FREMTIDEN ER SELVKJØRENDE: Audi Aicon var et av konseptene på årets Frankfurtmesse. Den forteller oss at det er en stund til vi får noe særlig stort utvalg av elektriske biler. Foto: Rune M. Nesheim
FREMTIDEN ER SELVKJØRENDE: Audi Aicon var et av konseptene på årets Frankfurtmesse. Den forteller oss at det er en stund til vi får noe særlig stort utvalg av elektriske biler. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Bilutstillingen i Frankfurt:

Fremtiden er elektrisk

Kommentar: Det er stor enighet om hva som blir fremdrift på fremtidens biler, men vi så få eksempler på noe som faktisk kommer i produksjon.

IAA (Internationalen Automobil Ausstellung) er over for denne gang. 24. september stengte dørene for den 67. utgaven av denne gigantiske bilmessa.

Messa i Frankfurt er den største i omfang av de europeiske og på hjemmebane for de tyske bilprodusentene. Her slår BMW, Mercedes og Volkswagen-gruppen virkelig på stortromma. Til en viss grad også Ford og Opel, og det var henholdsvis nye Fiesta og den nye SUV-en Opel Grandland X, som sto i fokus der i gården. IAA er en forbrukermesse over 14 dager der det i tillegg til nyhetene, som vi kommer dit for å se, er fokus på å vise frem modellprogrammet.

El er inn?

Det virker som om bilindustrien er blitt tatt på senga av den elektriske revolusjonen. Vi merker godt at vi i Norge er blant pionerene innenfor denne type kjøretøy. Selv om alle bilprodusentene mener at fremtiden er elektrisk, var det svært få som hadde noen håndfaste bilmodeller å vise frem.

Både BMW, Mini, Renault, Honda, Mercedes, Audi, Skoda og Volkswagen hadde mer eller mindre gøyale og fremtidsrettede modeller, og selv om noen annonserte lansering i kort fremtid, var det nærmest ingen som kunne bekrefte rekkevidde og hvor raskt de kan lades.

DRØM: Renault Symbioz Consept er et svært selvkjørende konsept med både vinger og bakhengslede dører. Vi har sett mange lignende kreasjoner fra 60-tallet og frem til nå. Mange fagre ord, men vi så få konkrete detaljer om hvordan elektrifisering skal skje i nær fremtid. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den eneste som virkelig hadde noe håndfast å vise var faktisk Jaguar med sin I-Pace. De hadde til og med en racingutgave av den på standen.

De fleste var litt vel visjonære til å tro på. Når glassfiber-dummiene står på 26-tommers hjul, har måkevinger, selvmordsdører eller begge deler og er seks meter lange, skjønner vi at dette er biler vi aldri får se på gata.

Det sier noe om at det kommer til å ta tid før vi får nok tilbud i markedet til at regjeringen vil kunne oppnå sine nullutslippsmål. På den andre siden er de aller fleste enige om at dette er veien å gå, så utviklingen kan komme til å eksplodere. Det er tross alt enklere å bygge elbiler ut fra moduler enn fossilt drevne kjøretøy.

HÅNDFAST: Jaguar I-Pace kan kjøpes og kjøres. De viste en oppjazzet racingversjon også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi kjører ikke selv

Dette er nok den første messa der temaet i så stor grad er større enn bare bil. Tidligere har det stort sett dreid seg om å vise nye biler og retninger innenfor utviklingen av de neste generasjoner.

Nå snakkes det mer om bilen som et omfattende og svært avansert kommunikasjonssystem. At fremtiden byr på helt andre utfordringer for bilindustrien er åpenbar, og veien blir i større grad til mens man går... eller løper. For her skjer ting fort. Man har ikke lenger tid til fem års utviklingstid og sju år i markedet før fornyelse skjer.

Den lille bybilen Smart selges i dag bare som elbil i Norge, både 2-seteren og 4-seteren. Det er veien de ønsker å gå internasjonalt også. Derfor var det hovedvekt av elektriske biler på standen og nesten halve standen omhandlet bildeling. De viste den spennende fremtidsstudien EQ fortwo. Det er i bunn og grunn egg du deler med andre og bestiller når du trenger det.

