Frontlykt-teknologi: Opel tar ledelsen

Opels nye AFL Plus-teknologi, som får premiere i Insignia, fremstår som enda mer avansert enn teknologiene Mercedes-Benz og Skoda kan skilte med.

I april i år omtalte vi Mercedes-Benz' Intelligent Light System (ILS), som i våre øyne på dette tidspunktet var den mest avanserte frontlyktteknologien på markedet. ILS kan skilte med hele fem ulike modi, deriblant landeveis- og motorveimodus.

Så, noen dager etter, kunne vi fortelle våre lesere om Skodas Adaptive Front Light System (AFS), som nettopp har fått sin premiere i andre generasjon Skoda Superb. AFS har hele seks modi, deriblant en egen regnmodus.

Åtte modi

Nå viser det seg altså at Opel kommer med en enda mer avansert frontlykt-teknologi; Adaptive Forward Lighting (AFL) Plus. AFL Plus, som vil bli introdusert i Vectras etterfølger Insignia i januar 2009, kan skilte med hele åtte modi.

Tidlig ute

Vis mer
«Det er ikke overraskende at nettopp Opel snart lanserer det som sannsynligvis blir verdens mest avanserte frontlykter. Opel har nemlig satset tungt på frontlykt-teknologi de siste årene.»

Frontlykt-teknologi: Opel tar ledelsen

  1. Opel AFL Plus: Store illustrasjonsbilder
Vis mer


Det er ikke overraskende at nettopp Opel snart lanserer det som sannsynligvis blir verdens mest avanserte frontlykter. Opel har nemlig satset tungt på frontlykt-teknologi de siste årene. Opel lanserte svingbare frontlykter og sidelykter allerede i 2003 og introduserte svingbare frontlykter i folkelige Opel Astra i 2004. Og i 2006 var tiden kommet for Meriva og den enda mer folkelige Corsa, som nå ble tilbudt med svingbare halogenlykter.

Bixenonlykter

Denne gangen har imidlertid Opel tatt utgangspunkt i bixenonlykter. "Bi", som betyr to, innebærer at xenonlyktene produserer både nær- og fjernlys, i motsetning til ordinære xenonlykter som kun produserer nærlys.

Fordi xenon-pærer produserer et sterkere og hvitere lys enn ordinære halogenpærer, oppstår en økt blendingsfare. I Europa er det derfor påbudt med automatisk høydejustering av alle xenonlykter. Og nettopp dette faktum - at alle xenonlykter allerede i utgangspunktet er elektrisk justerbare i høyden - utnyttes nå av stadig flere produsenter, deriblant Opel.

Sidelyktpærer

I tillegg baseres AFL Plus på egne sidelyktpærer. Disse er montert inne i selve hovedlyskasterne og har en reflektor som styrer lyset ut til sidene. I denne sammenheng kan vi ta med at Skoda ikke har tatt seg råd til egne sidelyktpærer, men i stedet bruker tåkelyktene som sidelykter. Hos Mercedes-Benz har enkelte modeller egne sidelykter (CL og SL), mens andre må nøye seg med tåkelykter (C- og E-klasse).

Diodebasert kjørelys

Vis mer


Og Opel nøyer seg ikke med egne sidelyktpærer. Insignia med AFL Plus vil i tillegg få diodebaserte kjørelys, også kalt LED (Light Emitting Diode). Kjørelysene vil ha form av en liggende V og omslutter frontlyktenes øvre ytterhjørne.

Diodebasert kjørelys er fortsatt en sjeldenhet og finnes kun i et fåtall modeller, deriblant i Audi A4. Det er knyttet en rekke fordeler til bruk av diode-teknologi, deriblant redusert energiforbruk og kraftig forbedret levetid.

Kun to fjernlyspærer

Helt overlegne er imidlertid Insignia-lyktene ikke. Flere lyktprodusenter bruker nemlig halogenbaserte fjernlyspærer som støtte for bixenonlyktene når disse er i fjernlysmodus. Insignia-eieren må nøye seg med fjernlyset xenonpærene evner å skape.

