere 400 hestekrefter og har et dreiemoment på 700 Nm.

Dette høres hinsides ut i en normal bilverden, men i elbiler er dette langt mer normalt. Se bare på Tesla sine modeller, som i perioder har skrytt på seg opp mot 700 hestekrefter.

Bilen vil få konkurrenter som Audis nye el-SUV, en tilvarende bil fra Mercedes-Benz med konseptnavnet EQ, og ikke minst Tesla Model X, selv om sistnevnte er en smule større.

Den endelige prisen er foreløpig ikke kjent, for bilen kommer først på markedet i siste halvdel 2018.

Vist i Los Angeles: Bilen ble første gang avduket på bilmessen i Los Angeles i desember. Foto: Jaguar Vis mer