KLAGER: Forbrukerne klager på at bilene bruker mer enn oppgitt. Foto: NTB SCANPIX
KLAGER: Forbrukerne klager på at bilene bruker mer enn oppgitt. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Bilmerkene med de mest fornøyde kundene

Franske biler har de mest fornøyde bileierne

Se også hva bileierne klager mest på. 

Lexus gjør som regel rent bord når det kommer til Auto Index sine årlige forbrukerundersøkelser. Men når det kommer til drivstoff-forbruket, sliter de med å tilfredsstille bileierne sine.

Klager på drivstofforbruk

Ikke overraskende er det økonomi som opptar forbrukerne, og når de i undersøkelsen spør om hva eierne klager mest på, er det oppgitt drivstofforbruk kontra reelt forbruk det er knyttet mest frustrasjon til, skriver Bilnytt.no (krever innlogging).

Videre følger knirkelyder i kupeen, og instrumenter og kontrollamper.

Hele 16,3 prosent av de spurte mener drivstofforbruket var feil i forhold til det opplyste tallet. 15,9 prosent klager på knirkelyder i kupeen mens 11,3 prosent hadde klaget på instrumenter og kontrollamper.

Det er også en del klager på lys og lykter, bremser, hjul og dekk og Radio/HIFI-anlegg og høytalere.

Den årlige undersøkelsen har drøyt 8.400 respondenter i Norge.

Færrest forbruksklager på Peugeot, Renault og Citroen

Andel av respondenter på hvert av merkene med anmerkning for drivstoff-forbruke i prosent:
Peugeot 9,2
Renault 9,4
Citroen 10
Volvo 11,5
Fiat 11,7
Mercedes 11,8
Suzuki 13,5
Skoda 14
BMW 15
Mini 16
Kia 16,7
Audi 16,8
Ford 17,3
Hyundai 17,5
Nissan 17,7
Opel 17,8
VW 18,1
Subaru 18,8
Mazda 20,5
Honda 21,5
Mitsubishi 23
Toyota 23,4
Lexus 23,7

Blant bileierne som klager på forbruket, kommer ikke de japanske merkene særlig godt ut. Lexus, Toyota, Mitsubishi, Honda, Mazda og Subaru utgjør bunnlinjen.

- Som for alle andre merker er det avvik mellom reelt forbruk og oppgitt forbruk, siden kjøresyklusen som ligger til grunn er oppnådd under optimale forhold, forteller informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til bilnytt.no

Endringer i testprosedyren

Vi har tidligere skrevet at alle produsentene får testet modellene etter en gitt mal. Dette er en mal produsentene kjenner godt til, hvilket gjør det enkelt for dem å tilpasse forbrukertesten på en måte som gir et svært lavt resultat.

Det fører til at oppgitt forbruk i aller høyeste grad spriker med det reelle forbruket bileierne opplever når de kjører under andre forhold. I tillegg kan produsentene skru av alt av strømslukende utstyr og putte på valgfrie dekk under testen.

Rapporten (fra ICCT, The International Council on Clean Transportation) legger resultatene fra en halv million biler til grunn, og dommen er ikke oppløftende. Det betyr endringer, og muligens dyrere biler for deg og meg.

Det har ført til at en ny prosedyre kalt WLTP (Worldwide Hamonized Light Vehicles Test procedure) allerede er utviklet.

EU-kommisjonen forbereder i disse dager en implementering av denne verdensomspennende testmetoden, og har som utgangspunkt at den skal gjelde allerede fra neste år.