Vis mer

Oppsummert:

2 bixenonpærer: Nær- og fjernlys, plassert i hovedlykten2 sidelyktpærer: Plassert i hovedlykten2 kjørelys-enheter: Består av en rekke dioder, plassert i ytre del av hovedlykten2 tåkelykter: Plassert i støtfanger

Åtte modi pluss fjernlysassistent

Adaptive Forward Lighting Plus omfatter hele åtte funksjoner/modi:
1. Svingbare bixenonlykter (Dynamic Curve Light)
2. Vegkryssmodus (Static Cornering Light)
3. Fotgjengermodus (Pedestrian Area Light)
4. Bymodus (Town Light)
5. Landeveismodus (Country Road Light)
6. Motorveimodus (Highway Light)
7. Fjernlysmodus (High Beam Light)
8. Dårlig sikt-modus (Adverse Weather Light)
Fjernlys-assistent (High Beam Light Assistant)

1. Svingbare bixenonlykter

Vis mer


Opel var i 2003 blant de første bilprodusentene som introduserte denne teknologien. I dag tilbys en rekke bilmodeller fra en rekke produsenter med svingbare frontlykter. Noen produsenter satser kun på svingbare nærlys (halogen eller xenon), mens flertallet også tilbyr svingbare fjernlys (bixenon). Sistnevnte er den beste løsningen, fordi denne innebærer at både nær- og fjernlyskjeglene utgjøres av hvitt xenonlys og at de begge svinger.

Formålet med dette er selvsagt at lyskjeglene lyser opp en større del av veien i kurver. I Insignia med AFL Plus vil lyskjeglene kunne svinge med inntil 15 grader i begge retninger. Opel oppgir ikke om det er knyttet hastighetskriterier til denne funksjonen.

2. Veikryssmodus

Vis mer


Denne teknologien har eksistert i flere år og tilbys i dag av flere bilprodusenter i mange bilmodeller, deriblant flere Opel-modeller. Hovedpoenget med teknologien er å lyse opp områdene på siden av bilen for å kunne se hindringer og farer ved skarpe svinger i vegkryss og lignende. Vegkryssmodus aktiveres når føreren aktiverer blinklyset og/eller når føreren gjennomfører en stor rattbevegelse. Enkelte produsenter bruker tåkelyktene for å oppnå denne effekten, mens andre - deriblant Opel - har valgt å bruke egne, spesialiserte sidelykt-pærer. Disse evner å skape en lyskjegle som ifølge Opel står nærmest vinkelrett på bilen. I Insignia vil veikryss-modus være aktiv fra 0 til 40 km/t.

3. Bymodus

Vis mer


Målet med bymodus, som aktiveres i hastigheter mellom 30 og 50 km/t, er at føreren skal se fotgjengere og andre potensielle farer før de beveger seg inn på veibanen fra fortau eller veiskuldre. Bymodus innebærer i praksis en meget bred og relativt kort nærlyskjegle.

4. Fotgjengermodus

Vis mer


Fotgjengermodus aktiveres i hastigheter mellom 5 og 30 km/t og er unik for Opel. Som i bymodus skapes også her en bred og kort nærlyskjegle, men i enda mer ekstrem grad. Dette oppnås ved å rotere både høyre og venstre lyskjegle åtte grader utover, noe som gir mulighet for å oppdage for eksempel lekende barn enda tidligere enn i bymodus.

5. Landeveismodus

Vis mer


Landeveismodus minner mye om det tradisjonelle nærlyset. Ifølge Opel skaper imidlertid landeveismodus en mer lyssterk og bredere lyskjegle enn en ordinær nærlyskjegle. Landeveismodus, som kun påvirker nærlyskjeglene, aktiveres i hastigheter mellom 50 og 100 km/t.

6. Motorveimodus

Vis mer


Dessverre, sett med norske øyne, aktiveres motorveimodus først ved 100 km/t. Denne modusen, som også utelukkende gjelder nærlyskjeglen, aktiveres kun hvis rattvinkel-sensoren indikerer at føreren kjører på en vei med få og slake svinger. Motorveimodus innebærer blant annet en mer langtrekkende lyskjegle og bedre opplysning av veiens venstre del. I tillegg vil føreren oppleve at lyskjeglene blir sterkere som følge av at wattstyrken som sendes til xenonpærene øker fra 35 til 38 watt.

7. Fjernlysmodus

Vis mer


Denne modusen er den eneste som påvirker fjernlyskjeglen. I stedet for å produsere en asymmetrisk lyskjegle, videreformidles xenonpærenes fulle kapasitet ved å skape et lysbilde som dekker hele veiens bredde. I tillegg økes wattstyrken økes fra 35 til 38 watt, noe som gir et sterkere og klarere lys. Opel oppgir ikke om det er knyttet hastighetskriterier til denne funksjonen.

8. Dårlig sikt-modus

Vis mer


Mens Mercedes-Benz opererer med "Enhanced Fog Lamps" og Skoda med "Rain Function", har Opel valgt å kalle sin løsning "Adverse Weather Light". Denne modusen, som vi har valgt å oversette med "Dårlig sikt-modus" er ment for bruk i regn- og snøvær og aktiveres automatisk når føreren eller regnsensoren aktiverer vindusviskerne. Modusen innebærer at begge lyktene roteres noe utover. Formålet er både å gjøre vegmerkingen bedre synlig og å unngå å blende motgående trafikk. De samme målene oppnås også ved at wattstyrken i høyre xenonpære senkes fra 35 til 32 watt, mens wattstyrken i venstre xenonpære derimot økes fra 35 til 38 watt.

Fjernlysassistent

En Opel Insignia med AFL Plus vil i tillegg være utstyrt med en fjernlys-assistent. Denne tenner fjernlyset ved behov, samtidig som den blender ned hvis det innebygde kameraet gjenkjenner baklykter eller frontlykter. Det er sannsynligvis takket være fjernlysassistenten at Opel har kunnet utvikle en kraftig, symmetrisk fjernlyskjegle. I en bil uten fjernlysassistent ville en slik lyskjegle gitt økt fare for blending av medtrafikanter. Opel oppgir ikke om det er knyttet hastighetskriterier til fjernlysassistenten.

Rotérbar sylinder

Vis mer


Opel opplyser at AFL Plus, som er utviklet i samarbeid med Hella, henter informasjon fra en rekke givere, deriblant fartsmåler, rattvinkelsensor, rotasjonssensor, regnsensor og fjernlysassistent. Det som er minst like interessant, er at Opel opplyser at de ulike lyskjeglene skapes av en spesiell, rotérbar sylinder, som fungerer som en slags dynamisk reflektor.

Ekstrautstyr

AFL Plus vil - dessverre og selvsagt - være ekstrautstyr. Det er foreløpig ikke klart hva den spennende frontlykt-teknologien vil koste. Det som imidlertid er klart, er at Insignia vil være på plass her i landet i januar 2009. Vi kommer forøvrig om kort tid tilbake med våre inntrykk etter at vi denne uken har prøvekjørt Insignia i Tyskland.

Mye spennende lysteknologi på gang

Vi tør påstå at Opels AFL Plus sammen med sammen med Mercedes-Benz' ILS og Skodas AFS vil bli blant de mest komplette frontlysteknologiene på markedet. Det som imidlertid er sikkert, er at konkurrentene ikke vil sitte stille å se på at disse merkene innehar ledelsen på dette området. Derfor kan vi helt sikkert vente oss en rekke spennende nyheter på lysområdet i fremtiden. Vi lover å følge med for deg.

  • Nyttige illustrasjonsbilder finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Skoda utfordrer Mercedes på lysteknologi
  • Mercedes med overlegen lysteknologi
  • Diodelyktene kommer
  • Fremtidens lysteknologi er her
  • Teppet ned for tåkelysene
  • Alt om bil-lys
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder