<b>KONDENSATORER:</b> Årets LeMans-racer, Toyota TS040, brukte kondensatorer i stedet for batterier.  Foto: TOYOTA
KONDENSATORER: Årets LeMans-racer, Toyota TS040, brukte kondensatorer i stedet for batterier. Foto: TOYOTA Vis mer

Fremtidens hybridbiler uten batterier

Bruker superkondensatorer i stedet.

Hybridbiler har definitivt noe for seg, spesielt på steder med mye trafikk og mye stopp.

Vi kjørte Toyota Prius på 0,21 liter pr. mil.

Ankepunktet til hybridbilene er at de drar med seg dobbelt opp med alt: Bensinmotor med bensintank drivlinje og elektrisk motor med batterier og drivlinje. Dette veier mye og forkludrer økonomiregnestykket.

Både drivstoff og batterier er nemlig miljøfiendtlige når de produseres, så produsentene jobber derfor på spreng med nye måter å produsere batterier på.

USA støtter utviklingen av superbatteri.

Det finnes også andre måter å lagre strøm på også, nemlig kondensatorer. Foreløpig ser man løsningen brukt i Formel 1, enkelte busser og tog for å lagre bremseenergi, men Toyota og BMW er trolig de som har kommet lengst med forskningen på området, og kanskje de som kommer til å presentere en hybridbil med de langt lettere kondensatorene i stedet.

Mazda har også laget et system de kaller i-eloop, der batterier er byttet ut til fordel for kondensatorer. Dette systemet er allerede i bruk, og er en del av deres Skyactive teknologi.

Sjekk Toyota Yaris Hybrid-R med kondensatorer.

Lekkasjer fra samarbeidsprosjeket mellom BMW og Toyota om en ny sportsbilplattform, tyder på at BMWs neste Z4 og Toyotas neste sportsbil, kanskje med navnet Supra, vil få hybridløsning med firehjulsdrift og superkondensatorer, ikke ulikt prinsippene som ble vist i Yaris Hybrid R og årets LeMans-racer.

TAUS:Informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, vil verken avkrefte eller bekrefte om, eller når Toyota tilbyr den nye teknologien til folk flest. Foto: TOYOTA Vis mer


Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om ryktene stemmer, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Det jeg kan si er at LeMans-raceren er en testbenk for hva Toyota har tro på i fremtiden. Toyota vil aldri bruke en teknologi de ikke tror har potensiale for bruk i en produksjonsbil senere.

Toyota hadde den bilen med mest effekt i år. Den ene bilen kom til mål, den andre stoppet med elektrisk problemer, men ikke relatert til hyridsystemet.

Om systemet vil komme i et eventuelt sportsbilsamarbeid med Toyota og BMW, og hvor lenge det er til systemet blir brukt på vanlige biler, vil vi ikke uttale oss om på nåværende tidspunkt, fortsetter Olsen.