Freelander imponerer, Grand Vitara skuffer

To rekorder ble resultatet da Land Rover Freelander 2 gjennomgikk kollisjonstester hos Euro NCAP. Suzuki Grand Vitara er snill mot fotgjengere, men tilbyr svakere beskyttelse av sine passasjerer.

I løpet av de siste månedene har Euro NCAP kollisjonstestet en rekke folke-SUVer. Både nye Toyota RAV4, nye Honda CR-V, nye Mitsubishi Outlander og nykommer Chevrolet Captiva har vært i ilden. Men selv om Honda CR-V var like ved å klare den femte stjernen, måtte til slutt samtlige modeller nøye seg med fire Euro NCAP-stjerner.

Freelander: 35 poeng og klasserekord

Men nå er omsider den magiske femstjerners-barrieren brutt også i denne klassen. Siden sist har nemlig Land Rover Freelander 2 vært gjennom Euro NCAPs brutale testprogram. Freelander oppnådde 15 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og 18 poeng - full pott - i sidekollisjonstesten. Dermed fikk Freelander hele 33 grunnpoeng, noe som i seg selv kvalifiserer til fem stjerner. I tillegg fikk Freelander to poeng for beltevarslere og endte dermed opp på 35 poeng, noe som er rekord i denne klassen.

Freelander: 40 poeng og nok en klasserekord

Vis mer

Freelander imponerer, Grand Vitara skuffer

  1. Store kollisjonstest-bilder


Ikke nok med det. Freelander setter også klasserekord i barnebeskyttelses-testen med 40 poeng og fire stjerner. Dermed tok Freelander ett poeng mer enn den forrige rekord-innehaveren, nye Toyota RAV4. RAV4 (39 poeng) og nye Honda CR-V (37 poeng) var inntil Freelander kom på banen alene om fire stjerner i denne øvelsen.

Freelander: Slem mot fotgjengere

Når det kommer myke trafikanter derimot, har ikke Freelander noe å skryte av. I påkjørsel-testen måtte Freelander nøye seg med syv av 36 oppnåelige poeng, noe som kun kvalifiserer til én av fire oppnåelige stjerner.

Grand Vitara: Mindre slem mot fotgjengere

Vis mer


Nettopp påkjørsel-testen var den som gikk best for Suzuki Grand Vitara, som også nylig har gjennomført Euro NCAPs testprogram. Grand Vitara hentet respektable 19 poeng og tre stjerner i denne øvelsen. Dermed slås Grand Vitara kun av Toyota RAV4, som ble belønnet med 21 poeng og samme antall stjerner.

Grand Vitara: Kun 11 poeng i frontkollisjonstesten

I de to andre testene derimot, gikk det ikke like bra for Grand Vitara. Riktig nok oppnådde bilen full score i sidekollisjonstesten. Men i frontkollisjonstesten ble det kun 11 poeng. Euro NCAP opplyser blant annet at frontkollisjonsputen på førerplass ikke klarte å forhindre testdukkens hode i å komme i kontakt med rattet. I tillegg revnet enkelte sveiser i tilknytning til fotbrønnen, noe som utgjør en risiko før førerens ankler og legg.

11 poeng betyr at Grand Vitara fikk ett poeng mindre enn Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 og Chevrolet Captiva. Og altså fire poeng mindre enn Land Rover Freelander. Takket være ett beltevarslerpoeng fikk imidlertid Grand Vitara 30 poeng sammenlagt, noe som er mer enn nok for fire stjerner.

Grand Vitara: Jumbo i barnebeskyttelsestesten

Vis mer


Det som er verre for Grand Vitara, er at bilen kun hentet 27 av 60 oppnåelige poeng i barnebeskyttelsestesten. Det er den svakeste poengsummen som er tildelt i denne klassen siden Euro NCAP begynte å teste bilene for barnebeskyttelse. Inntil Grand Vitara ble testet var det Hyundai Tucson som måtte leve med jumboplasseringen i denne øvelsen, med 32 poeng. De andre bilene som har gjennomført denne øvelsen oppnådde henholdsvis 35 (Outlander), 36 (Captiva), 37 (CR-V) og 39 poeng (RAV4). Som nevnt satt Freelander rekord med 40 poeng.

Kravet for å tildeles tre av fem oppnåelige stjerner er imidlertid satt ved 25 poeng, noe som betyr at Grand Vitara reddet den tredje stjernen.

Kun roadster-klassen igjen

Etter at Land Rover Freelander brøt femstjerners-barrieren i denne klassen, er roadster-klassen alene om å mangle en femstjerners-bil.

  • Store kollisjons-bilder av Freelander og Grand Vitara finner du her.
  • Full oversikt over alle bilene som er kollisjonstestet av Euro NCAP finner du her