Frisk ny femmer på topp

De første bilene fra BMWs nye 5-serie er nå i Norge. I første omgang kommer 520i, 530i og 530d, men allerede i september settes den foreløpig største femmeren, BMW 545i, i produksjon.

Frisk ny femmer på topp

  1. Store bilder


BMW 545i blir da den sprekeste bilen i BMWs 5-serie, og det skal ikke være mye å utesette på kreftene. Under panseret sitter en V8 i aluminium som yter 333 hestekrefter, en økning på 47 hestekrefter i forhold til forgjengeren 540i.

Med den nye motoren har bilen også fått en markant bedre momentkurve enn den forrige topputgaven. Maksimalt dreiemoment er 450 newtonmeter ved 3.600 omdreininger, og 80 prosent av dette er tilgjengelig mellom 1.500 og 6.400 omdreininger.

Bilen leveres med en sekvensiell girkasse eller den nye automatkassen som vi så i 7-serien.

Pent skyv

545i er ingen lett og liten bil, men det går unna i svingene uansett. 0-100 km/t går på 5,8 sekunder (5,9 sekunder med automatkasse). Deretter er det bare å holde farten under de norske fartsgrensene. Skulle du derimot befinne deg i land med helt andre trafikkregler, kan det være greit å vite at toppfarten er sperret på 250 km/t.

Bensinforbruket er noe redusert fra den utgående modellen. 545i skal bruke 1,06 liter bensin per mil ved blandet kjøring, mens forgjengeren brukte 0,14 liter mer per mil.

Prisen på 545i begynner på 1.020.000 kroner. Men da er det også bakt inn en del utstyr i prisen. Innvendig finner vi blant annet skinn, edeltre og elektronisk justering av setene. I tillegg får du blant annet servotronic, cruise controll og klimaanlegg.

Du trenger ikke sjekke modellbetegnelsen bak på bilen, for å se at det er en 545i som kommer kjørende. Den skiller seg fra de andre modellene ved at den har kromribber i grillen og større doble, ovale eksosrør. Bilen leveres med 17-tommers aluminiumsfelger med 225/50 dekk som standard.

Av konkurrenter i samme prisklasse finner vi blant annet Mercedes-Benz E500. Den får du fra 1.065.500 kroner, men da er automatgir medregnet i prisen. Et noe billigere alternativ finner du i Audi A6 4,2 til 986.300 kroner.


525i samtidig

I tillegg til ny toppmodell, settes også 525i i produksjon til høsten. Motoren rommer 2.494 kubikkcentimeter og yter 192 hestekrefter når den jobber som best. Maksimalt dreiemoment er 245 newtonmeter, som oppnås ved 3.500 omdreininger per minutt.

0-100 km/t går unna på 7,9 sekunder med manuell girkasse, men automatkassen sinker bilen 0,8 sekunder. Toppfarten er 238 km/t, og bensinforbruket skal ligge på 0,94 liter per mil ved blandet kjøring.

525i har blitt dyrere enn forgjengeren. Mens det tidligere holdt med 500.000 kroner, må du nå ut med minimum 529.000 kroner. Inkludert i prisen får du da blant annet klimaanlegg, elektriske forseter, multifunksjonsratt og konstantfartsholder.

525i har en bra pris i forhold til konkurrentene. Er du villig til å legge på 40-50.000 kroner kan du få en Audi A6 3,0 eller Mercedes-Benz E240.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder