<b>I HARDT VÆR:</b> Den franske storprodusenten Renault fikk merke markedets nervøsitet etter flere politirazziaer forleden dag. Nå er de imidlertid frikjent for juks av franske myndigheter. Men utslippene er for høye. På bildet ser vi toppsjefen for Renault/Nissan, Carlos Ghosn under lanseringen av den nye SUV-en Renault Kadjar. Foto: KNUT MOBERG
I HARDT VÆR: Den franske storprodusenten Renault fikk merke markedets nervøsitet etter flere politirazziaer forleden dag. Nå er de imidlertid frikjent for juks av franske myndigheter. Men utslippene er for høye. På bildet ser vi toppsjefen for Renault/Nissan, Carlos Ghosn under lanseringen av den nye SUV-en Renault Kadjar. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Franske myndigheter: - Renault har ikke jukset

Volkswagen-skandalen har gjort finansmarkedene i overkant nervøse når det gjelder bilindustrien.

Siste eksempel på det er det kraftige fallet i Renault-aksjen på børsen da det via den største fagforeningen, CGT, ble kjent at politiets seksjon DGSCRF - det som tilsvarer vår Økokrim i Frankrike, hadde gjennomført en razzia i flere av selskapets etablissementer.

Formålet med politiets undersøkelser var å finne spor etter mulig juks med utslippsdata. Resultatet var at Renault-askjen stupte med 22 prosent på det meste torsdag 14. januar, og kursen endte ned 10,3 prosent på slutten av dagen.

Investerer i renseteknologi

Samme kveld annonserte den franske miljøvernministeren, Ségolène Royal, at det ikke var funnet spor etter juks, men at utslippene generelt, både av nitrogenoksider og CO2 er høyere enn det europeiske reglementet tillater.

Les mer her om forskjellene mellom teori og praksis når det gjelder forbruk og utslipp!

Dette er noe Renault innrømmer selv, men selskapet påpeker at de allerede i fjor sommer lanserte et investeringsprogram på 450 millioner kroner for å forbedre teknologien og redusere utslippene. Det er nemlig kjent at utslippene er for høye, uansett om man man har benyttet seg av juks for å pynte på tallene eller ikke.

Les også: Feil forbruk betyr feil avgift

Særlig diesel

LABORATORIE-UTSLIPP: Her ser vi en bil bli preparert for utslippsmålinger etter EU-normen. Testingen gjennomføres av den uavhengige tyske sertifiseringsorganisasjonen Dekra. Foto: SCANPIX/AFP PHOTO/JOHN MACDOUGALL Vis mer


I 2017 vil det innføres enda strengere normer enn dem bilprodusentene allerede har problemer med å følge i dag, og det påvises stadig oftere at bilprodusentene generelt ikke klarer å holde seg innenfor utslippsbegrensningene de blir pålagt. ACEA, det europeiske bilprodusent-forbundet, kom med en henstilling til myndighetene om å tilpasse miljø-normene industriens teknologiske realiteter i større grad - for vår del leser vi mellom linjene at det rett og slett er for vanskelig/for dyrt for industrien å møte de stadig strengere utslippskravene.

Les også: EUs fremtidige normer kan gi langt dyrere biler.

PEMS: Det står for Portable Emissions Measurement System og er apparatene som må til for å teste utslipp i henhold til reelle kjøreforhold. Foto: SCANPIX/AFP PHOTO / JOHN MACDOUGALL Vis mer


ACEA ønsker seg altså realistiske normer - men basert på reelle utslipp. De stiller seg dermed positive til at selve testingen blir mer troverdig og tar hensyn til reelle utslipp (Real Driving Emissions - RDE), i stedet for dem som måles under en kunstig kjøresyklus i laboratorium, slik tilfellet er i dag. Men normene og de tallfestede kravene bør altså reflektere dette.

Skyhøyt over

Når det gjelder Renault spesifikt, var det offentliggjøringen av en studie fra den tyske miljøorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe som fikk ballen til å rulle i fjor høst. Den var basert på tester fra det sveitsiske universitetet i Bern som påviste at den nye flerbruksbilen Renault Espace, i sin versjon 1.6 dCi (diesel) slapp ut mellom 13 og 25 ganger mer NOx (nitrogenoksider), enn det som er tillatt. Og det er en ny motor som ble lansert med brask og bram som nærmest revolusjonerende i 2014...

Det er kjent at dette er et mer generelt problem som ikke begrenser seg til et enkelt merke. Vi kunne for et år siden fortelle om andre studier som viser det samme.

Les her: Også nye dieselbiler slipper ut mye mer enn normene tillater!