Fremtiden er LYS

Høsten er kommet og vi må forholde oss til det livsfarlige mørket 16 timer i døgnet. Men fortvil ikke. Nye avanserte lys forbedrer sikten med opptil 90 prosent i forhold til ubevegelige lykter.

Vi er midt inne i en lysrevolusjon. De aller dyreste bilene bruker allerede svært avansert lysteknologi. Mye av det har begynt å komme folkemodellene til gode.

Revolusjonen begynte med Xenon-lamper på nærlys og fortsatte med Bi-Xenon, det vil si Xenon både på nær- og fjernlys.

Les mer om Xenon

Nå rulles MatrixLED ut som hovedlys. De består av et stort antall LED-lamper for å justere fordelingen av lys i respons til den aktuelle situasjonen. Dermed reagerer frontlysene ekstremt presist til andre biler, samtidig som veien alltid belyses optimalt.

LASER: Audi er først ute med laser på R8 LMX. BMW i8 vil også bli tilgjengelig med laserlys. Foto: AUDI Vis mer
MASKERING: De mest avanserte systemene blokker ut forankjørende og motgående kjøretøy uten at du mister fjernlyset. Foto: OPEL Vis mer
NESTEN DOBBELT SÅ BRA: Opel hevder du kan oppnå hele 90 prosent bedre lys med deres automatiske lys. Foto: OPEL Vis mer
TUSENMETERE: De nye laserfjernlysene har en svært retningsbestemt lyskjegle og suplerer de langt svakere LED-lysene. Foto: AUDI Vis mer
SCANNING: Et kamera analyserer trafikkbildet foran og anpasser lyset for å unngå blending. Foto: BMW Vis mer
ADAPTIVT BAK: Merdedes S-Klasse har tre lysinnstillinger som bestemmes av lysforhold og fart. Foto: MERCEDES-BENZ Vis mer
DET NYE SYMBOLET: Lyset med en A for automatisk blir mer og mer vanlig. Med dette innkoblet, kan du glemme lysstilken til venstre for rattet. Foto: AUDI Vis mer

Om ikke lenge får man laserlys som i tillegg til LED-lysene lyser opp veien over 500 meter foran deg.






Neste steg ut blir OLED, organiske LED-lys. Dette er tynne karbonbaserte flater som kan formes slik man vil. Man vil kunne tune inn hvilke farger og mønstre man ønsker seg. Dette blir mer aktuelt for baklys og parklys, og gir nesten ubegrensede muligheter for å gi informasjon til andre kjøretøy.

Les også: Skifter farge etter humør

Slik fungerer de moderne lysene

Uavhengig av lyskilde, har alle lys-systemene nesten felles løsninger for hvordan de virker. Her kan du lese mer om hvordan de virker i forskjellige situasjoner:

Været bestemmer

Intelligente lys programmerer seg etter værforholdene.
Setter du på tåkelysene bak og farten senkes under 70 km/t vinkles venstre bi-xenonlampe 8 grader ut og senker lyskjeglen. Det reduserer gjenskinn fra tåke. Innstillingen beholdes til farten tangerer 100 km/t.

Regnvær oppdages av regnsensor eller vindusvisker og senker lyset.

Les også: Opel blant de beste i klassen

På motorveien

I motorveimodus økes styrken i pærene fra 35 til 38 watt dersom farten er høyere enn 90 Km/t. Fra 110 km/t vil lykten på passasjersiden fokusere på å lyse opp hele kjørefeltet.

I svingene

Det er 60 år siden Citroen lanserte svingbare frontlykter på DS. Dagens lamper dreier både nærlys og fjernlys opp til 15 grader og følger hjulenes vinkel både på nær og fjernlys.

Enkelte systemer er koblet opp mot GPS-systemet i bilen. Systemet gjenkjenner rutedata som finnes i navigasjonssystemet, for eksempel kurver, høyder og veiens klassifisering (motorvei/landevei), og har mulighet til å gi optimalt lys inn i svinger, i motbakker og over bakketopper allerede før du når dem.

Kurve/tåkelys

Disse lyser sidene opp opptil 30 meter opp til 40 km/t dersom du aktiverer blinklys eller svinger mer enn en halv omdreining. Systemet aktiverer dagslyssensoren.

Aks og brems

For å sikre at lysene ikke blender når du har last i bilen, under akselerasjon, under oppbremsing etc. får lyktene informasjon fra en tiltsensor, samt det elektroniske speedometeret og bilens ABS-system.

Smarte fjernlys

Et kamera i frontruten leser motgående trafikk og tilpasser seg forholdene opp til 100 ganger i sekundet, avhengig av system. Den justerer automatisk lengden på lysene slik at fjernlyset ikke forstyrrer motgående eller forankjørende trafikk.

I byen

Aktiveres av hastighet og gatebelysning. Lyskjeglen spres 8 grader ekstra for å oppdage fotgjengere og potensielle farer, samt senker lyset for ikke å blende biler og mennesker.

Automatisk nedblending

Med denne funksjonen kan fjernlyset være påslått når du tar igjen, eller møter biler. Et kamera i frontruten leser trafikken. Flere bruker også dette kameraet til detekjsons- og autobremse-systemene også. De enkleste systemene blender ned til nærlys på tradisjonell måte. De dyrere systemene senker fjernlyset en tanke og maskerer samtidig lyskjeglen slik at forankjørende og motgående trafikk ikke blir blendet, mens fjernlyset lyser på begge sider av bilene eller motorsyklene. Dette skjer på 1,5 graders margin.

På Bi-Xenon og LED skjer dette ved hjelp av projeksjonsmekanismer med sylindre og metallstykker av ulik størrelse som blokker ut ønskede felt, mens på MatrixLED, styrer man lyset nøyaktig slik man vil ved å tenne og slukke et eller flere LED-dioder, gjerne rundt 24 per lampe.

Også billigmerker tilbyr de beste lyssystemene.

Laserlys

Laserlysene genererer en kjegle av lys med dobbelt så lang rekkevidde av alle LED frontlys. Hver modul i frontlyktene består av fire kraftige laserdioder. Med en diameter på bare 300 mikrometer, genererer disse en blå laserstråle med en bølgelengde på 450 nanometer. Gjennom et fosforfilter konverteres dette til hvitt lys med en fargetemperatur på 5500 Kelvin.

Laserlyset er aktivt i hastigheter fra 60 km/t og oppover og supplerer LED-fjernlyset. Strålen i laserlyset sprer seg ikke slik tradisjonelle lyskilder gjør, men holder en bestemt form og har en styrt rekkevidde på rundt 500 meter. Det er fullt mulig med ytterligere rekkevidde, men laserlyset er først og fremst konstruert for en optimal fjernlysfunksjon.