Fremtidstanker

SEVILLA (DinSide Motor): Volvo har mekket sammen en konseptbil som inneholder mange nye ideer for fremtiden. I god Volvo-tradisjon er det sikkerheten som står i høysetet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo har som et av sine hovedmål å bygge de sikreste bilene. Volvo SCC er et samarbeide mellom Volvo personbiler og morselskapet Ford Motor Company. Bilen er designet av Volvo Monitoring and Concept Center i California.

Bedre sikt

Noe av det viktigste for å forhindre ulykker er å ha best mulig sikt. Her er Volvo SCC utstyrt med flere tekniske finesser samtid som utforming av A- og B-stolper har ha gjennomgått en enorm utvikling.

A-stolpene er gjennomsiktige og under kjøring hjelper det faktisk en hel del. Du får mye bedre oversikt på skrått ut til sidene. B-stolpen er også svingt innover i samme fasong som setets konturer. Dette gjør at du ikke ser den i det hele tatt når du snur på hodet for sjekke blindsonen. En konstruksjon som er like enkel som den er genial.

De utvendig monterte speilene er utstyrt både med en sensor som varsler om at det er noe i blindsonen og med et kamera som filmer det som er i blindsonen. Hvis det er noe i blindsonen, lyser det noen dioder på speilet, og setter du på da på blinklyset aktiveres en alarm. Demonstrasjonen av systemet overbeviste og imponerte.

Noen av lyskasterne vrir seg i den retningen du styrer og i tillegg har den infrarødt lys. Vi fikk ikke testet dette noe særlig siden det var dagslys under kjøreturen vår, men ved en nærmere inspeksjon kunne vi se lysene vri på seg.

Feltskiftealarm

Et kamera foran på bilen gjør det mulig for bilen å ”se” om bilen skifter felt. Kameraet holder øye med veiens sidelinjer og midtlinje 20 meter foran bilen. Her får du en alarm hvis du forsøker å bryte noen linjer uten å bruke blinklys. Bruker du blinklys regner bilen med at det er et bevisst feltskifte og da aktiviseres ingen alarm.

Kjør uten luft

Å skifte dekk langs veikanten er ikke en situasjon noen ønsker seg. Derfor er SCC utstyrt med Michelin Pax-dekk. Etter at luften har gått ut av dekkene kan du kjøre inntil 20 mil med en fart på inntil 80 kilometer i timen. Dermed slipper du å stå på motorveien å skifte dekk. Du kan kjøre hjem eller til verkstedet å få det gjort der. Da oppstår ingen farlige situasjoner.

Fanger øyet

Legg merke til den buede B-stolpen. Vis mer

Riktig sitteposisjon er svært viktig for at du skal kunne kjøre sikkert. SCC har et avansert system som hjelper til med dette. Sensorer som benytter seg av IR-teknologi leser av hvor øyene til sjåføren befinner seg og justerer deretter setet til riktig posisjon. Deretter justeres pedaler, ratt og midtkonsoll for å gjøre ergonomien best mulig. Føreren kan til slutt gjøre egne finjusteringer hvis det skulle være nødvendig.

Avansert fjernkontroll

Volvo SCC er avhengig av en fjernkontroll (VPC) for å fungere i det hele tatt. Denne er utstyrt med en fingeravtrykksensor som på en måte er din personlige kode. Her kan du lagre alle dine personlige innstillinger og før du har satt deg i bilen er den ferdig innstilt til deg. Det gjelder for eksempel innstillingene av sete, ratt, pedaler, midtkonsoll og klimaanlegg. Du kan også legge destinasjoner til navigasjonsanlegget i fjernkontrollen. Dette overføres til bilen av seg selv.
Du kan også sjekke bilens tilstand med fjernkontrollen. Husket du å låse? Hvor mye bensin er det på tanken? Husket du å lukke vinduene? Er det noen igjen i bilen? Er det luft i dekkene? Er oljenivået ok? Dette er noe av det du får svar på ved hjelp av fjernkontrollen.

Post crash

Hvis ulykken først skule være ute er det viktig at hjelpen kommer fort frem og at redningspersonalet har mest mulig informasjon om situasjonen.

Neste generasjons Volvo on Call kommer til å bli lansert omkring år 2005. Dette er et aktivt system som selv tar kontakt med Volvos sentral hvor en operatør igjen ringer 112 og videreformilder alle de opplysningene bilen har gitt. Bilen forteller selv hvor den er, hva slags bil det er, ulykkestype, hvordan bilen ligger nå (for eksempel på taket), hvor kraftig kollisjonen er, antall personer i bilen, antall utløste kollisjonsputer og hvor mange som brukte sikkerhetsbelte.
Dette vil være til stor hjelp for at riktig hjelp skal komme frem til ulykkesstedet så raskt som mulig og dermed redde flere liv.

Blir noe av dette realisert?

Mange av ideene på konseptbiler vil aldri se dagens lys, og i mange tilfeller ligger også en masseproduksjon langt frem i tid. SCC er ikke veldig utrert til konseptbil å være. Den fungerer bra og alle funksjonene vi prøvde virket godt og er egentlig ikke spesielt avanserte. De er mer et resultat av enorm kreativitet. Enkle ting som kameraer og sensorer blir som ekstra øyne som passer på deg under kjøring.