<B>SKILTLESING:</B> Det er ikke alltid like lett å få med seg avkjøringsskilt når bilen koker, men med HUD-teknologi i frontruta kan du få hjelp fra uventet hold.
SKILTLESING: Det er ikke alltid like lett å få med seg avkjøringsskilt når bilen koker, men med HUD-teknologi i frontruta kan du få hjelp fra uventet hold.Vis mer

Frontrute som viser vei

General Motors har oppdaget at du kan gjøre mer enn å bare se gjennom frontruta. Du kan også se på den.

Den eneste sammenhengen hvor tåke er vakkert, er på malerier malt av norske landskapsmalere fra 1800-tallet. I bilen kan den være et mareritt, og frontruta blir nesten ubrukelig hvis den hvite disen er tykk nok.

General Motors vet selvfølgelig dette, og derfor forsøker de nå å videreutvikle den såkalte Head-Up Display-teknologien (HUD), eller frontruteprojisert informasjon hvis du vil myke opp med noen tungeøvelser etter en lang arbeidsdag.

HUD muliggjør informasjonsformidling via en hvilket som helst gjennomsiktig skjerm, og selv om teknologien blant annet har vært brukt i cockpiten på F18-jagerfly, har den så langt hatt svært beskjeden utbredelse i bilmarkedet.

Les også: Slik fungerer Head-Up Display

Ikke lenger tåkeprat

LEDESTJERNE? HUD-teknologien kan hjelpe deg på vei hvis tåka er sterk. Vis mer

Hvis vi tar turen tilbake til tåka igjen, vil det med en HUD-frontrute bli mulig å tegne opp omrisset fra veikanten direkte på ruta, slik at du kan bruke linjene som en guide gjennom tåkehavet.


Det er nettopp dette som er utgangspunktet for General Motors forskning på området, slik den presenteres i en fersk pressemelding.

Denne virtuelle guiden produseres blant annet ved hjelp av en rekke ulike sensorer montert på bilen, i tillegg til et infrarødt kamera og små lasersendere som tegner opp linjene på ruta.

- La oss si at du er ute og kjører i tåka. Da kan vi bruke kjøretøyets infrarøde kamera til å identifisere hvor kanten på vegen er, mens laserstrålene "tegner" opp disse kantene på frontruta slik at føreren vet hvor kanten på vegen er, sier Thomas Seder, en av prosjektlederne for GMs HUD-forskning.

Gammel teknolog

General Motors samarbeider blant annet med Carnegie Mellon-universitetet og Universitetet i Sør-California om utviklingen av HUD-teknologi og "systemer for siktforbedring". Alt for å gjøre kjøreturen sikrere under vanskelige forhold.

LEDESTJERNE? HUD-teknologien kan hjelpe deg på vei hvis tåka er sterk.

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

Den amerikanske bilprodusenten har arbeidet med HUD-systemer helt siden 1988, og etter rundt 22 år kan det se ut som ting er i ferd med å løsne. De første HUD-bilene kunne blant annet vise hastigheten rett på ruta (GM selger per i dag flere biler med enkle HUD-løsninger, og du finner HUD også i nyere biler som Peugeot 3008 og siste Prius), mens neste generasjons HUD, som altså omtales i pressemeldingen, fokuserer enda mer på sikkerhet og kjørekomfort.

Disse tar i bruk hele frontruta, og ikke bare deler av den, og gir derfor stor frihet i forhold til hvilken informasjon som kan formidles til føreren. Dette klarer GM ved å kle ruta med et fluorescerende belegg, som når det blir truffet av en høyfrekvent lysstråle (i dette tilfellet en laser) lyser opp i det aktuelle området.

Les også: Setebelte med dobbelt sikring

Utvidet varsling

Det er også meningen at systemet skal kunne varsle om barn som leker og motorsykler i blindsonen, i tillegg til at det kan kombineres med skiltlesingsteknologi som blant annet markerer fartsskilt og kan lese avkjøringsskilt.

Thomas Seder og GM vil ikke si noe om når denne fullskjermsteknologien blir å finne i kjøretøy du faktisk kan kjøpe, men sier at HUD kan finne veien til "noen GM-kjøretøy i løpet av nær framtid."

Sjekk de to videoene om GMs HUD-teknologi her: