Designen er mildt sagt spesiell på T.25
Designen er mildt sagt spesiell på T.25Vis mer

Fremtidens bybil?

Mannen bak en av historiens heftigste sportsbiler har laget en liten bybil.

Gordon Murray er kanskje mest kjent som designer av Formel 1-biler og den legendariske sportsbilen McLaren F1, men de senere årene har han nok syslet mest med utviklingen av denne rare bilen som de første offisielle bildene slippes av nå.

Murrays filosofi går ut på å frakte med seg så lite overflødig masse som mulig. Tanken bak dette bybilprosjektet er å finne en mer effektiv form for urban personlig transport. Derfor har Murray konstruert en svært særegen, må det kunne sies, bil ved navn T.25.

Kort og høy

T.25 er om lag 240 centimeter lang og 130 centimeter bred. Ikke mye, men høyden er til gjengjeld rundt 160 centimeter. Disse målene gjør at tre slike biler skal få plass på tvers i et vanlig parkeringsfelt. Det skal også være mulig å kjøre to T.25’er i bredden i et kjørefelt på motorveien. Dette viser noe av tankegangen bak prosjektet, nemlig å løse transport- og plassproblemene i storbyene, samt minimere miljøpåvirkningen fra biltrafikken.

Forbruk

Forbruket skal ligge på 0,38 liter bensin per mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 86 gram. Det er kanskje ikke så voldsomt imponerende med tanke på at den langt større og kraftigere Volkswagen Polo Bluemotion skal klare seg med 0,33 liter per mil og 87 gram CO2.

Men CO2-utslipp er mer enn det som kommer fra bruken. Derfor trekker produsenten selv frem at man også har et stort fokus på å redusere utslippene i produksjonen av denne bilen.

Designen er mildt sagt spesiell på T.25



Fleksibel

Til tross for den beskjedne størrelsen er det plass til tre personer i den lille bilen. En rekke ulike setekonfigurasjoner er mulige avhengig av hvordan du vil disponere plassen, men foran sitter uansett føreren alene i midten. Denne 1+2-løsningen er den samme som i superbilen McLaren F1.

Kollisjonssikkerheten er alltid et tema i så små biler, men produsenten hevder at den lille bilen skal være god for minst fire stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

Ytelser

Motoren er en liten tresylindret 0,66-liter på 51 hestekrefter og 57 newtonmeter. Det er ikke mye, men så veier heller ikke bilen mer enn 575 kilo. 0-100 går på 16,2 sekunder, men vi tipper at bilen oppleves langt kvikkere enn dette tallet tilsier i lavere hastigheter. Toppfarten er likevel 145 kilometer i timen, kanskje høyere enn man skulle tro.

Produksjon

En elektrisk versjon av bilen, ved navn T.27, er for øvrig også på vei, men kommer nok på et noe senere tidspunkt. I følge bilbloggen Carscoop, jobber Murray for at vi skal få den endelige produksjonsversjonen på markedet i 2012. Bilen på bildene må nok i så måte anses som en slags prototype, men alt ligger an til at det er denne bilen som den fremstår i dag som i stor grad skal masseproduseres.

Kilde: carscoop.blogspot.com, Wikipedia