Fremtidsmotor fra Mercedes?

Mercedes-Benz viser frem det som kan bli fremtidens bensinmotor, en dieseletterligning ved navn DiesOtto.

Mercedes ligger på flere måter et lite stykke bak både BMW og Audi når det kommer motorteknologi. Spesielt på forholdet mellom slagvolum, effekt og forbruk har aller mest BMW passert stjernemerket fra Stuttgart med god margin.

Beste fra to verdener

Nå viser imidlertid Mercedes-Benz frem et spennende motorkonsept. Med det beste fra diesel- og bensinverdenen kombinert får man en sterk, kultivert og svært gjerrig motor. I tillegg skal utslippet av de lokalskadelige nitrogenoksidene (NOx) være lave – også i bensinsammenheng.

Selvantennende

Vis mer

Fremtidsmotor fra Mercedes?

  1. Stort bilde


La oss så se på hva man har gjort. Jo, man har tatt en liten firesylindret 1,8-liter og utstyrt den med blant annet turbo, direkteinnsprøytning og variabel kompresjon med mulighet til å selvantenne drivstoffet, slik tilfellet er i dieselmotorer.

Og det er sistnevnte finesse som er den mest spesielle. Mens vanlige bensinmotorer antenner drivstoffet ved bruk av tennplugger, er dieselen i dieselmotorer selvantennende takket være høy temperatur og høyt trykk. Under lav og middels belastning er det slik DiesOtto-konseptet også fungerer.

Ved kaldstart og høy belastning trer imidlertid tennpluggene inn og hjelper til med antenningen.

Imponerende tall

Resultatet er noen mildt sagt oppsiktsvekkende tall. Slagvolumet er som sagt lave 1,8 liter, men likevel er ytelsene hele 238 hestekrefter og 400 newtonmeter.

Forbruket i en bil tilsvarende S-klasse skal være under 0,6 liter per mil Vis mer


Det mest revolusjonerende er likevel kanskje forbruket. Mercedes hevder nemlig at motoren skal klare seg med under 0,6 liter per mil – i en bil på størrelse med S-klasse!

Også fra Volkswagen

Teknologien har tidligere vært vist frem i en litt annen variant av Volkswagen, men deres versjon var avhengig av syntetisk drivstoff. DiesOtto går på vanlig bensin.

Tidsperspektiv

Mercedes-Benz vil ikke røpe noe tidsperspektiv for når en lignende motor skal være klar for serieproduksjon, men viser i stedet til at enkeltkomponenter som direkteinnsprøytning og turboladning allerede er i produksjon i dag. Resten vil gradvis bli implementert i motorprogrammet.

  • Stort bilde av motoren finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder