Bildene er utarbeidet av Lotus på oppdrag fra tidsskriftet Automotive Engineer
Bildene er utarbeidet av Lotus på oppdrag fra tidsskriftet Automotive EngineerVis mer

Fremtidens bybil?

Lotus deler sine tanker om hvordan de tror en bybil kan se ut i 2014.

Det er tidsskriftet Automotive Engineer som ga designsjef i Lotus Russel Carr i oppgave å designe en konseptbil som skulle vise hvordan han så for seg en fremtidig bybil. Det hele skulle bare ta to uker, og konseptbilen skulle være tilpasset situasjonen i 2014.

Romeffektiv

Skissene viser en ganske radikalt annerledes bil. Carr har nærmest selvsagt satset på en elektrisk drivlinje. I tillegg er de svært beskjedene ytre målene påfallende. Bilen er bare 260 centimeter lang, mindre enn en Smart Fortwo. Den er imidlertid noe bredere med sine 160 centimeter. I høyden skiller det mer, i Lotus' favør. 170 centimeter er nesten like mye som en Rav4.

Ikke noe ekstra

Det er selvsagt Lotus minimalistiske ideologi som vi kjenner fra sportsbilene deres som ligger bak. Man skal ikke kjøre rundt med masse plass og vekt som man sjelden bruker. Konseptbilen skal dessuten romme fire personer, eller to med bagasje. Skyvedører gjør adkomsten enkel.

Kort rekkevidde

Noe av den samme filosofien styrer valg av motor og batterier. Carr mener at 50 kilometers rekkevidde holder i lange baner i de aller fleste tilfeller, og den ene batteripakken som besørger denne rekkevidden er gjemt under kupeen. Her er det også plass til en til, dersom ønske om økt rekkevidde eller klimatiske forhold (kulde) krever det.

Det er Automotive Engineer som fikk laget disse bilene av Lotus
Bildene er utarbeidet av Lotus på oppdrag fra tidsskriftet Automotive Engineer



Fullading skal bare ta 3,5 timer, fra en 13 ampers stikkontakt. Har du mer amper, går det fortere.

Rask nok?

Elmotoren i konseptbilen yter om lag 50 hestekrefter og sitter bak i bilen. Bakhjulsdrift er dermed den mest hensiktsmessige løsningen. Russel Carr hevder at det viktigste er akselerasjonen fra 0-65 kilometer i timen. En toppfart på 105 kilometer i timen er fullt tilstrekkelig.

For ordens skyld, det er ingenting som tyder på at denne bilen skal i produksjon. Den er laget for tankeeksperimentets skyld.

Kilde: Automotive Engineer