NO HANDS: Selvkjørende biler er ikke nødvendigvis langt unna. Det ruller mange på veiene allerede.Trolig hadde det for eksempel vært langt flere ulykker i luftfarten om pilotene fortsatt hadde fløyet på egenhånd. Det man ikke har løst, og som er et potensielt stort problem, er hacke-problematikken denne type biler er utsatt for. Det kan bli tidenes største terrormål. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da kommer ikke «din bil», men den som kommer er personifisert med dine preferanser. Den vet hvem du er, hvilke interesser du har, hvilke filmer og musikk du liker, hvilket humør du er i og så videre.

Du kan i stor grad designe alle glassflater slik du ønsker, og i så måte være individualist i lånt kjøretøy. Utviklerne ser for seg at du kan bestille biler i den størrelsen du trenger. Har du bagasje, bestiller du bare en bil til som følger etter. Bilindustrien må med andre ord tenke fundamentalt annerledes og nytt.

Årets partytriks

SMART FOR TO: Biler med blunkefjes og budskap over alt kan komme å hente deg om kort fremtid, skal vi tro Mercedes. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Utvendige skjermer og artige lys var årets partytriks. I fremtiden skal lyskildene kommunisere mer enn bare lyse. Riktig hva man vil oppnå med bølgende effekter, smilemunn og blunking til omverdenen, er uvisst, men gir kjøretøyene en menneskelig fremtoning og trolig et hav av muligheter… for tinder og likesinnede sjekkeapper. Vi snakker jo tross alt om bildeling her med blendede vinduer.

REDNINGEN: Mercedes har for øyeblikket ingen elektriske biler etter at produksjonen av B 250 e stoppet opp. Det er det foreløpig Smart som tar seg av. Tuneren Brabus hadde rocket opp en elektrisk Forfour med store knastedekk og klistremerker. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Små crossovere ser ut til å ha størst fokus for tiden. Alle har en og det synes veldig godt hos Volkswagengruppen. De kliner til med Audi Q2, VW T-Roc, Skoda Karoq og Seat Arona. De fleste regner med at crossoverne først og fremst vil stjele kunder fra C-segmentet, hvor blant annet VW Golf-befinner seg. Men heller ikke her så vi snurten av hverken hybrid eller elektrisk drift.

Flere var borte

KOMPAKT: Små crossovere finnes det stadig flere av. Vi tipper tøffe Volkswagen T-Roc står på ønskelista til mange. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den digitale tidsalderen gir seg utslag i mange ting. Blant annet ser man andre arenaer å vise frem produktene på. Ikke alle så seg nødt til, eller tok seg råd til, å delta på messa i år. Peugeot og DS var ikke på plass. Ikke Alfa Romeo, Fiat, Jeep og Lancia heller. Aston Martin, Infinity og Mitsubishi hadde heller ikke noe å vise og valgte derfor å ikke komme.

Volvo og Nissan glimret også med sitt fravær, selv om begge hadde spennende nyheter. Deres respektive nyheter, kompakt-SUV-en XC40 og elbilen Leaf av andre generasjon, er høyinteressante, men blir markedsført på andre måter.

PANSERPYNT: Vi konstaterte en markant nedgang i antallet smilende, flotte ungjenter. Dette unntaket skjermer her for Skodas helelektriske konseptbil Vision E. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men fremtidens messer blir garantert ikke mindre spennende. Aldri før har bilindustrien vært i større omveltning og vi gleder oss til messene som vil komme. Vi vil garantert se mye selvkjørende fremover. Det blir ytterst spennende å se hva man velger å fylle opplevelsene med, når man mister mer og mer kontakten mellom menneske og maskin.

DINOSAUREN: Messene er heldigvis ikke blottet for bilglede i alle mulige former ennå. Brabus var kanskje den største eksponenten for akkurat det. Eller hva sies om G-Klasse med V12-motor på 900 hester og toppfart på 285 km/t for de som tør det...? Kanskje så politisk ukorrekt man kan få det for øyeblikket. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
MINI: Slik ønsker Mini å skille de elektriske kjøretøyene fra øvrig program. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
BMW i5? Det er ikke det offisielle navnet, men konseptbilen er på størrelse med en 5-serie, så det er ikke utenkelig. Som vi tidligere har sett på i3 og i8, velger BMW å separere designen kraftig fra ordinært program. LEgg merke til den store stående grillen, bortfall av engleøynene og Hoffmeister-knekken - som jo har vært tydlige BMW-signaturer gjennom mange år. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
RETRO: Honda har sett tilbake til tidlige modeller som N360 da de har designet denne elbilen. De mener den skal komme i produksjon. Foto: Rune M .Nesheim Vis mer