LØSNING I SIKTE: Solen er i ferd med å stikke gjennom de grå skyene over Wolfsburg. Foto: NTB Scanpix 
LØSNING I SIKTE: Solen er i ferd med å stikke gjennom de grå skyene over Wolfsburg. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dieselgate:

Friskmelder dieselmotoren

EA189 er kanskje blitt verdens mest kjente motorkode, etter dieselskandalen. Nå er 1,6-literen som ble avdekket som juksemotoren friskmeldt i Europa. 

Det er KBA, det tyske organet for typegodkjenning som nå har gitt sitt klarsignal. Dette er basert på endringer fra Volkswagen. Med disse endringene har VW nå klart å få utslippet ned til godkjent nivå i Europa. Tidligere har vi meldt at også 2-literen er friskmeldt.

Dette gir likevel ikke en automatisk godkjenning for det amerikanske markedet.

Godkjenningen som nå er gitt vil gjelde 2,6 millioner av de like over 11 millioner motorene som først ble rapportert som involvert i skandalen, men det er fortsatt i USA skandalen er størst, og vanskeligst å løse.

Enkel løsning

For Europa er det i første rekke snakk om en ny programvare. I tillegg skal det installeres en dings som renser den luften som passerer luftmengdemåleren.

Alt i alt vil jobben ta under en time.

Samlet har vi tidligere anslått at hele utbedringen vil stjele 168 årsverk, bare i Norge.

KBA sier i sakens anledning at dette ikke vil utgjøre noen endring i verken ytelse eller forbruk.

Vi har tidligere tatt for oss de 10 mest vanlige spørsmålene rundt saken som har fått klengenavnet dieselgate.

Som før

VW fortsetter å fortelle at det ikke er skadelig for bilen å bruke den, så de som har en berørt bil bes kjøre som normalt frem til de får innkallelse til utbedring.

Denne kommer i to steg, i hvert fall i Tyskland.

Først får bileierne beskjed om at den tekniske løsningen er funnet, og deretter en innkallelse til selve utbedringen.

Så gjenstår det å se hvordan problemet til slutt blir løst for de amerikanske kundene.