Friskus til Norge: Mitsubishi Colt CZ3

Mitsubishi gjør det bedre. En stor del av æren tilfaller lille, men praktiske Colt, som vi tidligere er blitt imponert over i test. Her kommer en kupélignende, sporty utseende variant. Og det vil komme en turboversjon.

Friskus til Norge: Mitsubishi Colt CZ3

  1. Store bilder av Colt CZ3


I det norske markedet lider Mitsubishi av mangelen på erstattere for Carisma og Galant. Lancer kan ikke sies å være noen ubetinget markedssuksess. Men merket er i fremgang. Ved siden av SUV'er og flerbruksbiler som forsvarer Mitsubishi-navnet, er heldigvis Colt kommet som et friskt pust blant småbilene, nå med kupé-lignende CZ3. Senere vil også en kupé-kabriolet komplettere utvalget. (Lenke til presentasjonen av denne finnes nederst på siden).

Dynamisk uttrykk

Tatt i betraktning høyden, som riktignok er senket i forhold til femdørsversjonen, er det godt gjort å få til en såpass dynamisk profil. Det er frontvinduene med slakere helling, de store dørene og bakvinduene i pur kupé-stil som gjør dette. I tillegg er taklinjen senket med 3 centimeter i forhold til broren med to flere dører. Mesteparten av karrosseriet på CZ3 har faktisk andre komponenter enn femdørsversjonens har selv om de to variantene deler plattform.

Colt CZ3 er 3,81 meter lang, 1,695 meter bred og 1,52 meter høy. Den har en akselavstand på 2,5 meter, hvilket er bra i småbilsklassen.


Mens vi venter på turbo

Den sporty profilen fremstår som et løfte om mer krefter, og vi er lovet en versjon utstyrt med turbo noe senere på forsommeren. Den får navnet CZT. Den får en 1,5 liters motor på 150 hestekrefter og vil bli en konkurrent til, for eksempel, Ford Fiesta ST, som vi nylig har testet.

I mellomtiden kommer CZ3 med to bensinmotorer: en tresylindret motor med 1,1 liters slagvolum og 75 hestekrefter for 100 newtonmeter, og en firesylindret 1,3 liters motor som yter 95 hester og 125 newtonmeter. 1,3-literen kan leveres med et såkalt "all-shift" girsystem (AMT – eller automatisert manuell girkasse) som skal gi lavere bensinforbruk enn manuelt gir. Som manuelt gir skyves girspaken forover eller bakover for å skifte gir. Kløtsj benyttes ikke. Når man ønsker en mer avslappende kjørestil settes girspaken i automat-posisjon og Colt girer av seg selv.


Allikevel praktisk interiør

Tross at bilen er seks centimeter kortere enn femdørs-Colt, har den samme akselavstand. Dette, kombinert med høyden, gjør det mulig å få en god plassutnyttelse. I tillegg har denne bilen fleksi-løsninger; baksetene, som er delt i forholdet 60/40, har justerbar ryggvinkel og kan flyttes frem og tilbake med 15 centimeter. Rygg og sittepute kan slås sammen og vippes fremover for å gi maksimal utnyttelse av bagasjerommet. Bilen er også utstyrt med flere oppbevaringsrom.


Fra 145.900 kroner

Nye Colt leveres i tre utstyrsvarianter: INFORM, INVITE og INSTYLE. På basisnivå finner man blant annet oppvarmede seter, elektriske vindusheiser, ABS med elektronisk bremsekraftfordeler og fire kollisjonsputer. Startpris for grunnmodellen, INFORM, med 1,1 liters motor er kr. 145.900. Mitsubishi regner med at volummodellen vil bli INVITE med 1,1 liters motor. Den koster 155.900 kroner og har i tillegg integrert, rattbetjent radio/CD, høydejusterbar førerstol samt noen tilleggsdetaljer i finish. INSTYLE, med 1,3 litersmotor får 16-tommers aluminiumsfelger, tåkelys foran samt skinntrukket ratt og girspak. Pris: kr. 185.900.

Prisen på turboversjonen CZT er foreløpig ikke tilgjengelig.

  • Store bilder av CZ3 finner du her.
  • Vår test av Mitsubishi Colt
  • Vi har tidligere presentert Colt CC - en kupékabriolet. Mer om den her.
  • Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder